Setpoint bepalen Yonnie zeer lage TSH

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Yonnie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2018, 20:27

Setpoint bepalen Yonnie zeer lage TSH

Bericht door Yonnie »

Ik heb hier vaker gekeken, weetjes opgehaald maar niet eerder een verzoek gedaan. Ik ben 64, weeg rond de 80kg, sport veel.
Kiek mag ik jou vragen om je wijze licht te schijnen op mijn waarden?

Ik ben verhuisd, huisarts wilde dat ik eindelijk ging stoppen met de Cytomel 12,5 mg omdat ze bleef schrikken van de zeer lage waarde, te weten 0,002. Dit was al meer dan 10 jaar zo, internisten in Zwolle konden hier goed mee leven, waarschijnlijk omdat ik geen klachten had en mijn FT4 rond de 18 zat. Was ook bij de internist vanwege discoide lupus en vermoeden ziekte van Addison, laatste bij second opinion bleek niet waar.
Nu krijg ik het advies mijn Euthyrox 125 verder af te bouwen naar 100 omdat de TSH slechts ligt gestegen is naar 0,086.
Ik vrees weer somberder te worden naast vermoeidheid. Huisarts meent dat endocrinoloog niet nodig is. Wat is wijs?

2011: TSH 0,02, FT4 15,4
2013: TSH 0,02, FT4 20
2014: TSH 0,01, FT4 21,4
2015: TSH 0,03, FT4 19,2
2016: TSH 0,02, FT4 17,8

2021: TSH 0,023, FT4 19,5
2022: TSH 0,020, FT4 15,9
2023: TSH 0,086, FT4 17,7
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Yonnie zeer lage TSH

Bericht door Kiek »

Hallo Yonnie,

Het allerbelangrijkste is dat je je eigen kennis en kunde gebruikt voor je akties rondom schildklierwaarden.
Nu je met Cytomel gestopt bent, zal je onderdrukte TSH na jaren weer tevoorschijn komen in betere waarden.
Dat is wel belangrijk. Je bent niet meer de jonge blom, en je botten doen misschien wel jong, maar zijn ook niet zo jeugdig meer.

Je arts wil je in het schildklierstramien krijgen door de Euthyrox af te bouwen.
Verspil geen nutteloze tijd met een maandenlang voorzichtig afbouwen.
Ik zou in zo'n situatie mijn arts voorstellen om een week volledig te stoppen met Euthyrox.

Na 7 levothyroxineloze dagen op een vroege ochtend je FT4 en TSH laten bepalen in hetzelfde lab waar je altijd je bloed laat prikken.
Afhankelijk van de uitslag beslis je diezelfde dag of je verder gaat met Euthyrox.
Of dat je er misschien nog een week aan vastplakt.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het echt geen ramp is om een week te stoppen.
Het is leerzaam, en volgens de wet van de halfwaardetijd zal je schildklierwerking niet verder kunnen zakken dan tot ca. 9 pmol/l. Dat is nog een flinke hoeveelheid om die week door te komen.

Laat van je horen!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Yonnie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2018, 20:27

Re: Setpoint bepalen Yonnie zeer lage TSH

Bericht door Yonnie »

Dank je wel Kiek voor je reactie!
Lijkt me doodeng om zonder enige medicatie te zijn. Hopelijk heb ik mn lijf niet teveel mishandeld met jarenlange slapende TSH. De internisten hebben zitten dutten lijkt het. Misschien geeft het me lef als ik snap waar ik dan naar op zoek ben. TSH en FT4 zijn dan leidend om mij iets te vertellen/leren. Hopelijk weet mn huisarts TSH en FT4 dan juist te interpreteren. Het zal mij niets zeggen. Wordt vervolgd!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Yonnie zeer lage TSH

Bericht door Kiek »

Door zo'n stopweek zelf komt je niet in de ellende.
Veel ellendiger is uitstel naar het zoeken van de juiste dosering.
Dat geeft onzekerheid.
Neem daarom het heft in eigen hand.

Je FT4 (als levothyroxine) is niet 1-2-3 verdwenen.
De mazzel is dat het spulletje T4 een halfwaardetijd heeft van gemiddeld een week.
Na een week is dus ongeveer de helft van de inhoud nog steeds aanwezig.
Zorg dat je een labformulier hebt.
Uit die kennis valt heel wat te konkluderen na 7 levothyroxineloze pildagen.

Heus, je stort niet in elkaar.
Je voelt je in de loop van de week hooguit wat meliger is mijn ervaring.
Gewoon doen, en geniet van je LT4-vrijheid!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie