Voorstellen en Tirads 3 en 4

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Yvonne1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2024, 12:48

Voorstellen en Tirads 3 en 4

Bericht door Yvonne1980 »

Hoi lotgenoten,

Ik ben Yvonne, 43 jaar en struggle al jaren met mijn schildklier. In augustus ging ik naar de huisarts i.v.m. haaruitval, kouwelijkheid, lage hartslag. Mijn waardes toen waren toen T4 = 12 en TSH = 4,97. In november opnieuw waardes laten bepalen. Toen was het T4 = 14 en TSH = 4,54. Omdat ik klachten bleef houden ben ik begonnen met Euthryrox (opgebouwd naar 50). Afgelopen vrijdag MET medicijnen waren mijn waardes T4 = 15 en TSH = 4,92 (weer gestegen ondanks de Euthyrox, bijzonder).

Al een week of 8-10 heb ik pijn bij het slikken. Dus ik ging 3 weken terug naar de huisarts. Er was niets te zien en niet iets geks te voelen. Het zou te maken hebben met inregelen van de schildklier. Afgelopen zondag zag ik een verdikking in mijn hals. De huisarts heeft me weer onderzocht en afgelopen woensdag kreeg ik een echo. Vandaag de uitslag: 1 nodus die geen onderzoek behoeft rechts. En 2 noduli die onderzoek nodig hebben, een Tirads 3 en een Tirads 4a. Aanstaande dinsdag mag ik naar de endocrinoloog.

Nu ben ik me echt zorgen aan het maken. Kan iemand mij vertellen waar ik aan moet denken? Wat is precies Tirads 4a? Is dat gunstig? Die a erachter geplakt? Wat gaat er nu gebeuren? En ik zoek ervaringen van mensen die iets soortgelijks hebben/hadden. Overigens heb ik nog altijd pijn bij het slikken.

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik moest even van me afschrijven. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en Tirads 3 en 4

Bericht door Kiek »

Hoi Yvonne,

Hoe is het afgelopen?

Je Tirads classificatie zegt niets over het weefsel zelf.
De meeste vrouwen van middelbare leeftijd hebben een of meerdere schildklierknobbeltjes.
Als er zoiets gevonden wordt, dan is het best handig als dat ook onderzocht wordt.
Pas als er een punctie is gedaan, kan men iets over het soort weefsel vertellen.

Is dat ook bij jou gedaan?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Yvonne1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2024, 12:48

Re: Voorstellen en Tirads 3 en 4

Bericht door Yvonne1980 »

Hé Kiek,

Bedankt voor je reactie. De endocrinoloog vertelde gisteren dat ik links 2 x Tirads 4 heb en rechts 1 x Tirads 3. De linker knobbels meten 25x22 en 26x22 mm, de rechter meet 14mm in doorsnee. Maandag krijg ik puncties voor de twee linker knobbels. De uitslag volgt een week later. De arts vertelde dat er een kans is dat het kwaadaardig is maar dat ze alledrie glad-omrand zijn en dat dat gunstig is omdat dat aangeeft dat ze niet doorgroeien in omliggend weefsel. We hebben kort gesproken over verwijderen van 1 of beide kwabben ivm mijn slikproblemen. Maar dat is voor over een tijdje. Eerste de uitslagen afwachten over 2 weken.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en Tirads 3 en 4

Bericht door Kiek »

Hoi Yvonne,

Je informatie over je nodussen is geruststellend.
Ik hoop voor je dat je nodussen als flubberachtige aanhangsels kunnen blijven zitten.
Een operatieve ingreep kan een aanslag zijn op de werking van je schildklier.
Maar dat is eigenlijk peanuts- want makkelijk te corrigeren met levothyroxine- vergeleken met de onzekerheid over fout weefsel.

Omdat frank en vrije schildklierwaarden zich dag en nacht aan een bepaald ritme houden, vermoed ik dat je in de vroege ochtend naar het lab gaat, zonder de T4-dosis van die dag in je maag.
Dus heb ik je waarden FT4/TSH = 12/4.97 in de app gezet.

Stel dat je een gemiddelde werking hebt van je achterliggende schildklierhuishouding, dan zouden je 'ideale waarden' gemiddeld ergens rondom de 14.5 pmol/l met een TSH van ca. 1.3 à 1.5 mU/l zitten. Deze laatste waarden passen bij je 12/4.97.

Je FT4 is niet in staat om met 50 µg structureel de hoogte ingerommeld te worden.
Zodra je de 50 µg levothyroxine in de vroege ochtend in je mond stopt, zal je hypothalamus/hypofyse onmiddellijk deze extra hoeveelheid van 50 µg opmerken en in aktie komen: je TSH wordt naar omlaag aangepast waardoor je schildklier een poosje niet gestimuleerd wordt, en de FT4 daalt. In de loop van de dag tracht je schildklierhuishouding het achterliggende systeem weer in evenwicht te brengen met de instrumenten die je lijf daarvoor hebt: je TSH gaat weer omhoog om de schildklier te activeren.
Als je je dan in de vroege ochtend laat prikken (zonder gewijzigde dosis levothyroxine), zie je waarschijnlijk weer een laag normale FT4 en de hoognormale TSH.
Dit is het lot van iemand met een subnormale schildklierwerking, waarvan de te lage dosis niet functioneel is. (feedback-werking)

Daarom denk ik dat je halve dosis van 50 µg levothyroxine niet verlicht.
Maar wel je achterliggende schildklierhuishouding op stang jaagt.

Sterkte voor a.s. dinsdag!

Een hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie