Ervaringen Cytomel, evt combi levothyroxine

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Ervaringen Cytomel, evt combi levothyroxine

Bericht door elizabeth27 »

Ik heb getwijfeld of ik zou reageren maar na zo 'n 30 jaar met het schildklierbijltje gehakt te hebben, doe ik het toch.

Ik was ook altijd een lichtgewicht en ik ben in de loop der jaren ook zwaarder geworden. Ben ook bezig geweest verschillende keren om gewicht te verliezen. In mijn gravesperiode werd ik akelig mager daarna is dat veranderd. Wat ik wel weet, is dat mijn gewicht op een gegeven moment niet meer mijn issue was....
Het psychische vond ik veel moeilijker te handelen....

Uit eigen ervaring weet ik dat een ontregelde schildklier meer teweeg brengt dan gewicht verliezen, of in gewicht aan komen...... Ik vond het ook vreselijk toen ik voor de eerste keer zoveel in gewicht aan kwam....
Heb toentertijd ook van alles geprobeerd om gewicht te verliezen wat uiteindelijk niet hielp ondanks goed ingesteld te zijn. Wat ik daarmee wil zeggen, is dat je het misschien iets meer los moet laten.

Ik was zo blij op de momenten dat 't goed met mezelf ging en ja, ik blijf nog steeds schommelen met gewicht soms een paar kilo eraf en soms er een paar bij. Maar het is met alles wat ik heb mee gemaakt en nog mee maak, minder belangrijk geworden.

Je hele schildklierhuishouding om zeep helpen door extra te gaan slikken, zou je niet moeten willen voor jezelf. By the way, alleen in het begin van mijn Gravesperiode ben ik extreem afgevallen en later veel bijgekomen. Op dit moment, vind ik het goed zoals het is.

Paar jaar geleden nog koolhydraatbeperkt dieet gedaan maar daarmee heb ik mijn energiehuishouding niet echt veel plezier gedaan.

Een ander kan niet voor jou beslissen wat je wel of niet moet doen. Ik dacht, ik geef je mijn ervaringen mee.
Hoop voor jou op wat meer balans.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Ervaringen Cytomel, evt combi levothyroxine

Bericht door Romy »

Hoi Elizabeth,
Super fijn om je reactie te lezen, heel erg bedankt daarvoor!
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt met het psychische aspect, ik heb zelf ook gemerkt dat verschillende doseringen elk een ander effect hebben op hoe ik me mentaal voel.
Je bent ook niet de eerste hier die zegt dat ik het hele gewichtsprobleem (wat meer) los moet laten, alleen dat is voor mij echt geen optie.
Om even wat meer toe te lichten waarom...
Bij ons speelt uiterlijk een vrij grote rol, en daardoor natuurlijk ook gewicht. Het wordt soort van geaccepteerd als een man zijn vrouw bedriegt of verlaat wanneer zij zich laat gaan wat haar uiterlijk betreft. Dus zich minder goed verzorgen, minder goed kleden, (flink) aankomt in gewicht, niet binnen een jaar na de bevalling weer terug de oude is etc. Dit is in mijn omgeving al een aantal keer gebeurd en er is veel begrip voor de mannen in kwestie. Tijdens mijn zwangerschap heb ik dus ook netjes opgelet dat ik alleen maar gezond at, niet teveel, genoeg beweging etc om na de tijd weer zsm in vorm te kunnen komen. Ik wist bijv ook voor mijn zwangerschap al dat ik een operatie zou moeten ondergaan mocht ik diastase aan mijn zwangerschap overhouden (wat ook is gebeurd, mijn buikwand echo staat al gepland om te kijken of ik in aanmerking kom voor vergoeding).
Nu had ik de pech dat ik eruit zag alsof ik een meerling droeg, wat voor veel kritische vragen heeft gezorgd. En mijn overgewicht is zelfs een van de hoofdredenen dat wij niet voor een tweede kindje gaan, wat als het nog erger wordt. Dat ik nu nog steeds niet terug in vorm ben is dus echt onacceptabel, schildklierproblemen of niet.
Dat is waarom ik het niet los kan laten. Als ik het niet met m'n sport, dieet, dosering van medicatie, aanvullende medicatie etc op orde krijg dan zal het operatief moeten. Ik wil niet dat mijn gezin ook stuk loopt.
Ben jij uiteindelijk weer redelijk op gewicht gekomen of heb je je erbij neergelegd dat het is zoals het is? Voel je je nu lichamelijk en mentaal goed?
Ik overweeg om Keto te proberen, maar lees dat het voor schildklierpatiënten wordt afgeraden. Wat merkte jij met het koolhydraat beperkte dieet?
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Ervaringen Cytomel, evt combi levothyroxine

Bericht door elizabeth27 »

Moeilijk voor jou als er zoveel druk van buiten op je is en dat meer gewicht hebben min of meer niet geaccepteerd wordt en dat je je daarom mede verplicht voelt om er wat aan te doen.

Ik had met koolhydraat beperkt nauwelijks nog energie op het laatst..... Was wel wat kilo 's kwijt maar niet meer vooruit te branden...... Ook mijn schildklier was slecht in te stellen.....

Doordat er bij mij meer dingen mee spelen, ben ik al blij als ik een goede dag heb. Goed in mijn vel zitten, is voor mij zoveel meer waard dan een kilo meer of minder. Ik ga die strijd niet meer aan, ik probeer gezond te eten en te drinken wat ook niet altijd lukt maar daar heb ik dan wel vrede mee op dat moment.

Leven en niet overleven zijn wat mij betreft al winstpakkers.

Ik gun jou ook de vrijheid om te doen wat goed voelt voor jou los van wat anderen denken of vinden. Probeer degenen die je lief hebben ook inzicht te geven met wat een schildklierziekte met je doet. Dat het fijn is als ze je steunen en de ruimte geven. Laat de keuze die jij maakt jouw keuze zijn en iemand die echt om je geeft, respecteert die keuze.

Als je verder goed bent ingesteld, zou je ook nog met behulp van een diëtiste verder kunnen kijken.

Lieve groet en sterkte,
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Ervaringen Cytomel, evt combi levothyroxine

Bericht door Romy »

Wat vervelend dat er bij jou meer dingen meespelen waardoor je je zo slecht voelt. Begrijpelijk ook dat je dan bepaalde dingen wat meer loslaat die wat lager op je prioriteitenlijstje staan.
Zelf begin ik de hoop op een oplossing steeds meer te verliezen, helemaal wanneer ik hier op het forum lees dat sommigen extreme gewichtstoename hebben gehad sinds hun hypothyreoïdie (25+ kg) en ik nergens lees dat er mensen zijn die succesvol zijn afgevallen sinds hun hypothyreoïdie. Dan word ik bij voorbaat al depressief.
Wat mijn omgeving betreft, het heeft niet zoveel zin om ze inzicht te geven in wat hypothyreoïdie inhoudt. Ze blijven van mening dat wanneer je eenmaal medicatie ervoor krijgt, dat het probleem is opgelost. Ik ben 3 maanden na mijn bevalling flink aan de slag gegaan met sport en een diëtist. Toen had ik nog geen hypothyreoïdie, dat kreeg ik 3 maanden later pas. Toen gelijk gestart met medicatie en een andere diëtist. Sportmomenten opgevoerd van 3 keer per week naar 6 keer per week. Mijn eet- en trainschema heb ik al eens gedeeld hier. Dit heb ik 1,5 jaar volgehouden en toen zijn we samen tot de conclusie gekomen dat het niet aan mijn voeding of beweging ligt. Mijn diëtist kon me niet verder helpen dus weer doorverwezen naar de endocrinoloog, welke mij ook niet kon helpen. Second opinion aangevraagd bij een prof in het Radboud, die kon mij ook niet helpen. Inmiddels dus al 2 jaar intensief ermee bezig, zonder resultaat.
Vandaar dat ik hier wat vragen stel over combinatie therapie van verschillende soorten medicatie icm levothyroxine, dat is m'n laatste (niet operatieve) optie.
Ik ben namelijk van mening dat je ten eerste gewoon weer de oude moet kunnen zijn wanneer je eenmaal de juiste dosering hebt en je bloedwaarden goed zijn. Ook ben ik van mening dat mensen met een chronische ziekte minder lang leven. Tel daar alle gezondheidsrisico's van overgewicht bij op en ik kan er bijna van uit gaan dat ik mijn kleinkinderen niet zal zien opgroeien zegmaar. Die chronische ziekte kan ik helaas geen invloed op uitoefenen, maar bij overgewicht ligt dat anders.
Ik ben tijdens mijn zoektocht naar minder conventionele afvalmethodes gestuit op een pro-ana forum waar ook weekmenu's te vinden zijn. Deze ga ik nog proberen, en er zijn een paar medicijnen die de moeite waard zijn maar waar ik helaas weinig over kan vinden icm schildkliermedicatie. Hier op het forum ook geen reacties dus blijkbaar wordt het nooit gelijktijdig toegepast.
Ik geef mezelf tot eind dit jaar om met bovenstaande dingen succes te behalen, lukt dat niet dan blijft er niks anders over dan liposuctie ben ik bang.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ervaringen Cytomel, evt combi levothyroxine

Bericht door Kiek »

Natuurlijk wil je graag gezond oud worden, Romy.
Dat lukt ook best met een eenvoudige en goed ingestelde schildklierkwaal.

Laat je niet verleiden om allerlei vreemde stoffen in te nemen, waarvan je de inhoud niet kent.
Misschien kunnen enige gesprekken met een psycholoog je nieuwe inzichten geven en de broodnodige ademruimte.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Ervaringen Cytomel, evt combi levothyroxine

Bericht door Romy »

Kiek schreef: 11 aug 2023, 16:04 Natuurlijk wil je graag gezond oud worden, Romy.
Dat lukt ook best met een eenvoudige en goed ingestelde schildklierkwaal.

Laat je niet verleiden om allerlei vreemde stoffen in te nemen, waarvan je de inhoud niet kent.
Misschien kunnen enige gesprekken met een psycholoog je nieuwe inzichten geven en de broodnodige ademruimte.

Sterkte!
Kiek
Dat zal best, maar het is natuurlijk altijd beter wanneer je gewoon gezond bent.
De middelen waarop ik me oriënteer zijn verschillende GLP-1ra en Tentin dus de samenstelling is bekend. Ik hoopte ervaringen te lezen met deze medicijnen icm levothyroxine voor ik m'n geld eraan weggooi want vooral de GLP-1ra zijn niet goedkoop.
Een psycholoog zie ik de toegevoegde waarde niet van. Ik ben niet gebaat bij iemand die aanstuurt op acceptatie, het moet gewoon worden opgelost.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Ervaringen Cytomel, evt combi levothyroxine

Bericht door Romy »

Geen idee hoe dit bericht ineens in schildkliercafe terecht is gekomen, ik had het geplaatst in schildkliermedicatie🤷🏻‍♀️
Ervaringen met cytomel zijn alsnog van harte welkom!
Plaats reactie