Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door elizabeth27 »

Ik heb een korte periode 's avonds geslikt maar ging er minder door slapen dus ik ben er toen weer mee gestopt.

Ik zou voor beter slapen niet rommelen met je medicatie door minder te slikken straks ben je verder van huis.

Je kan je medicatie toch op je nachtkastje leggen met water ernaast en een alarm instellen op je telefoon zodat je 't niet vergeet. Ik zou als ik zo weinig sliep daar zeker voor gaan.
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kris »

Beste Kiek,

Ik begrijp je reactie niet. Over kliniek en middelen.. Wat mijn huisarts zegt over die Tmax is niet wat uit onderzoek blijkt. In dat dubbelblind onderzoek dat ik had toegevoegd staat duidelijk dat (om mogelijke redenen die daar zijn beschreven) de FT4 en TSH beter is bij een avondinname. Beter dan ochtendinname.

En dat wil zeggen dat als mensen er slaapproblemen van kregen, mensen uit dit onderzoek niet tevens zouden aangeven dat avondinname ook beter voor ze werkt. Dan zouden ze zeggen dat ze er (te) vroeg wakker van werden. Dat staat er niet.

Ik ben het met je eens dat het best mogelijk is dat (bij mij) wel een Tmax meespeelt, maar ik heb wel een heel stabiele waarde sinds avondinname. Ook wat voor te zeggen.

Hartelijke groet,
Kris
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kris »

Beste Elisabeth,

Toen ik in de ochtend eerst een alarm moest zetten met een briefje op de deur dat ik Euthyrox moest innemen, en daarna - niet vergeten! - moest onthouden ECHT te wachten met eten, was mijn waarde veel meer wisselend, en had ik meer klachten. Ik heb een zeer slechte concentratie, dat schreef ik al. Ik presteerde het ook met bloedverdunners het alarm uit te zetten en meteen te vergeten dat er een alarm was afgegaan. Laat staan waarom. Vandaar briefjes. Maar dan at ik vaak per ongeluk toch al iets voor dat half uur om was.

Met avondinname is mijn waarde al jaren stabiel. Dus ik laat het zeker zo, en voel me daarin gesteund door onderzoek.

Zo nu en dan 1 dosis eruit halen, stel 1 x op 7 dagen, doet maar heel minimaal iets. Terwijl ik wel een hoger risico op osteoporose heb, dus best wat lager mag zitten in dat kader.

Ik heb overigens eens per ongeluk een week de driedubbele dosis genomen, en ik sliep niet nig korter of kreeg daar erge hyperklachten van. Geen aanrader natuurlijk, maar zo'n dag in de week eruit halen zal voor mij geen kwaad kunnen.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kiek »

Maar Kris, uit dat onderzoek blijkt alleen dat de schildklierwaarden verbeteren. Dat is wat er staat!
Er staat helemaal niet wat die "verbetering" voor de individuele deelnemer betekent.
Verder is er geen causaal verband te zien tussen meetresultaten en deelnemer.
Dat is nou precies wat je uit zo'n onderzoek zou kunnen leren.
Tot op heden zijn deze gegevens niet beschikbaar.

Onderzoek:
90 deelnemers slikten 2 capsules per 24 uur: een capsule in de ochtend en eentje 's avonds.
In één van de capsules zat een dagelijkse dosis levothyroxine, de ander was een placebo.
De mensen wisten niet welk merk er gebruikt werd, noch welke capsule de levothyroxine verborg.
De bloedafname werd 's ochtends georganiseerd, zowel voor avond- als voor ochtendslikkers.
Met aansluitend een quol-vragenlijst.
Metingen toonden verbeterde waarden bij avondslikkers.

Wat bedoelt men met verbetering? Dat wordt niet vermeld.
Misschien de waarden tussen de 2 groepen?
Heeft men rekening gehouden met de farmacokinetiek en -dynamiek?
Realiseert men zich dat er een groot verschil is tussen 12 uur of 24 uur na de laatste pil?

Bij avondslikkers verwacht men volgens het farmacokinetisch gedrag van de levothyroxine na 12 uur een hogere waarde van FT4 met bijbehorende lagere TSH dan na 24 uur.
Is dat de verbetering?
Ten opzichte van wat?
Waren de deelnemers vooraf optimaal ingesteld?
Hoe moeten we dit interpreteren?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kiek »

Na alle oubollige napraterij is het onderzoek van Bolk en Berghout na zoveel jaar nog steeds verfrissend en vernieuwend.
Hopelijk zijn er na ruim vijftien jaar meer onderzoeken in aantocht die buiten gebaande paden durven te kijken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kris »

Beste Kiek,

Altijd goed om kritisch te zijn op wetenschappelijk onderzoek, mee eens!

Maar dit staat er ook in de resultaten:

"De patiënten zijn onderzocht op schildklierwaarden, creatinine- en vetwaarden, BMI, hartslag en kwaliteit van leven.

Waardoor is er ’s avonds een betere opname?

Van invloed kan zijn dat veel patiënten 's ochtends koffie drinken in plaats van dat zij ontbijten. Andere medicijnen kunnen de opname van levothyroxine beïnvloeden. Bij de inname ’s avonds van levothyroxine vertelden de meeste patiënten in onze studie dat zij geen voedsel of snacks hadden gegeten enkele uren vóór de inname. Waarschijnlijk wordt T4 ’s avonds beter opgenomen in de darmen, omdat de darmen tijdens de slaap rustiger zijn. Ook is er ’s nachts minder storing door voedsel. Mogelijk is ook de zuurgraad van de maag ’s nachts gunstiger.

Patiëntenvoorkeur

Aan het eind van het onderzoek zeiden 34 van de 90 deelnemers dat ze zich beter voelden als ze de levothyroxine ’s ochtends innamen. 31 patiënten gaven de voorkeur aan ’s avonds slikken van de levothyroxine. 25 patiënten hadden geen voorkeur. Na één jaar na het voltooien van het onderzoek gaf meer dan de helft van de patiënten nog steeds de voorkeur aan het ’s avonds slikken van de levothyroxine".


Dus voor mij is het met deze uitkomstmaten voldoende doorslaggevend om het zo te houden.

Hartelijke groet, Kris
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Langer slapen door verlagen Euthyrox een idee?

Bericht door Kiek »

Hallo Kris,

Als je denkt in termen van de farmacokinetiek, en de ervaringen van de mensen, plus de vage bloedresultaten, gebaseerd op veronderstelde effecten van eten en/of drinken voor het slikken van de levothyroxine dan zie je dat de meetresultaten precies dát aangeven wat je verwacht.
Natuurlijk krijg je 'betere', hogere FT4 en lagere TSH-waarden 12 uur!

Het onderzoek geeft ook aan dat ongeveer de helft daar tevreden mee is.
De andere helft geeft blijkbaar de voorkeur aan ochtendslikken.
In die ene helft zullen mensen zijn die te laag zijn ingesteld, en in de andere helft zullen mensen zijn die te hoog zijn ingesteld. De te laag-ingestelden zullen bij avondslikken na 12 uur betere resultaten laten zien.

Dit zijn bekende effecten.
Het werd ook gezien tijdens de Thyrax-affaire.
Je kon van te voren al voorspellen hoe de uitkomst zou zijn van de mensen die switchten of niet:
1/3 was tevreden, 1/3 te hoog en 1/3 te laag ingesteld. Dat zijn de resultaten die je dus met zo'n qol meet.

Het is kennis van de farmacokinetiek - heel eenvoudig - die onze behandelaars eens moeten eigen maken, in plaats van te blijven geloven in het lezen van theeblaadjes.

Ik hoop dat je je slapeloosheid snel achter je kunt laten.
En slik je dosis pas ná het prikken!

Een hartelijke groet,
Kiek

PS: Natuurlijk zijn avondslikkers - op dezelfde dosis - in het nadeel.
Je kent inmiddels wel de maximumwaarde van FT4 na ca. 3 à 4 uur na het slikken, waarna volgens halfwaardetijd de daling inzet, om de volgende ochtend op het laagste niveau je maag te vullen met de volgende dosis levothyroxine.
De avondslikkers worden op het verkeerde been gezet door hun - na 12 uur- priksessies. Die waarden zijn 's ochtends pas op de helft van de beroemde 24 uurs -daling.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie