Lage T3

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Janneke11
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2020, 17:20

Lage T3

Bericht door Janneke11 »

Hallo,

Na een periode van behoorlijke schommelingen in mijn schildklierwaardes (wellicht veroorzaakt door de overgang en menopauze), zijn mijn waardes nu al een langere periode wat stabieler. Wat de klachten betreft merk ik een heel lichte verbetering, maar toch nog steeds erg én snel vermoeid, 'sloom/wattig' gevoel in mijn hoofd, ongeconcentreerd en veel spierklachten.

Mijn setpoint, eerder door Kiek bepaald, ligt rond de 1 (TSH) en 13,5 (FT4).

De laatst gemeten waardes waren:
TSH 0,85 (ref. 0,27 - 4,2)
FT4 15,7 (ref. 12 - 22)
T3 1,1 (ref. 1,2 - 2,7)
FT3 3,77 (ref. 3,1 - 6,8)

Altijd nuchter geprikt en bij hetzelfde lab.

Mijn T3 is altijd laag (rond of onder de ondergrens), vandaar dat ik de huisarts heb gevraagd om Cytomel te mogen proberen. Hier staat ze voor open, alleen heeft ze geen idee hoe dit voorgeschreven moet worden qua dosering enz. Ik heb er zelf wel e.e.a. over gelezen, maar vind het ook lastig om een goede/veilige startdosering te bepalen i.c.m. mijn huidige dosis levothyroxine (81,25 mcg / 3 en een kwart tablet).

Mijn vraag is of het zinvol kan zijn om met mijn huidige waardes te starten met Cytomel en zo ja in welke dosering.

Alvast bedankt!

Janneke
klaasje
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2022, 17:27

Re: Lage T3

Bericht door klaasje »

Hoi

Ow wat herkenbaar die wisselingen ...daar word je toch niet goed van ,altijd goed ingesteld en nu ivm de overgang gaat ie van snel naar traag die klier .
Mijn setpoint was ook rond de 1
Hoop daar weer te komen .
Mijn vraag aan jou is wat doet Cytomel ?

Groetjes Klaasje
Janneke11
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2020, 17:20

Re: Lage T3

Bericht door Janneke11 »

Hoi Klaasje,

Eigenlijk hoop ik dat Cytomel wat verbetering geeft m.b.t. mijn restklachten, maar je hoort er wisselende ervaringen over.

Hartelijke groet,
Janneke
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lage T3

Bericht door Kiek »

Hallo Janneke,

Je T3 is rondom de meet.
Waarschijnlijk is je schildklierhuishouding van oudsher op dat punt geënt.
Zo economisch mogelijk.
Je FT3 is nuchter geprikt (>24 uur na laatste levothyroxine), dus op laagste punt van je FT4, ook ruim binnen referentie.

Hoe zit het met de verhouding FT3 en T3?
Van de totale T3 is slechts 1/1000 een FT3.
Je begrijpt dan dat de meting van de T3 bij iemand met een gesuppleerde hypothyreoïdie niet zoveel zegt.
De FT3 heeft meer zeggingskracht.

Bij voldoende hulp van de levothyroxine past de T3 zich aan, aan de behoefte van je lijf.
Op elk moment, op elke plaats.
Zodra je er FT3 gaat bijvoegen, gooi je deze fijnsafstelling overhoop.

Maar jij wilt experimenteren met Cytomel.
Neem in de ochtend een kwartje van een tabletje Cytomel 25 µg = ca. 6.25 µg.
Het tabletje komt als FT3 binnen, waarna je lijf die F van free/vrij teniet doet door deze vrije vogels zo snel mogelijk deels te binden aan eiwit, deels af te voeren naar het toilet, en deels om te zetten naar inactieve stoffen- zodat de toegevoegde T3 onschadelijk gemaakt wordt.
Je kan dus een korte periode een soort opkikkertje ervaren, waarna dat afzakt door het snelle ingrijpen van je lijf. Een uur of zoiets.
Dit lukt niet met grotere hoeveelheden, zoals in sportscholen gebruikelijk.
Dat zijn ziekelijke hoeveelheden.

Op den duur is je lijf gewend aan die zogenoemde korte opkikkertjes.
Het past zich aan. Dat gebeurt niet voor niets.
Het effect verdwijnt.
Overigens, als je met anderen samenwoont, waarschuw ze dan wel dat je mogelijk wat sneller aangebrand kunt reageren dan anders. Het zijn namelijk kortdurende experimentele mini-hypertjes die je teweegbrengt.

Vertel het forum over je wedervaren,
en succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Janneke11
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2020, 17:20

Re: Lage T3

Bericht door Janneke11 »

Hoi Kiek,

Dank voor je reactie. Dat klinkt niet erg bemoedigend allemaal; heb het idee dat jij niet bijster positief bent over Cytomel (wellicht door eigen ervaringen?). Stel dat ik zou starten met Cytomel is het dan aan te raden om te zakken met mijn huidige dosering Levothyroxine? Zo ja, hoeveel en hoe lang van tevoren alvorens de Cytomel toe te voegen?

Dank weer.

Hartelijke groet,
Janneke
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lage T3

Bericht door Kiek »

Als je nuchter prikt - dat is dus zonder je ochtenddosis levothyroxine in je maag - dan is je dosis levothyroxine momenteel te hoog. Dat zie ik aan je waarden. Je TSH is al onder de 1 mU/l en je FT4 al te hoog. Die stijgt verder na de levothyroxine, en de TSH daalt na je dagelijkse dosis. Zo golven je hormonen 24 op 24 uur met teveel schildklierhormoon in je lijf.
Je doet er goed aan om je levothyroxine wat te verminderen.
Niet om reden van je eventuele experiment met Cytomel, maar omdat je nu al 24 op 24 uur te hoge schildkliercijfers hebt. Dat is niet goed voor je botten, noch voor je humeur.

Sla een dag een hele levothyroxinedosis over, en ga de volgende dag verder met b.v. 12.5 µg minder levothyroxine.
Daarnaast zou je aan Cytomel voor een week 6.25 µg kunnen slikken in 2 porties.
Eentje gelijk met je verlaagde levothyroxine in de vroege ochtend, en eentje na je middagboterham.
Beetje kreatief gepriegel in een eierdopje of zo.

Levothyroxine heeft een halfwaardetijd van ca. 7 dagen.
En Cytomel doet het in 21 uur.
Dat verschil is de reden om de Cytomel in 2 porties te delen.

Ik vind het een rotrecept, vanwege de kromme effecten op je schildklierhuishouding.
Cytomel gooit de boel overhoop.
Het heeft geen therapeutisch effect.
Niet voor niets heeft de evolutie ervoor gezorgd dat de schildklier voornamelijk een zéér langwerkend T4 produceert, en een minibeetje T3 voor de chronische fijnafstelling van diezelfde T4.
En niet andersom.

Afijn, doe het een week of drie, en laat dan prikken -> nuchter, 08.00 uur - zonder levothyroxine/T3 in je maag.

Veel plezier,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Janneke11
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2020, 17:20

Re: Lage T3

Bericht door Janneke11 »

Hoi Kiek,

Ik heb inderdaad het idee dat ik momenteel van tijd tot tijd hyper en da's geen prettig gevoel; hier wil ik zo snel mogelijk vanaf. Aangezien ik geen zin heb in nóg meer onrust door te gaan experimenteren met Cytomel ga ik dat plan voorlopig in de ijskast zetten.

Kun jij me tot slot nog adviseren hoe ik zo snel mogelijk uit de hypermodus kom? Ik dacht zelf een paar dagen stoppen met de levothyroxine en daarna de dagdosering met een kwart tablet verminderen. Zou dat voldoende zijn?

Hoor graag nog even van je. Dank!

Hartelijke groet,
Janneke
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lage T3

Bericht door Kiek »

Je hebt momenteel een milde subklinische hyperthyreoïdie.
Dat zie ik aan de waarden die je opgaf.

Eén dag z o n d e r levothyroxine is een effectieve maatregel om je FT4 vlot met 10% te laten zakken.
De tweede dag zakt het 10% van de resterende FT4, dus effectief iets minder dan de eerste dag.
Zo is gemiddeld na één week zonder levothyroxine de helft van je FT4 verdwenen, als je geen restfunctie zou hebben.

Kortom, één dag zonder levothyroxine zal waarschijnlijk voldoende zijn om je subhyper te laten verdwijnen als je vervolgt met een lagere dosering.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Janneke11
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2020, 17:20

Re: Lage T3

Bericht door Janneke11 »

Helder, ga ik dat doen. Veel dank Kiek!
Plaats reactie