Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
JudithdeG
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2023, 23:44

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door JudithdeG »

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik 2 operaties verder en is ook de uitslag bekend.

Bij de eerste operatie is de rechterschildklier en deel isthmus verwijderd. De uitslag was dat alles goedaardig was. Maar chirurg vertrouwde het niet en miste de link met de eerdere uitslagen van puncties en pet scan.

Vorige week ben ik daarom voor 2de keer geopereerd en is ander deel isthmus ook verwijderd. Mbv radioloog is tijdens operatie een naaldje geplaatst in het verdachte gebied. Daaromheen is uitgesneden.
De uitslag is nu binnen: het is een klassiek pappilair carcinoom.
Gelukkig nog heel klein, snijranden schoon. Dus linkerschildklier hoeft er niet uit. We zijn er op tijd bij.

Ik ben heel blij dat het kwaadaardige deel eruit is. En ook dat we dit proces zorgvuldig hebben doorlopen: vanaf ontdekte nodus in maart, diverse onderzoeken tot uiteindelijk de twee operaties in aug/sept.

Nu bijkomen van alles (ben nog erg moe) en s kijken of en hoe de linkerschildklier het in zn uppie op gaat pakken.

De operaties zijn ok gegaan. Ik had wel heel veel last van de narcose en ben beide keren een nacht in zkhs gebleven. Ruim 2 a 3 weken hersteltijd na de operatie heb ik wel nodig. En misschien nog wel wat langer. De pijn is goed te doen, zeker met pijnstillers. De littekens helen snel.

Mensen die twijfelen over opereren snap ik, vanwege kans op goedaardigheid.
Maar toch, als het kwaadaardig is, ben je zo opgelucht als je er op tijd bij bent!

Groetjes,
Judith
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door Kiek »

Hallo Judith,

Dank voor het beschrijven van je ervaringen!
Gelukkig is het achter de rug.

Nu blijft nog de onderzekerheid over de werking van je restschildklier.
In geval het niet lukt om het restant te laten voldoen aan jouw eisen, dan is het heus geen ramp om met levothyroxine een goed evenwicht te krijgen.

Beterschap!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JudithdeG
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2023, 23:44

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door JudithdeG »

Hoi Kiek,

Dankjewel voor je goede wensen!

Ik heb inmiddels de waarden binnen (6 weken na de 2de operatie. 10 weken naar 1ste operatie). Ik denk dat ik 40% a 45% schildklier over heb.

TSH: 6,4
T4: 12

Voor de eerste operatie was het.
TSH: 3,9
T4: 16

Heb pittige weken achter de rug qua energie. Ook last van kouwelijkheid, spierkrampen, etc. Het lijkt de laatste dagen eindelijk beter te gaan. Maar waarden zijn niet optimaal. Ik benieuwd naar jouw visie.

Hartelijke groet!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door Kiek »

Hoi Judith,

Het lijkt er vooralsnog niet op dat je restschildklier de werking overneemt.
Je FT4 van 12 is te laag.
Dat laat je TSH van 6.4 zien.

Je waarden bijeen tonen een gemiddeld minder sterke reactie van de TSH op de FT4. Alsof er minder triggers zijn.
Je kouwelijkheid en spierpijn passen bij een te lage FT4.
Je concentratie en denkvermogen zijn dan ook verminderd.
Zo'n tekort is op korte termijn niet zo'n grote ramp. Maar uiteindelijk wel, omdat de maatschappij continuïteit van je vraagt.
Zorg dat je in een vast stramien ('s ochtends vroeg tussen 8-9 uur/zelfde lab) je bloed laat afnemen.

Wacht je nog af met de levothyroxine?
Of start je alvast voor een half jaar, of een jaar?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie