slik al jaren 300 thyrax zonder klachten maar ft4 nu rond de 25

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
odet
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2023, 17:22

slik al jaren 300 thyrax zonder klachten maar ft4 nu rond de 25

Bericht door odet »

Goedenavond,

Ik ben Odet, 54 jaar, uit de overgang en nog steeds wel happy :) Vroeger veel gelezen en berichten geplaatst op hypomaarniethappy. Veel aan gehad.
Lang niet gekeken naar het forum en zag zelfs dat het niet meer bestaat. Gelukkig is er nog steeds een actief forum onder andere naam.

Heb mij wat ingelezen en ben verbaasd over het onderwerp 'setpoint" Dat is een mooie positieve ontwikkeling.

Kan die van mij denk ik niet laten bepalen nog
Hieronder mijn historie.

Ik ben sinds 2004 na klachten gestart met thyrax. Ik was in drie weken tijd 12 kilo aangekomen. Hese stem, veel slapen en nog vele andere klachten. de verzuring in armen tijdens het tandenpoetsen kan ik mij nog goed herinneren.

Heb er zoals ik het zelf altijd dacht bijna 4 jaar over gedaan om ingesteld de raken. Slik nu al jaren 2x150=300 thyrax per dag.
Heb geen klachten denk ik. Mijn hartslag ligt tussen de 58 en 70 in rust. Mijn bloeddruk is altijd rond de 100/60. Mijn gewicht neemt wel wat toe de laatste tijd wat je niet zou verwachten kijkende naar mijn waardes.
Heb een b12 tekort welke ik zelf injecteer. Dit is weer opgestart sinds januari dit jaar. Sinds de corona periode niet meer ge-injecteerd en dacht dat ik zonder kon.

Sinds december 2022 veel klachten. Logisch achteraf. Mijn b12 was gekelderd en de klachten welke daarbij horen kwamen weer langzaam terug. kikker in de pan effect. Sinds december 2022 ook thuis van werk. Nu weer terug aan het re intergreren. Dat gaat goed. Werk in de gehandicaptenzorg met wisseldiensten uiteraard. Dacht in eerste instantie aan burn out. Na eerste ziektedag direct bloed laten prikken waarbij de b12 opviel en de ft4 aan de hoge kant.
Heb de afgelopen jaren minder vaak laten controleren. Zat in een ingewikkelde narcistische relatie waardoor het normale leven wat op de achtergrond kwam te staan. Lang verhaal. na december 2022 gediagnostiseerd met ptss, mild depressief met als gevolg traject EMDR.
Het gaat nu weer goed. Injecteer nog ieder week nu de b12 en heb vandaag de thyrax overgslagen.

Mijn vraag gaat over de dosis thyrax. 300 is veel. hieronder mijn overzicht welke ik heb kunnen vinden in dossier ziekenhuis bij de labuitslagen

september 2023 tsh 0.01 en ft4 vrij 25
juni 2023 0.01 24
maart 2023 0.01 28 (geprikt na inname thyrax, testje van mezelf)
december 2022 0.01 23
oktober 2015 0.03 23
maart 2013 0.090 15
maart 2012 0.070 16.9
mei 2010 0.070 18.4
januari 2010 0.030 21.6
januari 2006 0.070 18.9
juli 2004 73.3 <5

Volgens mij slik ik de 300 sinds 2010.Zal eens vragen aan de huisarts of deze dit terug kan zien. Lijkt mij wel toch? Of kan ik hier ook op een andere site achter komen.
Volgens de waardes hyper ik. Heb er denk ik niet al teveel last van. geen idee eigenlijk.
Vraag gaat om advies wanneer ik mijn dosis vergelijk met ? . heb wel eens gezocht naar wie wat slikt. Kan er niet goed achter komen.

Alvast vriendelijk dank voor het lezen en eventueel reageren. vriendelijke groet,

Odette
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: slik al jaren 300 thyrax zonder klachten maar ft4 nu rond de 25

Bericht door Kiek »

Welkom, Odette!

Je hebt veel ervaring met het gebruik van levothyroxine.
Nu slik je al een jaar of twintig iedere dag 300 µg.
Misschien maak je gebruik van verschillende labs?
Dan is een vergelijk met vorige waarden moeilijk te maken.
Aan je lijstje te zien zwieberen je FT4-waarden bij deze hoge dosis.
En je TSH's zijn inderdaad bijpassend chronisch te laag.

Het eerste gevaar dat me te binnen schiet bij zo'n hoge dosis is de extra belasting voor je hart.
Daarnaast hebben je botten last van zulke waarden. Je hebt kans op osteoporose, waardoor gevoelig voor botbreuken.

Vroeger werden mensen met schildklierkanker na het weghalen van de schildklier heel vaak behandeld met zulke onderdrukte TSH's.
Men redeneerde dat door een hoge dosis levothyroxine geen stukje achtergebleven schildklierweefsel tot mogelijk foute weefselactiviteiten in staat zou zijn, want niet gestimuleerd door de niet meetbare TSH.
Daar is men nu van teruggekomen vanwege de negatieve ervaringen van de mensen bij het gebruik over een lange periode van zo'n hoge dosering.

Daarnaast heeft de hoogte van je schildklierhormonenen ook te maken met je psychische gesteldheid: je hoofd hypert mee met je hyperwaarden. Niet altijd lekker ontspannend.

Als je je waarden vlot op een lager niveau wilt hebben, neem dan 3 dagen geen levothyroxine in.
En laat je waarden prikken op de 4de dag in hetzelfde lab.
Doe dat altijd ca. 08.00 à 09.00 uur in de vroege ochtend.
Zodra je de uitslag hebt, bepaal je de dosis waarmee je je levothyroxine voortzet.

Van harte succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
odet
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2023, 17:22

Re: slik al jaren 300 thyrax zonder klachten maar ft4 nu rond de 25

Bericht door odet »

Goedenavond Kiek,

Dankjewel voor reactie. De waardes welke in bericht staan zijn altijd bij hetzelfde lab en nuchter geprikt. Behalve de ene waarbij ik het bijgeschreven heb met de ft4 van 28.

In de tijd dat ik ingesteld oftewel begon met de thyrax werd dit met hele klein stapjes opgebouwd. Ben begonnen met 12.5ug. Steeds na 6 weken geprikt en uiteindelijk beland op de 300ug.
Wat ik zo vreemd vind is dat de hyper symptomen er niet zijn. Is daar een verklaring voor?

In de jaren met deze dosis heb ik mij altijd goed en sterk gevoeld. Wat mij wel opvalt bij de waardes is dat deze nadat ik op het moment van alleen wonen boven de 23 is gekomen. De labwaarde van het lab waar ik altijd prik zijn bij de ft4 tussen de 12 en 22.
In 2015 was de ft4 23 en in 2022 ook. Ben mij heel bewust van mijn zijn, zeker ook met de waarde van 23 en dat dit boven normaal is.
Heb mij wel eens afgevraagd of mijn lichaam de thyrax niet goed opneemt. Is dat mogelijk?

Heb al langere tijd een smartwatch en zo een health programma waarbij de hartslag terug te vinden is .Deze is altijd normaal. 55 slagen in rust en bij inspanning zoals de trap oprennen stijgt deze naar de 90. Mijn bloeddruk is prima. Vaak aan de wat lagere kant zo rond de 100 om 60 of 105 a 110 om 70. Scheelt soms wat maar niet veel. ik meet de bloeddruk af en toe. Dit doordat mijn moeder een te hoge bloeddruk heeft en ik bij haar vaak meet. Dan kijk ik soms zelf ook even.
Heb geen last van overslagen hart. Ik zweet niet , nooit gedaan. Ben niet gejaagd. Mijn gewicht is wat toegenomen wat niet past bij hyperen.

Heb mijn waardes opgezocht in medisch dossier ziekenhuis. Er zijn verder geen afwijkende waarden te vinden.

Misschien een botdichtheidsonderzoek laten doen?
Heb nog nooit iets gebroken gelukkig tot nu toe. Ben het ook zeker eens met kijken wat minderen thyrax gaat doen.

Kan ik ergens in mijn medische dossier een connectie zoeken tussen het opnemen van de thyrax?

Ben overigens ook niet mega zwaar. Wel iets wanneer je kijkt naar de lengte. Ben 166 en weeg op dit moment 74.3kg

Je geeft aan 3 dagen te stoppen met inname. dan prikken en dan vandaaruit weer opbouwen. Wanneer je kijkt naar mijn waardes en de 300ug. Welke dosis zou jij dan inschatten? 200? En wanneer dan weer prikken? Na 6 weken of eerder?



vriendelijke groet Odette
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: slik al jaren 300 thyrax zonder klachten maar ft4 nu rond de 25

Bericht door Kiek »

Hallo Odette,

Maar wat is de zin van kennisnemen van de opname van je hoeveelheid levothyroxine?
Je ziet eenvoudig het resultaat bij de juiste dosering bij het bereiken van de juiste zichtbare TSH met de daarbij behorende FT4.

Dit is het gevolg van het weten waar je naartoe moet met je waarden.
Daar draait alles om.
Je wilt geen waarden die chronisch zwabberen, zoals je lijstje doet vermoeden.

Zorg dat je je dosis omlaag doseert.
Dat is heus belangrijk!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie