subklinische hyperthyreoïdie?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: subklinische hyperthyreoïdie?

Bericht door Kiek »

Vinden je dokters dat je een normale schildklierhuishouding hebt?

Inderdaad is een gewone TSH aan het eind van de middag het laagst.
Als gevolg van de stijging van de TRH in de namiddag begint de TSH met een vlotte spurt omhoog, waardoor uren later het lab ziet dat de schildklier (FT4) geactiveerd wordt. Na midddernacht daalt de TSH en na enige tijd in reactie daarop ook de FT4.
Van de TSH tref je in de vroege ochtend nog een restant aan van de nachtelijk TSH-dans.

Hieronder een plaatje waarop je twee extremen ziet uit een groep zoals beschreven in een artikel van Russell 2008.
De ene (weak) heeft een strak georganiseerde schildklierhuishouding. Weinig beweging, heel effectief.
De ander (strong) heeft enorme bewegingen nodig om te voldoen aan de noden van de organisatie.

Als je tot nu toe in de ochtend prikt, en je wilt de zin van je lage TSH te pakken krijgen: prik dan eens om 07.00 uur 's ochtends, en in hetzelfde lab ook om 19.00 uur.
Bijlagen
Ritme2008Russell.jpg
Ritme2008Russell.jpg (77.05 KiB) 3601 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mark1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2023, 06:52

Re: subklinische hyperthyreoïdie?

Bericht door Mark1980 »

Dank voor de heldere uitleg!

Ja, de dokter vond laatst dat de lage TSH gewoon iets is dat bij mij hoort. Alleen ben ik het daar nu niet meer mee eens omdat de vage klachten toch blijven en de TSH het enige is dat opvalt bij alle bloedprikken. Daarnaast is elke klacht te linken aan hyperthyreoïdie, ook al heb ik een aantal klachten helemaal niet die ik op internet lees.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: subklinische hyperthyreoïdie?

Bericht door Pomtips »

Je kunt evt vragen of je arts akkoord zou willen gaan met een proefbehandeling op een hele lage dosis strumazol.

Bijv 6-12 maanden op dagelijks 1,25 - 2,5mg.
En dan kijken of jij je beter gaat voelen (en je waarden verbeteren).

Kan geen kwaad lijkt mij
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Mark1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2023, 06:52

Re: subklinische hyperthyreoïdie?

Bericht door Mark1980 »

Dat zou ik best willen proberen. Maar heb te horen gekregen dat verder onderzoek niet nodig is omdat de TSH niet schokkend laag is.
Frustrerend.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: subklinische hyperthyreoïdie?

Bericht door Kiek »

Nimmer heb ik zo'n vlak verloop gezien van zo'n lage TSH zonder moedwillige beïnvloeding van stoffen.
Ik vind de meegegeven diagnose -niets aan de hand- onbegrijpelijk.
Je hebt serieuze klachten die kunnen passen bij een al dan niet subklinische hyperthyreoïdie.

Omdat schildklierhormonen een sterk individueel 24-uurs ritme hebben, zou je in ander verband je TSH/FT4 een paar keer op verschillende tijden kunnen laten prikken.
Dan wordt er misschien iets zichtbaar van een 24-uurs ritmiek.
Door b.v. minstens 's ochtends vroeg en eentje laat in de middag te prikken. En tussendoor misschien, als je die prikruimte krijgt.

En als dat vlakke idee bevestigd wordt, dan zou je Pomtips idee kunnen uitproberen.

Misschien heb je dus een set point in de buurt van de 12 met een TSH van 1. Dan zijn die hogere FT4's voor jouw lijf hyperwaarden en voel je je echt rot.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mark1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2023, 06:52

Re: subklinische hyperthyreoïdie?

Bericht door Mark1980 »

Ja het is best vreemd dat er niets mee gedaan word. Een internist heeft ook naar de waardes gekeken en via mail laten weten dat ook hij geen verder onderzoek nodig acht. Sta een beetje machteloos.Voor de medici is het dossier gesloten heb ik het idee.
Mark1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2023, 06:52

Re: subklinische hyperthyreoïdie?

Bericht door Mark1980 »

Het enig wat ik me kan bedenken om zelf te doen, en inmiddels mee begonnen ben is met het stoppen van koffie/cafeïne drinken.
Ik heb gelezen dat cafeïne de TSH naar beneden werkt. Drink ongeveer 3 tot 6 kopjes per dag. Zou dat kunnen helpen?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: subklinische hyperthyreoïdie?

Bericht door Kiek »

Nee.
Dat heeft geen invloed op de TSH.
Misschien wordt bedoeld dat je van cafeïne opkikkert.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: subklinische hyperthyreoïdie?

Bericht door Pomtips »

Mark1980 schreef: 03 okt 2023, 17:31 Dat zou ik best willen proberen. Maar heb te horen gekregen dat verder onderzoek niet nodig is omdat de TSH niet schokkend laag is.
Frustrerend.
Een proefbehandeling vind ik wel wat anders dan 'verder onderzoek'. Maar dat zal je arts wellicht anders zien. Artsen volgen meestal simpelweg 'het protocol'. En dat is in dit geval een afwachtend/monitorend beleid. Maar een protocol kan wel van afgeweken worden, in samenspraak met de patiënt. (Subklinische) waarden i.c.m. klachten...
Ik snap wel dat het lastig is je arts daarvan te overtuigen. En dus de frustratie bij jou.

Wellicht is het ook nog een optie om een tijdje het AIP of Paleo dieet te volgen. En daarna weer langzaam voedingsmiddelen herintroduceren. Liefst met her en der een bloedprik moment ertussen. Misschien zit er ergens een trigger voor jou in je voeding.

Of stug op de deur blijven kloppen bij de (huis)arts, dan wel bij een andere.

Overigens had wat mij betreft je anti-tsh-r (Graves antistoffen) ook weleens gemeten mogen worden. Was daar wat uitgekomen dan was er misschien nu een minder afwachtend beleid gevolgd.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: subklinische hyperthyreoïdie?

Bericht door Kiek »

--- --- --- --- TSH --- T4
meting 1 --- 0.39 --- 17
meting 2 --- 0.24 --- 16 --- T3 5.43
meting 3 --- 0.24 --- 14
meting 4 --- 0.25 --- 14
meting 5 --- 0.31 --- 15
meting 6 --- 0.36 --- 16
Tijdstip in de ochtend - 3 maanden tussen metingen.

Een kenmerk van Graves is toch een hogere FT4 door de stimulerende TSH-antistoffen?
Het beeld van relatief lage FT4 (hoezo laag? -> nou, met een relatief hoog setpoint van b.v. 20/1) met chronisch té lage TSH's heeft meer weg van een continu stroompje T3 dat ergens wegsijpelt in een pilloze maatschappij.

Deze waarden in een 'normale' schildkliermachinerie zou je bijvoorbeeld ook kunnen manipuleren met liothyronine (à la stroompje T3) al dan niet met een pufje T4 erbij en dan consequent prikken binnen 1 à 1.5 uur na slikken.
Dit heb ik geleerd uit de ervaringen van de schrijvers op het HmnH-forum.
Dat was een belangrijke leerschool, met een giga hoeveelheid aan ervaringskennis van mensen met pillen met zeer gevarieerde inhoud.
Helaas schaamteloos vernietigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie