Wisselende waarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
V89
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2023, 14:49

Wisselende waarden

Bericht door V89 »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, en ben benieuwd of iemand mij advies zou kunnen geven over mijn schildklierwaarden.
Sinds 1999 ben ik bekend met Diabetes Type 1 en sinds afgelopen jaar heb ik te maken met schommelende schildklierwaarden.

September 2022: TSH 4,3, Vrij T4: niet bekend
December 2022: TSH 1,6, Vrij T4: niet bekend
Juli 2023: TSH 0,02, Vrij T4: niet bekend
September 2023: TSH 6,3, Vrij T4: 11, T3: 1.3, Anti TPO: 2.9, TSH receptor antistoffen 0.26
November 2023: TSH 3,8, Vrij T4: 12
Afgelopen week: TSH: 5,0, Vrij T4: 9,7

Nu loopt de TSH toch weer op en T4 is aan het dalen.
Uit eerder bloedonderzoek in 2014 waren mijn waarden lager, namelijk; TSH: 2.60, Vrij T4: 16.6, T3: 2.1.

Nu wil mijn internist geen actie ondernemen, ondanks dat ik mij uitgeput, moe en lusteloos voel, ik heb al maanden een soort brainfog, haaruitval + breekbaar haar, altijd koude handen en voeten, en veel pijn in mijn gewrichten (vnl. in handen, heupen, knieën en tenen).

De internist geeft aan dat ik in de zomer een schildklierontsteking doorgemaakt heb (n.a.v. de lage TSH waarde), waar de schildklier nu aan het herstellen is. Het klinkt aannemelijk, echter voelt het alsof ik alleen maar moet afwachten, terwijl de klachten na bijna een half jaar nog niet verbeterd zijn (de internist gaf een paar maanden-half jaar voor het herstel). En ik heel graag op wil naar herstel, en vooral mijn energie weer terug wil krijgen.

Vandaag heb ik contact gehad met mijn huisarts en voorgelegd waar ik mee zit. Tevens heb ik onze kinderwens besproken, die na 3 jaar nog steeds onvervuld is, zonder aanwijsbare reden in het fertiliteitstraject. Hij gaf aan dat ik eerst nog een keer met de internist om tafel moet om te kijken of ze toch open staat voor een proefbehandeling. Zo niet, kan ik terug komen bij hem om toch evt. met een proefbehandeling te starten.

Ik weet niet goed wat ik met de situatie aan moet. En ben heel benieuwd of iemand mij een advies kan geven wat ik het beste kan doen wanneer ik mijn internist volgende week spreek.


Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wisselende waarden

Bericht door Kiek »

Welkom V.,

Op basis van je eerste 2 waarden heb je een FT4 nodig van ca. 14 pmol/l.
Die 14 pmol/l is een gemiddelde over 24 uur.
Je FT4 staat nooit stil: die beweegt in individuele golven door de 24 uur heen.
Je bijbehorende TSH is dan ongeveer 1.5 mU/l.
Je laatste setje waarden hangt hier een beetje slordig aan.
Ga je wel altijd naar hetzelfde lab?

Op welke tijd ga je daarheen?
Het is het best een vaste tijd te nemen, 's ochtends vroeg naar zelfde lab, juist vanwege de 24-uurs ritmiek (of mogelijk voor later: je 24-uurs slikritmiek).

Wacht even af totdat je weet wat je internist ervan vindt.
Op dit moment kom je gewoon tekort.

Als je aan de levothyroxine begint, zorg wel dat je eerst degelijk ingesteld bent, voordat je je plannen tracht te verwezenlijken.
Dat instellen kan best snel gaan, en duurt een paar weken, mits je huisarts meewerkt aan wat vaker lab FT4/TSH.

Ook in de situatie mocht je levothyroxine slikken: zorg dat je altijd minstens 24 uur na laatste levothyroxine op de vroege ochtend naar hetzelfde lab gaat. Na lab neem je prompt je pillen in.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
V89
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2023, 14:49

Re: Wisselende waarden

Bericht door V89 »

Hallo Kiek,

Dank je wel voor de uitgebreide reactie.
Het is fijn om iets meer uitleg te krijgen en wat het richtpunt zou moeten zijn qua waarden wat bij mij past.

De laatste 3 waarden zijn om dezelfde tijd geprikt (8:45 uur) en in hetzelfde lab bepaald.
Voor de komende labafspraken zal ik ook bij dezelfde prikpost blijven komen, om een zo helder mogelijk beeld te krijgen/houden.

Ik ga de informatie meenemen in het gesprek voor aankomende week met de internist. En hopelijk is zij bereid om toch een proefbehandeling te starten.
Zo kan ik in ieder geval kijken/ervaren of het een positief effect heeft op mijn klachten.

Dank ook voor de aanvullende informatie over het bloedprikken icm levothyroxine, dit is nieuw voor mij, dus goed om in gedachten te houden!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wisselende waarden

Bericht door Kiek »

Hallo V.,

Nog even over 24 uur na laatste T4-pil bloedprikken.
Dit is praktisch het moment van de minste dynamiek van FT4/TSH.
De eerste 3 à 4 uren na slikken is je FT4 snel gestegen, waarbij parallel de TSH snel daalt (in reactie op die stijging).
Daarna daalt de FT4 volgens halfwaardetijd tot de volgende sliksessie in de vroege ochtend.
En je TSH volgt steeds verhogend deze laatste daling van de FT4.

't Is niet gek dat je hierover niets weet.
Geen enkele arts bemoeit zich met deze dynamiek van schildklierhormoonpillen.
Er is simpelweg geen interesse in de schildklierdynamiek in het algemeen.
Noch in de werking van de levothyroxine in de schildklierhuishouding.
Dat is hun vak niet, zeggen ze dan.

Toch lijkt er dit jaar een beetje nieuwsgierigheid naar die werking.
Dus is er een beetje hoop in donkere dagen op meer inzicht van onze behandelaars, waardoor betere behandelingen voor ons allen.
Dat is hard, héél hard nodig!

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
V89
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2023, 14:49

Re: Wisselende waarden

Bericht door V89 »

Hallo Kiek,

Dank voor je bericht!

Dit is heel verhelderend en waardevol, aangezien ik vanochtend na mijn gesprek met de internist gehoord heb te mogen starten met Levothyroxine.

En in het bijzonder heb ik nog gevraagd naar het bloedprikken, wat haar advies hierin is. En haar antwoord was; het maakt niets uit wanneer je prikt, hoe laat en of je wel of niet nuchter bent.

Blij dat ik nu de informatie heb, om zo ook mijn waarden op het juiste tijdstip te laten prikken & je een goed overzicht kan krijgen. Dus nogmaals dank!

Ik hoop dat de behandeling zijn vruchten mag gaan afwerpen en ik mij snel een stukje fitter mag gaan voelen!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wisselende waarden

Bericht door Kiek »

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie