Hashimoto, TSH 3.8. Huisarts vindt dat ideaal... Ik niet

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Koffie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2020, 14:24

Hashimoto, TSH 3.8. Huisarts vindt dat ideaal... Ik niet

Bericht door Koffie »

Ik heb nu al een jaar of 4 de diagnose Hashimoto. (daarvoor ook al lang last, maar niet gediagnosticeerd)

Toen ik werd gediagnosticeerd had ik een TSH van 13+ (2x geprikt). Dit is teruggebracht tot 1. Ik heb in de recente jaren 2x gehad dat ik prikte en dat het 1 was, en dat voelde ook wel oké. Ik beweeg veel, ben 31 jaar, en eet gezond. Als mijn schildklierproblemen op de achtergrond zijn zou ik bijna vergeten dat ik ergens last van heb.

De laatste tijd merk ik dat het weer moeizamer gaat allemaal en er keren bepaalde klachten terug die ik eerder had als ik last had van schildklierproblemen. Ik heb vaak geen energie meer om op de bank te zitten, maar ''moet'' liggen. Ik ben na een paar uur vaak al echt moe en moet rusten. Mijn oogleden gaan hangen dan. Ook heb ik vaak last van opgezet gezicht en dan met name rond mijn ogen en die lijn die van je neusvleugels naar je mondhoeken loopt. Die zag ik laatst dus dik zijn: toen ben ik gaan prikken! Want die gezichtstrek heb ik echt als laatste gezien bij een te hoog TSH. Ook merk ik dat ik daglicht minder goed verdraag en dat veel in mijn leven onder de vermoeidheid begint te lijden. Ook voelt mijn keel vaak dik en ik merk echt dat sporten moeizamer gaat en ik veel langer van dingen uit moet rusten.

Ik ben hiermee naar de huisarts gegaan en ze vindt mijn waarde helemaal prima. Ze zegt dat vermoeidheid ontelbare oorzaken kan hebben en dat als ze me meer levothyroxine geeft, dat leidt tot overdosering. Ze vergeleek dit met xtc nemen om van een feest te genieten. Ze vroeg of ik niet gewoon depressief ben.

Voor mij voelt dit niet kloppend, maar ik heb ook behoefte aan andere perspectieven of inzichten. Hoe schatten anderen dit in? Is een TSH van 3.8 normaal, klopt het dat dosisverhoging (momenteel 150mcg euthyrox) overdosering zou zijn en dat ik geen extra behandeling nodig heb? De vraag komt voort uit het feit dat ik me er een beetje radeloos over voel.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto, TSH 3.8. Huisarts vindt dat ideaal... Ik niet

Bericht door Kiek »

Welkom, Koffie!

De normaalwaarden/referentiewaarden van de TSH zitten tussen de 0.4 tot 4 mU/l.
Dokters houden van statistiek.
Met een TSH van 3.8 kan je met dezelfde botte bijl beweren dat je meer dan 99% kans hebt dat deze waarde voor jou abnormaal is.

Zonder verder onderzoek van je waarden, kan die dokter dus nooit zeggen wat voor jou de juiste instelling is.
En wat de oorzaak is van die hoge TSH.
Misschien maakt ie/zij gebruik van een waarzeggersbol?
Zorg dat je voortaan de bijbehorende FT4 laat prikken.
Je slikt immers T4 (=levothyroxine) omdat men een tekort aan FT4 meent.

Is je TSH hoog/normaal? Is die laag/normaal? Of gemiddeld?
Datzelfde geldt voor de FT4.
Er zijn vele verschillende soorten schildklierhuishoudingen (TSH+FT4), ieder met bijpassende soorten klachten.

Maar om zonder onderzoek te beweren dat zo'n hoog-normale TSH voor jou normaal is, en je zo laat zwalken, getuigt van gebrek aan kennis.
Of van desinteresse.
Dat is hetzelfde.

Sterkte, en kom op voor je schildklierhormonen!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Koffie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2020, 14:24

Re: Hashimoto, TSH 3.8. Huisarts vindt dat ideaal... Ik niet

Bericht door Koffie »

De FT4 heb ik wel. Momenteel is die 18,2.

7 mei 2020: TSH 13,26, FT4 14.
13 mei 2020: TSH 13,14, FT4 12,9.

7 juli 2020: TSH 9,98, FT4 14,2. (50 mcg levothyroxinem als ik het me goed herinner)

31 augustus 2020: TSH 3,5, FT4 18,9.

13 oktober 2020: TSH 0,1, FT4 24,2.

17 november 2021: TSH 1, FT4 18,7. (150 mcg)

24 mei 2022: TSH 0,96, FT4 16,2.

9 juni 2023: TSH 3,8, FT4 18,2. (nog steeds 150 mcg)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto, TSH 3.8. Huisarts vindt dat ideaal... Ik niet

Bericht door Kiek »

Gelukkig, de FT4 zijn wel bepaald!
Dat geeft een duidelijker beeld.
Je streefwaarden liggen in de buurt van een FT4 ca. 18.5 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Eén FT4/TSH combi past niet bij de anderen.
24 mei 2022: TSH 0,96, FT4 16,2.
Ga je wel a l t i j d in de vroege ochtend naar het lab zonder de levothyroxinedosis in je maag, d.w.z. minstens 24 uur na laatste levothyroxinepil?
Dan ontwijk je zoveel mogelijk de beweeglijkheid van de schildklierhormonen, zowel van de levothyroxine als van je eigen TSH-reactie.

Sterkte!
Kiek
Bijlagen
KoffieJuni2023.jpg
KoffieJuni2023.jpg (38.9 KiB) 2981 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie