Kan iemand mij even helpen?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Gabje
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2023, 18:12

Kan iemand mij even helpen?

Bericht door Gabje »

Hoi,

Ik ben nieuw hier, ik ben een vrouw van 30 jaar en niet zo bekend met de schildklier dus hoop dat jullie mij kunnen helpen.

In 2018 was er een te snelle schildklier geconstateerd door een internist, echter was ik daar niet van op de hoogte. Dus ik had jaren wat klachten zoals hartkloppingen en heb dit niet kunnen linken aan mijn schildklier.

Inmiddels heb ik meerdere klachten zoals spiertrillingen,
warmteopwellingen en opgejaagd gevoel. Slikklachten en een extreem druk op strot, hierdoor kan ik zelfs niet meer op mijn rug liggen.
Naar aanleiding hiervan heeft de arts een vergote schildklier geconstateerd met een nodus van 1,5 cm in diameter.

01-04-2023 waren waardes geprikt.
TSH: 0.51
VRIJE T4: 26.2

Opnieuw geprikt op 24-04-2023
TSH: 0.38
VRIJE T4: 16.8
ANTI- TPO: Negatief

Hierna hebben ze een punctie gedaan van de nodus: Deze was matig celrijk en kwam daarom op Bethesda 1.

Ik ben dus niks wijzer en als ik google dan lees ik dat ze ook andere waardes zouden moeten prikken.
Ik weet dus niet precies wat ik zou moeten vragen en wat deze waardes betekenen.

Wellicht kunnen jullie mij wat wijzer maken.
Alvast bedankt
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kan iemand mij even helpen?

Bericht door Kiek »

Welkom, Gabje!

Heb je je laten prikken in hetzelfde lab?
Je FT4 van 26.2 pmol/l is zeker abnormaal.

Slik je misschien hormoonpillen?

Een nodus van 1.5 cm is bepaald niet groot.
Maar misschien wijzigt dat aanhangsel van plek, waardoor je dan mogelijk toch iets voelt?
Ik heb zelf nooit iets gemerkt van mijn struma met verspreide en grotere aanhangsels.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie