Vraag voor Kiek

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
MZijlstra
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2023, 07:29

Vraag voor Kiek

Bericht door MZijlstra »

Beste Kiek,

Een tijdje terug heb je meegedacht met mij qua medicatie.
In feb: TSH 5.9 en gestart met levothyroxine. Eerst 25 mcg maar dat deed niets. Toen opgehoogd naar 75 mcg en een TSH daling naar 2.8 en daarna verhoogd naar 100 mcg in de hoop uit te komen op een TSH van 1. Ik slik nu 8 wk de dosering van 100 mcg.
Tot mijn schrik is mijn TSH nu gestegen naar 7.
Ik laat steeds in hetzelfde lab bloed prikken. Nuchter om 8:00 uur zonder medicatie te hebben genomen die dag.
Mijn endocrinoloog is met vakantie en pas vanaf 2 aug weer te contacteren. Ik twijfel nu of ik zelf al mijn medicatie verhoog naar 125 mcg. Of misschien zelfs naar 150 mcg?
Wat denk jij?
Ik vind het zo gek dat die TSH weer hoger is. Ik heb ook de Hashimoto antistoffen opnieuw laten bepalen. Was in februari 400, in mei 250 en nu weer terug naar 400. Ik dacht met leefstijl- en voedingaanpassingen wel de antistoffen te kunnen laten dalen maar niets is minder waar..

Groet, Marianna
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag voor Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Marianna,

Wat is je FT4 bij deze TSH van 17 mU/l?
Je FT4 is belangrijk, omdat het een controle is van je pillen T4 die je slikt als levothyroxine.

Misschien is die ca. 10 pmol/l?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
MZijlstra
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2023, 07:29

Re: Vraag voor Kiek

Bericht door MZijlstra »

Hi Kiek,

Mijn FT4 was nu 12,5 bij een TSH van 7.1
Dus niet een TSH van 17.
In mei was mijn FT4 nog 13 bij een TSH van 2.8

Groet, Marianna
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag voor Kiek

Bericht door Kiek »

Ja, ik zag ook dat tikfoutje 17 versus je opgegeven 7.1 mU/l.

Dan heb je nu twee waarden 13 - 5.5 en 12.5 - 7.1, die bruikbaar zijn voor een vergelijking.
Deze twee groepjes waarden geven aan dat je een FT4 nodig hebt van tegen de 16 pmol/l, waarbij bij jou een TSH hoort van van ca. 1.3 mU/l.

Zorg dat je snel goed ingesteld wordt op een FT4 van ca. 16 pmol/l.
En niet lager.
Je TPO-antistoffen zijn gelukkig niet zo erg hoog.

En je slikt gelukkig al levothyroxine.
Die dosis moet nu wel omhoog als je huidige FT4 slechts 13 pmol/l is.
Richt je dus op je FT4/TSH.
Zodra je weet dat je zwanger bent dan verhoog je je dosis wederom met 25%.
Maar dat zul je ook wel van je huisarts gehoord hebben.

Dus op naar een FT4 van 16 pmol/l.
Een 13 pmol/l is niet gezond voor jou, noch voor een eventuele zwangerschap.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie