30wkn zwanger met Hashimoto

Plaats reactie
MwJansen
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2022, 15:29

30wkn zwanger met Hashimoto

Bericht door MwJansen »

Hoi team Schildklierforum,

Ik ben inmiddels 30 weken zwanger met een vraag over mijn schildkliermedicijnen.
(Voorgeschiedenis: sinds begin 2022 diagnose hypothyreoidie Hashimoto met thyrofix 88mcg ingesteld vóór zwangerschap).

Ik ben onder controle bij de arts-ass gyneacoloog, gebruik steady 113mcg thyrofix sinds de zwangerschap bekend is en dit zijn mijn laatste labwaardes:
13-11 (30wkn zwanger) TSH 0,64. Ft4 11
20-10 TSH screen 0,86
22-9 TSH 1. Ft4 12
18-8 (17 zwanger) TSH 1,5. Ft4 14
07-07 (11 zwanger) TSH 0,96. Ft4 20
16-6 (8wkn zwanger) TSH 1,5. Ft4 18

*Allemaal ochtend geprikt, nuchter van medicijnen en eten

Ik word nu aangeraden mijn levothyroxine op te hogen van 113 naar 125mcg.
Inmiddels zou de baby een aardig draaiende eigen schildklierhuishouding moeten hebben.
Ik kan dus niet zo goed rijmen waarom mijn TSH maar vooral de FT4 blijft dalen?

En als ik ophoog, stijgt mijn FT4 want thyrofix = t4, maar zou mijn TSH ook verder dalen toch?

Kanttekening; ik heb me m.n. eind 1e en hele 2e trim fantastisch gevoeld. Meer energie dan de laatste 7 jaar toen ik ongediagnosticeerd rondliep!

Kunnen jullie me helpen met deze puzzel. Hoog ik op?

Heel hartelijk dank!! Groet, Sanne
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 30wkn zwanger met Hashimoto

Bericht door Kiek »

Hallo Sanne,

In het eerste deel van je zwangerschap steeg je FT4, zoals verwacht.
Op 18/8 zie je vervolgens de FT4 zakken naar 14 pmol/l.
Je TRH (->TSH) daalt namelijk, waarna de FT4 ook daalt.
Alles volgens verwachting.
Ik begrijp dan ook de redenering niet van het ophogen van je levothyroxine.

Binnenkort, de laatste weken van je zwangerschap, zullen je waarden vanzelf weer wat normalere cijfers laten zien.

Geniet van je zwangerschap!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
MwJansen
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2022, 15:29

Re: 30wkn zwanger met Hashimoto

Bericht door MwJansen »

Dankjewel Kiek voor de snelle reactie!

Ik ga nog niet ophogen en heb 2,5 week na mijn laatste lab van 13-11 een prikmoment gepland. Dan kan, mocht het alsnog nodig zijn, opgehoogd worden.

Mijn FT4 van 11 is nog binnen een veilige range voor de kleine toch? Referentiewaarde ondergrens van mijn lab is 12 voor FT4.

Nogmaals hartelijk dank!
Groet Sanne
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 30wkn zwanger met Hashimoto

Bericht door Kiek »

Sanne, de referentiewaarden van het lab gaan uit van een gezonde populatie.
Ik denk dat zwangeren - met hun bekende verschuiving van FT4 tijdens de zwangerschap - hiertoe niet behoren.

Kijk naar de bewegingen van de TSH in relatie tot de FT4, met datgene wat bekend is van de toestanden bij zwangeren.
Dat wil zeggen: hoe bewegen de waarden in relatie tot de duur van de zwangerschap?
Het volgt een bepaald patroon afhankelijk van de stadium, dus hoogte van andere hormonen zoals hCG en TBG: de voor de schildklierwaarden belangrijkste maar veranderlijke zwangerschapshormonen.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie