Vraag over psychische problemen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Zerente
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 okt 2023, 17:35

Vraag over psychische problemen

Bericht door Zerente »

Hallo,

Ben beginnen sukkelen met mijn schildklier vorig jaar en de laatste tijd weer grote schommelingen in mijn waardes (van dit jaar)

6/02 Tsh=9.04 Ft4=11.7
13/03 Tsh=4.49 Ft4=16.7
24/07 Tsh=0.03 Ft4=19.9 Ft3=6.4
18/08 Tsh=26.69 Ft4=11.4 Ft3=3.59
29/09 Tsh=69.40 Ft4=5.5 Ft3=2.8

Telkens volgt er aanpassing in de dosering van mijn medicijn (via de huisarts) maar heb net ook een opname achter de rug op de PAAZ. Volledig ingestort rond midden augustus. Vraag me toch af of die schildklier er voor iets tussen zit. Had enorme stemmingswisselingen.
Mijn psychiater schrijft nu vooral anti psychotica voor en houdt volgens mij te weinig rekening met mijn schildklier.
Hoe denken jullie hierover?
Alvast bedankt om dit te lezen. :)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over psychische problemen

Bericht door Kiek »

Hallo Zerente,

Welkom op het forum!

Je schildklierwaarden vertonen in hele korte tijd enorme wisselende hoeveelheden.
Dat is alleen al reden om je psychisch fors uit balans te voelen.

Hieronder een korte uitleg. Je kunt het ook overslaan.
Je FT4 is een stof die alleen in je schildklier gemaakt wordt. Nergens anders.
De hoeveelheid FT4 wordt geregeld en in toom gehouden door je TSH, een stimulerend schildklierspul (Thyroid-Stimulating Hormone), de hoofdregelaar.
De FT4 is de voorloper/prohormoon van het aktieve FT3.
Je FT4 zet zich om in T3 uitsluitend op die plaatsen/weefselcellen waar T3 nodig is om belangrijke werkzaamheden te verrichten in de vorm van FT3, free T3.

Ik weet niet waarom je schildklierwaarden uit de pas lopen.
Je schildklierweefsel heeft bij jouw een paar weken teveel FT4 aangemaakt ->19.9 pmol/l, en korte tijd later weer te weinig, zoals je FT4 van 5.5 pmol/l laat zien.

Misschien heb je een voorbijgaande schildklierontsteking (thyreoïditis), waardoor het ontstoken weefsel zich niet aan de regels kan houden? En zo nu en dan teveel of te weinig produceert?

Op dit moment is je schildklier in ieder geval niet in staat voldoende FT4 af te leveren om er voldoende FT3 van te maken.
En je TSH lijkt nu buiten spel gezet. Die probeert uit alle macht je schildklier aan te zetten tot meer productie.
Tot op 29/9 is dat tevergeefs....

Ik zou stapel geworden zijn door zulke grote wisselingen in zo'n korte tijd.
En enorm vermoeiend, zowel je doorgemaakte hyper als je huidige hypo.
Naar mijn mening zo logisch dat je van het padje bent geraakt.
Je voelt je nu vast doodmoe.

Verdedig je schildklierhuishouding, en vraag eventueel alvast een dosis levothyroxine (=T4) en tijd, omdat je niet weet of je schildklierwerking zich weer laat zien.
Maar vraag ook ondersteuning van je psychiater als je dat nodig vindt.

Veel sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Zerente
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 okt 2023, 17:35

Re: Vraag over psychische problemen

Bericht door Zerente »

Bedankt voor je uitgebreide uitleg en ondersteunende woorden kiek.
Ik voel me inderdaad belabberd en ik hoop dat de volgende bloedwaardes weer terug de goede kant op gaan.
Eind deze maand wordt dit weer gecontroleerd.
Zerente
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 okt 2023, 17:35

Re: Vraag over psychische problemen

Bericht door Zerente »

Even een update: had verhoogde schildklier antilichamen bij de laatste bloedwaardes ( 226) en mijn TSH was 33.30 en ft4 10.7.
Dus de diagnose auto immuunziekte gekregen en nog maar eens verhoging van de levothyroxine.
Gelukkig kan je nu allerlei info zelf opzoeken, want die uitleg van de diagnose was héél summier.
odet
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2023, 17:22

Re: Vraag over psychische problemen

Bericht door odet »

Hoi Zerente,

Een reactie op het advies over anti depressiva. Heb mij sinds afgelopen week aangemeld op dit forum. in het verleden veel gehad aan vragen stellen via forums.
Ben geen medicus. Gewoon een Hashimoto persoon. Mijn ervaring in het verleden heeft ook geresulteerd in een doosje anti depressiva via arts. Nooit geslikt doordat ik daar geen goed gevoel over had. In het verleden op een ander forum kwam ik er namelijk achter dat veel mensen met schildklier problemen vaker met anti depressiva naar huis gestuurd werden.
Heb geen idee of er hier op dit forum over te lezen is. Misschien weten de forumleden hier meer over.
Mijn ervaring in het begin van diagnose bracht mij voor de diagnose en tijdens opbouwen schildkliermedicatie in de meest vreemde ervaringen. zo heb ik licht zien branden terwijl dat niet aanstond en dacht ik dat er tegen me gesproken werd terwijl dat niet zo was. Lang verhaal echter doordat ik mij nu weer aangemeld heb op dit forum en nog bezig ben alles te lezen wat hier in dit forum geschreven is komt er weer veel op borrelen.
Vaak is het zo dat wanneer (in mijn geval dan) symptomen verdwijnen je deze vergeet. Geen idee ook of er hier een kopje is met symptomen welke mensen ervaren hebben.
Dus eigenlijk de vraag aan andere leden of er een kopje is over het gebruik van anti depressiva en een kopje over de ervaringen van symptomen.

Goed dat jeje hebt aangemeld op dit forum. Heb er zelf altijd veel aan gehad. Vind altijd dat jeje als persoon en goed luisteren naar je lichaam al veel kan brengen.

vr gr Odette
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over psychische problemen

Bericht door Kiek »

Hallo Zerente,

Van je geproduceerde waarden heb ik enige waarden naast elkaar gezet.
Daaruit blijkt dat je 'gezonde' schildklierpatroon in de buurt ligt van de FT4 19 pmol/l met een TSH van ca. 2 mU/l.
Dat is mogelijk een richtpunt als je je op een dosis levothyroxine instelt.
Hieronder een plaatje van je waarden en een oranje sterretje als bijpassende gewenste combinatiewaarde.

Op het forum komen veel mensen met waarden buiten normale paden, waarmee je letterlijk en figuurlijk uit de pas kan lopen en waarmee je toch uit alle macht het normale dagelijkse leven moet handhaven.
Ikzelf had niets in de gaten, totdat anderen me opmerkzaam maakten op een dikke hals (struma).
Eenmaal aan de levothyroxine kon ik weer langzaamaan meedoen aan het sociale leven.

Enkele weken geleden kocht ik een boek van Hemmo Drexhage - Immuno psychiatrie - waarin hij de invloed beschrijft/verklaart van auto-immuunziekten op de psyche van de mens. De link immuunsysteem - brein - hormonen.
Het geeft een bredere kijk op de zieke schildklier <-> niet alleen de lichamelijk kant, maar ook de psychische dreun die je kan krijgen.
Ik ben wel benieuwd naar de schildklierwaarden die bij de link schildklier en psychiatrie gevonden zijn.

Hou je taai, Zerente!
Kiek
Bijlagen
ZerenteOktober2023.jpg
ZerenteOktober2023.jpg (39.45 KiB) 2386 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Zerente
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 okt 2023, 17:35

Re: Vraag over psychische problemen

Bericht door Zerente »

Bedankt voor jullie reacties:)
Het lijkt me een ontzettend goed boek, heb het gelijk besteld.
Ik was ook zo iemand waarbij er geen ingrijpende gebeurtenissen waren voorgevallen en toch op de Paaz belande. Wanneer mijn hoofd 'vol' zit of ik mij depressief en bijna tegelijkertijd happy voel komt dat dus door mijn schildklier en niet door een stemmingstoornis.
De link tussen psychische klachten en schildklierproblemen lijkt me nu wel duidelijk.
Jammer dat er te veel in termen van leven/dood wordt gedacht. Ze krijgt haar levothyroxine dus alles is ok.
Hoe de kwaliteit van dat leven zal worden moet je blijkbaar zelf opzoeken. (Wat ik ook doe :)

Ik volg nu dagtherapie maar dat put mij lichamelijk volledig uit, net 4 dagen alleen het hoogstnodige kunnen doen.
Als ik energie heb probeer ik om mij zo goed mogelijk te informeren. Fijn dat ik nu een strevingswaarde heb. Merci Kiek!
Sterkte aan iedereen die nu sukkelt met de waarden en/of zich ziek voelt. X
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Vraag over psychische problemen

Bericht door elizabeth27 »

Bedankt voor de tip kiek! Ik heb het boek ook besteld. Lijkt mij zeer leerzaam en interessant want die psyche weegt wat..... Ontregelt vaak naast fysiek nog meer het interne systeem. In de bijna 30 jaar dat ik met Graves deal heel vaak last van gehad helaas.

Sinds vorig jaar een lichttherapiebril voor zo nodig. Gelukkig de laatste paar maanden is het meer fysiek dan psychisch.

Sterkte!
Plaats reactie