Vraagje nav herstel vd Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Vraagje nav herstel vd Quervain

Bericht door patries72 »

Hallo,

Het is even geleden na mijn laatste bericht.
Maar na een lange herstelperiode en wisselende doseringen van de levo, ben ik sinds 2 weken, op advies van de internist, gehalveerd met de levo.
Ik slikte 100mcg en miv 12 sept dus 50mcg.
Dit om te kijken of mijn schildklier hersteld is en het weer zelf gaat doen.
Het hele proces hier naartoe heeft lang geduurd omdat ik maar moeizaam opknapte en heel lang klachten bleef houden.
Ik voelde me eigenlijk redelijk tot ca een week geleden en het lijkt elke dag erger te worden.
Ik had het ergens wel verwacht maar toch gehoopt dat ik me niet zo zou voelen als nu.
Maar wat ik mij afvroeg:
Hoe lang duurt het voordat je schildklier het oppakt, vooropgesteld dat hij het gewoon goed doet?
Is dat vrijwel meteen of heeft dat tijd nodig?
Klachten die ik nu (weer) heb:
Heel erg moe, in mijn hele lijf, nadat ik iets heb gedaan (maakt niet uit wat), is het ‘op’ voor die dag lijkt wel.
En heel veel pijn in spieren en gewrichten. Van handen tot buik, rug en benen. Weer het dizzy achtige gevoel en 24/7 hoofdpijn. Gisteren ook weer oorpijn en kaakpijn maar dat is weer weg gelukkig.
Komt dit door de verlaging vd medicatie of gewoon omdat mijn waardes (wellicht) zakken, de ft4 dan dus?

Ik moet pas 23 okt prikken….
Gaat het tot die tijd alleen maar verder bergafwaarts of zal het zich stabiliseren?
Ik hoop dat iemand een beetje begrijpt wat ik bedoel….

Mijn waardes:
12 dec
Tsh 0,05 ft 4 25,8

28 dec
Tsh <0,01 ft4 50

23 jan
Tsh 0,07 ft4 11,4

20 febr
Tsh 16 ft4 9,3
Nav deze waardes gestart 100mcg

17mrt
Tsh 2,5 ft4 15,7
Nog veel klachten, hierna opgehoogd naar 125mcg

28 apr
Tsh 0,4 ft4 niet meer geprikt

23 juni
Tsh 0,73
Hierna terug naar 100mcg omdat t leek dat ik hyperklachten had

7 aug
Tsh 2,5

Laatste waarde was dus met 100mcg levo.

Alvast bedankt voor het meedenken!
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Vraagje nav herstel vd Quervain

Bericht door elizabeth27 »

Hi,

Ik ken dit niet als tussentijdse oplossing voor herstel en dan hopen dat de eigen schildklier het over neemt.....
Met de helft minderen, is rigoureus en lijkt mij niet fijn voor lijf en hoofd. Het enige wat er nu gaat gebeuren is dat je gaat hyperen met alle gevolgen van dien.
Dat dan nog een maandje vol moeten houden, lijkt mij niet fijn.

Ik zie alleen maar een tsh waarde bij de laatste keer prikken wat was je ft4 waarde? Aan alleen een tsh waarde heb je niet zoveel.
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: Vraagje nav herstel vd Quervain

Bericht door patries72 »

Hoi,

De internist vertelde dat ze levothyroxine geven als je in de hypofase komt én daar klachten van hebt. Dat was bij zo, voelde me toen ook heel beroerd.
Daarnaast zou het de schildklier de tijd geven om te herstellen. Omdat het dan zelf niks hoefde te doen zeg maar.
Klonk mij toen wel logisch en begreep dat ze dat wel vaker doen in de hypofase bij vd Quervain.

Maar als ik nu minder in medicatie ga ik toch niet hyperen? Als mijn schildklier niks meer doet zou ik dan toch juist in de hypo gaan? Of begrijp ik het nou niet meer?

Laatste paar keren is er geen ft4 geprikt. Weet niet waarom niet. Enige wat ik weet is dat het beleid is dat als de tsh binnen de ref wrd valt de ft4 niet wordt meegeprikt. Maar idd raar als je medicijnen slikt of er iets mis is met je schildklier
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraagje nav herstel vd Quervain

Bericht door Kiek »

Hoi Patries,

Bij een schildklierontsteking kan je schildklier alle kanten uit zwieberen.
Dat zie je ook aan jouw waarden.
Je hebt een lastige toestand meegemaakt van hyper naar hypo.
Het lijkt nu een beetje te stabiliseren. Maar het blijft nog onzeker.

Van je waarden heb ik de FT4 9.3 pmol/l - TSH 16 mU/l gebruikt en ook de FT4 15.70 pmol/l - TSH 2.5 mU/l. Dus die van februari en maart.
Die waarden tesamen laten zien dat je normaalwaarden rondom de 16 pmol/l ligt, met een TSH van ruim 2 mU/l.
Dit lijkt op de waarden die je op 17 maart j.l. terugkreeg.

Daarna lijk je een paar maanden gehyperd te hebben -> april en juni, en in augustus lijk je met een TSH van ca. 2.5 mU/l op een normalere plek teruggekeerd.
En nu is het de vraag of je schildklierhuishouding zich zonder grollen koest houdt.

Zoals Elizabeth ook al opmerkt: wat jammer dat er geen FT4 meebepaald wordt. Je hebt een kwaal waardoor afwisselend teveel FT4/T3 gemaakt wordt, en waardoor je TSH verlaagt, en vervolgens gaat de behandelaar niet de basis (FT4/T3) bepalen, maar alleen het gevolg (TSH).

Het meest praktische zou zijn dat je stopt met levothyroxine, en afspreekt met je huisarts om pas bij blijvend gevoel van onraad naar het lab te gaan voor TSH + FT4.
Dokters moeten leren mensen te vertrouwen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: Vraagje nav herstel vd Quervain

Bericht door patries72 »

Dank je voor het meekijken Kiek!

Ik ben nog steeds in behandeling bij de internist.
De tsh van 2,5 was bij 100mcg levo.
Ik zit nu op 50mcg sinds ruim 2 wk.

Heb jij enig idee hoe lang het zou duren voor je schildklier het weer normaal gaat doen? Vooropgesteld dat hij helemaal hersteld is?
Heeft dat tijd nodig of zou het meteen moeten reageren op de vermindering van de levo?

Voel me nu nml echt slecht…
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraagje nav herstel vd Quervain

Bericht door Kiek »

Als jij je duidelijk slechter voelt, zorg dat je je FT4/TSH nu kan laten bepalen.
Of morgen.
Je hoeft niet nog zieker te worden als er de kans daartoe is.
Patries, hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Vraagje nav herstel vd Quervain

Bericht door elizabeth27 »

Hi,

Ik lees net jouw reactie op mijn reactie. Je hebt gelijk, als je minder slikt ga je niet hyperen maar heb je wel een grote kans dat je tsh flink stijgt ( hypo) met alle klachten van dien. Goed dat je nog zo scherp bent😉
Plaats reactie