Setpoint Linda

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Verifty
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2023, 20:06

Setpoint Linda

Bericht door Verifty »

Goedenavond!

Ik ben een vrouw van 28 jaar. Sinds mijn vierde levensjaar heb ik Hashimoto en vrij snel is mijn schildklier toen volledig gestopt met werken. Over het algemeen altijd een vrij stabiele TSH gehad van tussen de 1 en de 2. Helaas wel veel restklachten (o.a. Eczeem, dysthyme depressie, obstipatie en slaapproblemen.) Vorig jaar mei bevallen van een prachtige dochter. Sindsdien schieten mijn schildklierwaarden alle kanten op van een TSH van 0,05 tot een TSH van 36 met nog geen 2 maanden ertussen. Het lijkt inmiddels gelukkig iets te stabiliseren, maar toch is de TSH de laatste keer weer verdubbeld ten opzichte van 2 weken eerder. De reden dat er minder dan 6 weken tussen zit is dat een andere instantie de waarde heeft mee laten prikken.

Dit zijn mijn waarden van de laatste 3 keren nuchter prikken bij hetzelfde lab:
16 maart 2023- TSH 6,0. FT4-15
4 mei 2023 - TSH 2,5 FT4-16
16 mei 2023 - TSH 5,3 FT4-13

Zou op basis hiervan een setpoint bepaald kunnen worden? Ontzettend bedankt voor het meekijken.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Linda

Bericht door Kiek »

Beste Linda, welkom!

Je bent al 24 jaar afhankelijk van levothyroxine.
Je hebt een haast levenslange ervaring met de levothyroxine.
Jouw ervaring is zeldzaam en belangrijk.

'k Ben in de restklachten gedoken.
Brainfog als restklacht bij een hypothyreoïdie komt men name de laatste jaren naar voren. Van de aanwezige artikelen (ca. 70) is grofweg de helft de afgelopen 7 jaar geproduceerd.
Hoewel mensen vroeger niet minder moe waren, is er nu veel meer aandacht voor restklachten.

Zouden jouw slaapproblemen- dus ook extra vermoeidheid- te maken hebben met je schildklier?
Of met je nieuwe levensfase, een van de belangrijkste omwentelingen in je leven?
Voorgesteld als de hemel op aarde, bloemetjes, lieflijk en zacht.
Maar dan komt de slapeloosheid, geen tijd meer voor leuke dingen, en minder vrijheid.
Je baby heeft baat bij een vast ritme, een redelijk strak regime.

Als je nu last hebt van obstipatie en slaapproblemen, en (vroeger ook?) van eczeem, dan overschrijd je je grenzen.
Zorg dat je zelf ook op gezette tijden de vrijheid neemt om te ontspannen.

Je hebt al een kast bomvol schildklierervaringen.
Je dosis zul je al gewijzigd hebben. Zonder resultaat.
Ik denk dat het niet met je schildklier te maken heeft.

Een set point lukt niet met je waarden.
Ze zijn niet logisch. Heb je waarden van vorig jaar?
Wil je er voor jezelf iets aan hebben, zorg dan dat je m i n s t e n s 24 uur tevoren je laatste levothyroxine inneemt.
Het nuchter zijn is minder belangrijk dan de noodzaak van minstens 24 uur na laatste pil.
Zodra je je levothyroxine inneemt komt een hele machinerie met veel dynamiek in je bloed in werking die veel turbulentie geeft aan je FT4/TSH.
Dan is het vrijwel onmogelijk om zinnige waarden te produceren.
Een volgende keer beter.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie