Hashimoto en gevoeligheid voor gluten

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Hashimoto en gevoeligheid voor gluten

Bericht door Kiky »

Inmiddels weet ik dat ik geen coeliakie heb, maar lees ik wel veel dat je met Hashimoto een 4 keer zo grote kans hebt op glutensensitiviteit.
Met andere woorden, het komt dan wel niet uit een test, maar het kan wel degelijk bijdragen aan je welbevinden als je gluten schrapt uit je menu.

Op de website Happy Hashimoto lees je een uitgebreide uitleg hierover.

Heeft iemand ervaring met het schrappen van gluten?
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Hashimoto en gevoeligheid voor gluten

Bericht door Treeske »

Hallo Kiky,

Ja, ik heb ervaring met het schrappen van gluten.
En dat heeft me veel goeds gebracht.
Vermoeidheid en hersenmist zijn vele malen minder.
Ik doe dit nu 5 jaar.

Een enkele keer eet ik buitenshuis nog wel iets met gluten, een klein stukje stokbrood bij de soep bijvoorbeeld.
En dan weet ik weer hoe het voelt om te moeten vechten met de zwaartekracht :o

Wil ik wel nog even vermelden dat ik verder gezond eet en beperkt glutenvrije vervangers eet.
Dus geen neppasta, nepbrood en wat er nog meer te krijgen is.
Ik vind deze producten vaak niet lekker en ze zijn niet altijd gezond.
Wel af en toe een glutenvrije pizza, want soms is gemakkelijk ook wel fijn en er is er een die ik ook nog lekker vind ;)

In plaats van brood eet ik vaak als lunch lekker iets van groenten zoals een soep of salade.
Ik heb ook een bakker gevonden die heerlijk glutenvrij zuurdesembrood maakt.
Verder bak ik veel zelf.

Groetjes,
Treeske
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hashimoto en gevoeligheid voor gluten

Bericht door laura »

Kiky schreef: 16 aug 2023, 21:03 Op de website Happy Hashimoto lees je een uitgebreide uitleg hierover.
Kiky, kun je de spelregels van het Schildklierforum even lezen: viewtopic.php?t=4100
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Hashimoto en gevoeligheid voor gluten

Bericht door Kiky »

Hoi Treeske,

Dank je wel voor je reactie.
Inderdaad alle glutenvrije varianten probeer ik ook links te laten liggen. Ben je niet bang voor een jodium tekort? Of zit dat in je zuurdesem variant die je bij je bakker koopt?
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Hashimoto en gevoeligheid voor gluten

Bericht door Treeske »

Kiky schreef:
Ben je niet bang voor een jodium tekort? Of zit dat in je zuurdesem variant die je bij je bakker koopt?
Daar heb ik me nooit echt zorgen om gemaakt.
Het zit in ieder geval niet in het zuurdesembrood van de bakker, want die gebruikt zeezout.

Jodium is volgens mij voornamelijk belangrijk voor de aanmaak van schildklierhormoon.
En mijn schildklierhormoon komt uit een pilletje.

Ik ging er vanuit dat ik voldoende jodium uit mijn voeding haal voor de andere functies.
Dus suppletie van jodium via mijn boterham leek mij niet echt nodig.
Misschien naïef van me.

Ik zou me er verder in moeten verdiepen om met zekerheid te kunnen zeggen of suppletie via het brood onontbeerlijk is.
Want het eerste wat ik me dan afvraag is, waarom er niet voldoende in onze voeding zit?

Groetjes,
Treeske
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Hashimoto en gevoeligheid voor gluten

Bericht door Kiky »

Hoi Treeske,

Ja, dat is inderdaad een voor de hand liggende vraag. Ik lees waarschuwingen dat je niet zomaar ongestraft brood uit je menu kunt schrappen mede dus doordat je dan jodium tekort krijgt. maar misschien is dit allang wel achterhaald.

Ik ben wel heel benieuwd wat er naast zuurdesem dan ik je bakkersbrood zit ? Weet je dat toevallig?
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Hashimoto en gevoeligheid voor gluten

Bericht door Kiky »

En hoe voelt jouw vechten tegen de zwaartekracht Treeske? Je hoofd of je hele lijf, of wat moet ik me er bij voorstellen?
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Hashimoto en gevoeligheid voor gluten

Bericht door Treeske »

Kiky schreef:
misschien is dit allang wel achterhaald
Nee ik denk niet dat dit achterhaald is.
Jodium is nodig om schildklierhormoon aan te kunnen maken en blijkbaar zit er onvoldoende in onze voeding.
Vandaar de afspraak van de regering met de bakkers om bakkerszout (met extra jodium) aan het brood toe te voegen.
Als ik brood bak voor mijn gezinsleden doe ik er ook bakkerszout in.
wat er naast zuurdesem dan ik je bakkersbrood zit ?
De bakker bakt verschillende soorten glutenvrij brood (met fonio/boekweit/rijstmeel/maismeel/kikkererwtenmeel etc.)
Maar ik neem altijd het haverbrood, daarin zitten 3 ingrediënten. Haver (ook het zuurdesem is van haver), water en (zee)zout.
En hoe voelt jouw vechten tegen de zwaartekracht Treeske?
Fysiek: een zwaar lijf waar ik mee rond loop te zeulen - constant tegen de stroom in zwemmen - hard werken en niet vooruit komen.
Hoofd: een hersenmist.
Ik kan het eigenlijk niet goed omschrijven, maar het is niet gewoon moe omdat je iets gedaan hebt.
Het is het ontbreken van energie, zowel in doen als in denken.

Groetjes,
Treeske
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Hashimoto en gevoeligheid voor gluten

Bericht door Kiky »

Hoi Treeske,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie.

Dat gebrek aan energie herken ik zeker wel. Dat vind ik het lastige aan de schildklier, al die vage klachten waardoor je nooit fit bent, maar ook niet echt iets mankeert. Te moe om soms zelfs maar over dingen na te denken, of aandachtig te luisteren tijdens een telefoongesprek. En inderdaad fysiek....alsof je een zware training achter de rug hebt waar je van moet herstellen in al je ledematen, moe op de manier van alles voelt als teveel.

Groet Kiky
Plaats reactie