10 jaar lang klachten, graag meedenken

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
SarahKBA91
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2023, 11:30

10 jaar lang klachten, graag meedenken

Bericht door SarahKBA91 »

Goeiemiddag allemaal,

Ik post namens mijn lieve moeder die meer dan 10 jaar lang met “onverklaarbare” klachten rondloopt, de klachten zijn alleen maar erger geworden: chronische vermoeidheid, belachelijk veel haaruitval (kale plekken en al), slapeloosheid, krijgt het snel koud/heet, eet hartstikke gezond maar komt toch aan, zit gewoon niet lekker in d’r vel, heeft nergens zin in, constipatie (kan niet naar t toilet zonder laxeermiddel) en heeft soms van die aanvallen dat d’r hart ZO snel klopt terwijl ze zich niet inspant, een soort van hartkloppingen/onregelmatige hartslag. Op zulke momenten verandert haar hele gezicht bijna, d’r ogen zinken in haar kassen en ze kan d’r ogen amper open houden. Het is echt super zielig want ze heeft gewoon geen kwaliteit van leven zo en het is net of de huisarts haar niet serieus neemt.

Mijn oma (moeder van mijn moeder) heeft het aan de schildklier. Problemen met d’r schildklier hebben ook voor hartproblemen gezorgd. Een paar operaties later en levenslange medicatie is ze nu redelijk ok. Er kan een erfelijke aanleg zijn misschien?

Ik hem mijn moeder’s bloed test geschiedenis opgevraagd en ze is alleen 1x in d’r hele leven geprikt op FT4. Dit was in Juni vorig jaar. Die was 13.8. Verder geen andere schildklier hormonen geprikt. Om een beter beeld te krijgen van een eventueel schildklier probleem, welke andere hormonen moeten er minimaal gechekt worden? TSH, T4, FT4, T3, FT3 and RT3? Misschien ook anti stoffen? Moet ik ook om andere bloedtesten vragen?

Ik zat te googlen of we direct naar een schildklier polikliniek konden in het ziekenhuis maar dat gaat niet zonder verwijsbrief van de huisarts. Heeft iemand enig advies voor ons? Ben echt ten einde raad, mama kwijnt langzaam weg. Ze is net 50.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 10 jaar lang klachten, graag meedenken

Bericht door Kiek »

Hallo Sarah,

Je moeder barst van herkenbare klachten waarmee vele vrouwen van rondom de 50 behept zijn.
Haar leeftijd doet dan denken aan overgangsklachten.
Voor de ene vrouw is die periode een ramp. De ander zoeft er probleemloos langs.

Een FT4 van 13.8 pmol/l kan gezond zijn. Maar het kan ook een tekort betekenen. En bij sommigen zelfs een overmaat.
De combinatie van FT4 met TSH geeft een schatting in hoeverre haar FT4 binnen haar gezonde referentie valt.
Die combinatie (dus mét een TSH) is aangelegd vanaf haar ontwikkeling als foetus, en aldus aangepast aan de ontwikkeling van haar fysiologische mogelijkheden. Deze verschilt bij ieder mens.
Daarom is iedere normaalwaarde (de waarden van alle volwassenen in Nederland tussen de ca. 12 - 22) zeker niet altijd gezond voor ieder mens.
Dat geldt ook voor de TSH: niet iedere 'normale' TSH is gezond voor ieder mens.
De TSH betekent alleen iets samen met de FT4. En andersom.
De andere waarden geven voor je moeder geen extra betekenis.
Ze worden vooral in de alternatieve industriële geldklopperij gebruikt.

Je hebt als kleindochter van een grootmoeder met een autoimmune schildklierkwaal, meer kans op een schildklierkwaal, Graves of Hashimoto.
Als je toevallig ergens voor geprikt wordt, dan zou je je huisarts kunnen vragen ook eens je TSH/FT4 en je anti-TPO mee te nemen. De anti-TPO zijn speciale schildklierantistoffen. Stel dat je normale waarden hebt maar ook antistoffen, dan zou je jaarlijks je FT4/TSH kunnen laten checken.
Kan ooit handig zijn om een mogelijke verslechtering van je FT4/TSH op te vangen.

Succes en een hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marguerite
Berichten: 56
Lid geworden op: 03 apr 2019, 16:45

Re: 10 jaar lang klachten, graag meedenken

Bericht door Marguerite »

Ha Sarah,

Je zal toch denk ik bij de huisarts moeten starten wil je verder komen.

Maak een afspraak en ga met je moeder mee ter ondersteuning ( als zij dit wil). Dat is voor haar ook een steuntje in de rug misschien.

Zet van tevoren je vragen aan de huisarts en de klachten van je moeder op papier zodat jullie goed beslagen ten ijs komen.
Zit je eenmaal in de spreekkamer zijn al je vragen die je had vaak zo vergeten ;-)
Zo krijgt hij of zij misschien een beter totaalplaatje met betrekking tot de klachten.

Stuur aan op een algeheel bloedonderzoek en uiteraard ook de schildklier waardes. Je mag best je bezorgdheid ook uiten en je verwachting uitspreken dat er nu eens goed naar haar klachten wordt gekeken.
(voor zover dat nog niet gedaan is )

Meld tevens dat schildklierproblemen bij jullie in de familie voorkomen.

Zo zou ik het zelf denk ik aanpakken.

Groetjes

Marguerite
SarahKBA91
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2023, 11:30

Re: 10 jaar lang klachten, graag meedenken

Bericht door SarahKBA91 »

Kiek schreef: 17 jul 2023, 12:09 Hallo Sarah,

Je moeder barst van herkenbare klachten waarmee vele vrouwen van rondom de 50 behept zijn.
Haar leeftijd doet dan denken aan overgangsklachten.
Voor de ene vrouw is die periode een ramp. De ander zoeft er probleemloos langs.

Een FT4 van 13.8 pmol/l kan gezond zijn. Maar het kan ook een tekort betekenen. En bij sommigen zelfs een overmaat.
De combinatie van FT4 met TSH geeft een schatting in hoeverre haar FT4 binnen haar gezonde referentie valt.
Die combinatie (dus mét een TSH) is aangelegd vanaf haar ontwikkeling als foetus, en aldus aangepast aan de ontwikkeling van haar fysiologische mogelijkheden. Deze verschilt bij ieder mens.
Daarom is iedere normaalwaarde (de waarden van alle volwassenen in Nederland tussen de ca. 12 - 22) zeker niet altijd gezond voor ieder mens.
Dat geldt ook voor de TSH: niet iedere 'normale' TSH is gezond voor ieder mens.
De TSH betekent alleen iets samen met de FT4. En andersom.
De andere waarden geven voor je moeder geen extra betekenis.
Ze worden vooral in de alternatieve industriële geldklopperij gebruikt.

Je hebt als kleindochter van een grootmoeder met een autoimmune schildklierkwaal, meer kans op een schildklierkwaal, Graves of Hashimoto.
Als je toevallig ergens voor geprikt wordt, dan zou je je huisarts kunnen vragen ook eens je TSH/FT4 en je anti-TPO mee te nemen. De anti-TPO zijn speciale schildklierantistoffen. Stel dat je normale waarden hebt maar ook antistoffen, dan zou je jaarlijks je FT4/TSH kunnen laten checken.
Kan ooit handig zijn om een mogelijke verslechtering van je FT4/TSH op te vangen.

Succes en een hartelijke groet,
Kiek
Hi Kiek,

Bedankt voor je reactie. Het blijkt dat m’n moeder wel is geprikt voor TSH maar dat er een bladzijde mist van de uitslag. Ik heb de huisarts gevraagd voor kopietjes van individuele bloed testen met de referentie waarden voor de afgelopen jaren. Wanneer ik de relevant informatie heb ontvangen zal ik je de waarden laten weten. Waardeer het enorm dat je meedenkt.

Heb ook gevraagd om een nieuwe bloedtest waarin er geprikt wordt voor TSH, FT4 maar ook (F)T3 en anti stoffen. Want het kan niet zo zijn dat mama met alle klachten rondloopt maar ze naar huis wordt gestuurd elke keer omdat de waarden binnen de referentie kaders vallen. Zoals je zegt ieders lichaam is anders. Afwachten wat de huisarts zegt. Dank je wel voor het advies.
SarahKBA91
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2023, 11:30

Re: 10 jaar lang klachten, graag meedenken

Bericht door SarahKBA91 »

Marguerite schreef: 17 jul 2023, 15:17 Ha Sarah,

Je zal toch denk ik bij de huisarts moeten starten wil je verder komen.

Maak een afspraak en ga met je moeder mee ter ondersteuning ( als zij dit wil). Dat is voor haar ook een steuntje in de rug misschien.

Zet van tevoren je vragen aan de huisarts en de klachten van je moeder op papier zodat jullie goed beslagen ten ijs komen.
Zit je eenmaal in de spreekkamer zijn al je vragen die je had vaak zo vergeten ;-)
Zo krijgt hij of zij misschien een beter totaalplaatje met betrekking tot de klachten.

Stuur aan op een algeheel bloedonderzoek en uiteraard ook de schildklier waardes. Je mag best je bezorgdheid ook uiten en je verwachting uitspreken dat er nu eens goed naar haar klachten wordt gekeken.
(voor zover dat nog niet gedaan is )

Meld tevens dat schildklierproblemen bij jullie in de familie voorkomen.

Zo zou ik het zelf denk ik aanpakken.

Groetjes

Marguerite
Hey marguerite,

Bedankt voor het meedenken. We hebben al het bovenstaande zo vaak gedaan in de afgelopen 10+ jaren. M’n moeder wordt weg gestuurd en er wordt gezegd van ja, je hebt een groot gezin (6 kids) logisch dat je vermoeid bent. Je klachten zijn van de stress etc. Heb niet het gevoel dat haar klachten serieus genomen worden omdat bloedtesten “normaal” terug komen. Maar we zijn nu met z’n allen sinds een jaar of 3 het huis uit en moeders’ klachten verergeren alleen maar.

Ik heb de huisarts gevraagd om een uitdraai van bloedtesten van de afgelopen jaren inclusief referentie waarden. En heb ook gevraagd om een bloedtest waarin meerdere schildklier waarden getest worden. Nu is het afwachten wat de huisarts zegt.
Plaats reactie