Raar

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Raar

Bericht door Flonat13 »

In het jaar 2021 ben ik gediagnosticeerd met een trage schildklier. Ik had een tsh van 71 en een ft4 van 3.99. Ik ben begonnen met 150 mcg levotheroxine natrium in verband met mijn gewicht. Sinds die tijd ben ik nog nooit stabiel geweest. Het laatste jaar zelfs een hoge FT4 en een lage TSH. Op dit moment slik ik 12,5 mcg levo. en mijn tsh is 0,010 en mijn FT4 is 20.9. De vraag is nu of ik moet gaan stoppen met de levo of nog even door moet slikken. Onder en bovengrens is 0.55-4.8 voor de TSH en 9.5-21.5 voor de FT4. Morgen word ik gebeld door de huisarts. Ik ben dus vanaf maart 2021 bezig met mijn schildklier. Stel dat ik kan stoppen met de medicatie en mijn schildklier doet het weer zelf. Wat is het dan in Godesnaam geweest? De enige verklaring die ik kan vinden is stress. Ik heb het jaar ervoor in september iemand voor een trein zien springen en daarna in stukken op het spoor zien liggen, in december in datzelfde jaar kreeg mijn man een hartinfarct en moest ik hem zelf reanimeren. Goed afgelopen, hij is er nog. Dus de enige verklaring voor mij is stress. Is dit een mogelijkheid? Met een ontsteking zijn de waardes anders, toch? Ik moet erbij vermelden dat ik ook een histamine probleem heb/had, tussen de treinspringer en het hartinfarct in. Aan de hand van dat probleem heb ik mijn schildklier laten testen en toen kwam die hoge en die lage scores eruit. Mijn vraag dus eigenlijk....Wat kan het geweest zijn? Groet, Natalie
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Raar

Bericht door Kiek »

Hallo Nathalie,

Je 12.5 µg levothyroxine heeft momenteel de functie om nog eventjes flink die hyper met externe hyperpillen (die 12.5 µg) op te poken.
Hier is niets goeds aan. Iedere surplus aan schildklierhormoon bij een bestaande hyper is schadelijk.
Het geeft je lichaam, zeker op dit moment, extra sores vanwege extra interne aanpassingen, zodra je die pilletjes doorslikt. Zo ben je niet opgegroeid, daar is je lijf niet op gebouwd.
Je lab zal zelfs met die extra levothyroxine meer onregelmaat laten zien, dan zonder pluis LT4.

Je hebt vorig jaar indringende belevenissen gezien en meegemaakt.
Maar je schildklier is daardoor niet van het padje geraakt.
Meer voor de hand liggend is een doorgemaakte ontsteking van je schildklier.
Daarvan zijn er in de loop van de jaren meerdere soorten ontdekt.
Bij sommige soorten overleeft je schildklier de malheur.
En andere soorten zijn ronduit destructief voor het orgaan.

Bespaar jezelf nog meer problemen, en stop met die extra verstoorder van 12.5 µg.
Laat je 'overspannen' schildklier met rust.
Zorg dat je met je huisarts een afspraak maakt over labchecks.
Zorg dus dat je je schildklier in de gaten houdt.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Raar

Bericht door Flonat13 »

Hai Kiek,

Ik ben nu 8 weken zonder levotheroxine. Ik heb gisteren mijn bloed laten prikken. Er kwam een score uit van, tsh: 0,01 (0,55-4,8) en een ft4 van: 19,00 (9.5-21.5) De levotheroxine heeft een halfwaarde tijd van 7 dagen, toch? Moet mijn schildklier nog wat bijkomen en uitrusten? Of werkt hij nu te snel? Ik heb nog geen contact gehad met mijn huisarts over de uitslag van het prikken van gisteren.

Groetjes van Natalie
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Raar

Bericht door Kiek »

Hallo Natalie,

Je schildklier produceert momenteel iets teveel.
Dat zie je aan je onderdrukte (te lage) TSH.
Die TSH is de stimulator van je schildklier.
Je TSH houdt zich nu laag, omdat je schildklier al teveel aanmaakt.
Er valt dus voor je TSH niets te stimuleren.

Ik ben geen arts.
Maar als dit mij zou overkomen, dan zou ik iedere 2 weken willen weten hoe het gesteld is met mijn TSH/FT4.
Of als je kunt vertrouwen op je ervaring, dan zou je misschien langer kunnen wachten, en je FT4/TSH vragen op een moment dat je voelt dat het weer uit de hand loopt.

Ik wens je sterkte, en ik hoop dat het met een sisser afloopt.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Flonat13
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mar 2021, 12:54

Re: Raar

Bericht door Flonat13 »

Hoi Kiek,

Dankjewel voor je advies ...

Groet, Natalie
Plaats reactie