Vreemd gevoel

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Jacqueline66
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2023, 19:23

Re: Vreemd gevoel

Bericht door Jacqueline66 »

Heb je nog even een pb gestuurd. weet alleen niet of dat goed gegaan is ...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vreemd gevoel

Bericht door Kiek »

Hallo Jacqueline,

Lang geleden beantwoordde ik weleens via de 'privéberichten'.
Maar dat bezorgt me dubbel werk.
Het is mijn bedoeling allerlei kennis en ideeën op het forum te schrijven.
Kennis geeft meer vrijheid, en de mogelijkheid om beter met een dosis om te gaan.
Daarom is het belangrijk all info te delen.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jacqueline66
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2023, 19:23

Re: Vreemd gevoel

Bericht door Jacqueline66 »

Ik snap ‘m. Logisch ook.

Dan deel ik ‘t hier….

Heb wat meer info!
Hij is begonnen met een TSH van 8.6; dat was voor zijn medicatie en op zijn slechtst.
Toen is hij 3,5 week naar Bali gegaan, voelde zich af en toe nog slecht maar knapte snel op met die 25 mcg. Na zes weken was zijn waarde 3.6 en afgelopen week (na zes weken 50 mcg) was zijn TSH 3.6. Het wordt dus beter maar hij blijft zich dus toch nog slecht voelen.....Hoe kan dit? is het nog te laag die 50mcg (waar we 't al over hadden)?

Hoor 't graag.

Hartelijke groet,
Jacqueline
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vreemd gevoel

Bericht door Kiek »

Hallo Jacqueline,

Een TSH is leuk, maar niet te beoordelen zonder de bijbehorende FT4.
Het gaat immers over de FT4, daarom slikt ie T4 = levothyroxine.

Hij slikt dus een mespuntje T4, omdat ie denkt dat dit mespuntje voor de opvulling kan zorgen in een bewegende brei.
Maar de hypofyse zorgt ervoor dat in die brei dezelfde holte komt als het mespuntje T4.
(de TSH daalt kort na inname ter grootte van het mespuntje "de holte")
Als je na 24 uur meet hoeveel je bent opgeschoten, dan zal het resultaat tot je verbazing 0 zijn.
En dit truukje herhaalt zich elke dag.
Aan het eind van elke dag is het resultaat gewoon weer 'nul'.

Veel beweging, maar zonder substantiële en meetbare vooruitgang.
Hier heeft ie niets aan.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jacqueline66
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2023, 19:23

Re: Vreemd gevoel

Bericht door Jacqueline66 »

Ik heb 't even bij hem nagevraagd Kiek en zijn FT4 was de laatste keer 16.
Ben benieuwd hoe dit dan in verhouding staat tot die TSH waarde van hem.

Warme groet,
Jacqueline
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vreemd gevoel

Bericht door Kiek »

Zoons laatste TSH 3.6 mUl met een FT4 van 16 pmol/l (dit kan dus 16.5 zijn of 15.6, allemaal om-het-even volgens lab, en ondertussen vervuilend als de pest), heb ik gecombineerd met een TSH van ruim 9.8 met een FT4 van 14.

Je zoon is natuurlijk geen gemiddelde vent, want een zoon van jou.
Maar bij gebrek aan normale waarden heb ik hem - 'zijn' curve- met superdoorsneewaarden naar een superdoorsnee set point gemanipuleerd.
Onder die condities en voorwaarden komt ie heel misschien uit op een FT4 van tegen de ca. 18 pmol/l waarbij een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Dan ziet een curve er zo uit:
Bijlagen
Jacqueline66Zoon Mei2023.jpg
Jacqueline66Zoon Mei2023.jpg (38.78 KiB) 1296 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jacqueline66
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2023, 19:23

Re: Vreemd gevoel

Bericht door Jacqueline66 »

Dank je wel Kiek maar je moet me echt ‘bijpraten’ hoor; ik snap er helaas niets van 🙃😉….
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vreemd gevoel

Bericht door Kiek »

Een set point is te maken met minimaal 3 'setjes' FT4/TSH-waarden, afgenomen en bepaald in hetzelfde lab, onder de juiste condities.
Dan krijg je inzicht en meer zekerheid.
Op dit forum neem ik aan (dat m o e t ik wel, want geen controle) dat de waarden zijn bepaald zoals gewenst voor een curve.

Ik doe dat nu met een slechts één FT4/TSH-waarde, waarmee ik een uiterst gemiddelde vorm van een curve reconstrueer.
Maar misschien heeft je zoon een totaal andere vorm curve, heel erg steil of juist heel erg vlak.
Die vorm is allesbepalend voor je achterliggende schildklierhuishouding.
En de plaats van het set point.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jacqueline66
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2023, 19:23

Re: Vreemd gevoel

Bericht door Jacqueline66 »

ok duidelijk.
maar wat betekent e.e.a. in 't geval van mijn zoon dan?
je zei onlangs dat ie te laag is afgesteld. nu je zijn recente waardes hebt gezien, geldt dat nog steeds?
hoor graag weer.

fijne dag.

jacqueline
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vreemd gevoel

Bericht door Kiek »

Je zoon heeft een FT4 van 16 pmol/l met een TSH van 3.6, met een mogelijk setpoint van een FT4 tegen de 18 waarbij een TSH van ca. 1.5 mU/l.

Een schildklierhuishouding staat nooit stil.
Je kunt soms zelfs mensen aan hun ritme herkennen. Patronen.
Ook een levothyroxinehuishouding doet aan een (slik-)ritme: na slikken de FT4-piek met daling TSH, waarna langzame daling FT4 en stijging TSH.
Weliswaar afhankelijk van de tijd van slikken. Maar een ritme waar rekening mee gehouden wordt (door mensen die slikken).

Dat beweegt dus continu in een bepaalde ritmiek, een tijdsafhankelijk ritme, een smalle marge of breed uitwaaierend, het is allemaal mogelijk. Het is individueel bepaald.
Soms waaiert het wel 4 pmol/l uit, en anderzijds zijn er mensen waarvan de schildklierwaarden binnen de TSH van 0.5 mU/l bewegen. Dus heel strak en zuinig ingericht. Zo min mogelijk bewegingen.
Het meest effectief ingesteld voor en rondom zijn geboorte.
Een set point is een gemiddelde per 24 uur van het gezwier en gezwaai.

Om de meest afwijkende waarden te krijgen doet je zoon het best om z o n d e r pillendynamiek het bloed te laten afnemen: 24 uur na laatste levothyroxinepil, zelfde lab, 's ochtends vroeg.

De waarden van je zoon kunnen normaal zijn.
En ook abnormaal.

Als ik in zo'n situatie zou zitten, en ik wil zekerheid, dan zou ik stoppen met alle hormonen, en na een week zonder levothyroxine weer prikken.

Echt, een dosis van 25 of 50 is niets waard voor een schildklierhuishouding.
Hooguit verstorend.
Laat hem z'n ernstigste waarden zelf maken: een week zonder levothyroxine. En dan 's ochtends vroeg prikken.
Dat is wat waard!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie