Opnieuw thyr. vd Quervain?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Opnieuw thyr. vd Quervain?

Bericht door patries72 »

Al eerder heb ik verteld dat ik in dec/jan een thyroiditis (vd Quervain) heb gehad. Na een fase van hyperthyroidie belandde ik daarna, zoals meestal gebeurt, in een fase van hypothyroidie. Ik heb toen per febr levothyroxine gekregen. Eerst 100mcg, daarna 125 (omdat ik zo moe bleef) en sinds 23 juni zit ik weer op 100. Ik was nml weer heel erg moe en zat op het randje van de ondergrens met de tsh, nml 0,73 (0,3 - 4,2). Ft4 is niet meegeprikt, snap niet waarom, ws omdat de tsh wel binnen de ref wrd valt.

Maar nu mijn eigenlijke vraag, kan je op nieuw een thyroiditis krijgen? Ik heb nml sinds vorige week weer wat klachten die ik maandenlang heb gehad voordat duidelijk werd dat ik die ontsteking had.
Ik heb weer af en toe oorpijn, hoofdpijn specifiek bij mijn slaap, kramperig gevoel rond mijn kaak en een gek gevoel rond mijn schildklier (kan dat nog niet echt pijn noemen). Slikken lijk ik weer iets te voelen. En ik ben weer zooo moe, na 4 uurtjes werken kan ik echt niet meer en val eenmaal thuis vaak weer in slaap…
Nu denk je ms, lijkt me duidelijk, maar ergens ben ik bang dat ik het me verbeeld… ik heb toen zo lang gerommeld, niemand wist wat er was tot ik uiteindelijk heel ziek ben geworden. Ben er ook een beetje huiverig voor, wil dit nml niet nog een keer meemaken..
Ik heb verder geen antistoffen voor graves of hashimoto.

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt voor een 2e keer?
7 aug moet ik weer prikken.
En de bedoeling was om in sept te halveren met de levo om te kijken of mijn schildklier het zelf weer gaat doen….

Waardes zijn:
Dec
Tsh <0,01 (0,3-4,2)
Ft4 50 (12-22)

Jan
Tsh 0,07
Ft4 11,7

Febr
Tsh 16
Ft4 9
Toen gestart met 100mcg

Mrt
Tsh 2,5
Toen opgehoogd naar 125

Apr
Tsh 0,41

Juni
Tsh 0,73
Toen terug naar 100

Afgelopen half jaar is mijn tsh wel alle kanten opgevlogen.
Maar goed ben vooral benieuwd of je dit dus nog een keer kan krijgen….
Plaats reactie