Dalende TSH - toename klachten Hashimoto?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
WimRobb
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2017, 17:59

Dalende TSH - toename klachten Hashimoto?

Bericht door WimRobb »

Goedemorgen,

Over de afgelopen 2 jaar in mijn TSH afgenomen van 0.61 naar 0.325 mijn T4 is daarbij afgenomen van 15 naar 11.
Gek genoeg nemen mijn klachten, vermoeidheid, futloos, kouwelijk, concentratieproblemen toe.
Voor de volledigheid ik ben een man (61) en slik 0.1375 Mg Thyrax en 5Mg Cytomel per dag.

Op basis van mijn uitslagen ben ik geneigd om mijn medicatie te verlagen.
Ik voelde me namelijk een stuk beter bij de eerdere waarden.
Dit gaat dan naar mijn idee alleen weer in tegen de toename van mijn klachten die wel heel erg vergelijkbaar zijn bij hypothyreoïdie.

Herkend iemand deze situatie en / of kan iemand mij adviseren wat te doen?

Vast bedankt en groet,

Wim Robb
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Dalende TSH - toename klachten Hashimoto?

Bericht door Kiek »

Hallo Wim,

Om je waarden te duiden is het belangrijk dat je steeds hetzelfde lab bezoekt.
En iedere dag dezelfde hoeveelheid levothyroxine en evt. Cytomel gebruikt.
Ieder lab heeft ander apparatuur die anders afgesteld is. Verschillende apparaten kunnen verschillende waarden weergeven uit hetzelfde druppeltje bloed.

Afname van TSH wil zeggen dat je hypofyse de hoeveelheid welletjes vindt, en liever een verlaging ziet van je FT4. Daarom zakt de TSH weg zodat er niets gestimuleerd wordt.
Door je Cytomel wordt de hypofyse verkeerd ingelicht.
Die denkt dan dat ie minder FT4 moet aanmaken.

Probeer een week zonder Cytomel, met dezelfde hoeveelheid levothyroxine, en aansluitend laat je weer TSH/FT4 bepalen in hetzelfde lab.
De verwachting is dat je FT4 zal stijgen, en je TSH stijgt ook.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
WimRobb
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2017, 17:59

Re: Dalende TSH - toename klachten Hashimoto?

Bericht door WimRobb »

Middag Kiek,

Dank voor je reactie en je heldere advies.
Ga ik zeker proberen.

Groet Wim
WimRobb
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2017, 17:59

Re: Dalende TSH - toename klachten Hashimoto?

Bericht door WimRobb »

Avond Kiek,

Zoals eerder aangegeven ben ik met je advies aan de slag gegaan. Durfde niet helemaal met de Cytomel te stoppen maar heb inname gehalveerd naar 2,5 Mg per dag.
Reactie in bloed was alsvolgt: TSH van 0.325 naar 1.28 in goed twee weken. Nu inmiddels ongeveer 6 weken verder is de TSH echter weer gedaald naar 0,69 zonder dat ik iets aan mijn medicatie heb gewijzigd.

Was dus heel blij met je advies toen ik zag wat er na twee weken gebeurde. Heb je ook een idee waarom de TSH nu weer zou kunnen dalen ? (Vrij T4: 19,3 I 18,8 I 16,4)

Tot slot nog heel andere vraag: heb je een medische achtergrond of ben je zelf ervaringsdeskundige?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Dalende TSH - toename klachten Hashimoto?

Bericht door Kiek »

Hallo Wim,

Je slikte 137.5 microgram = 137.5 µg Thyrax met 5 µg Cytomel.
Het meest effectief is de dosis in de vroege ochtend in te nemen.

Je waarden achtereenvolgend: (Ik ben opgegroeid met cryptogrammen, maar je cijfers in verschillend verband maken het wel heel erg ingewikkeld om overzicht te houden.)

TSH - - - FT4

0.61 - - - 15 pmol/l ---- 137.5/5 (137.5 µg Thyrax/5µg Cytomel)
0.325 - - - 11 pmol/l ---- 137.5/5 ( idem)
2 weken later
1.28 - - - 19.3 pmol/l na 2 weken 2.5 µg Cytomel/137.5 µg Thyrax
0.69 - - - 18.8 pmol/l na 6 weken op hetzelfde regime.

tja, en dan..
'k heb nog een FT4 losse van 16.4 pmol/l in de aanbieding en een verdwaalde TSH van 0.25 mU/l.

Op je daling van 5 µg naar 2.5 µg Cytomel zal je ergens een reactie kunnen zien aan je FT4 (iets omhoog).
Dit is wel afhankelijk van de tijd die gepasseerd is na inname van je doses.
Je waarden staan nimmer stil.
Dat is ook het geval als je geen schildklierhormonen beïnvloedt met dosiswijzigingen, en eveneens als je geen extern schildklierhormoon behoeft te slikken. Je schildklierhormonen zijn altijd in beweging.

Zodra je je pillen hebt slikt, is dat te zien in je bloed. Je schildklierhuishouding reageert direct op de ingenomen T4 en T3. Na ongeveer 3 uur à 4 uur zullen je waarden het hoogste niveau van die dag bereikt hebben, en je TSH het laagste peil.
Daarna zakt je T4 en T3 volgens halfwaardetijd, en stijgt je TSH gestaag volgend tot je de volgende ochtend je volgende dosis inneemt.
Je FT4-TSH-waarden horen bij elkaar. Losse waarden her en der hebben dus geen betekenis. Ze zijn altijd gerelateerd aan de laatst vorige of aan de direct volgende waarden.
De betekenis van je waarden hangt af van een reeks achtereenvolgende waarden.

Advies: laat je waarden prikken minstens 24 uur nadat je je laatste levothyroxine/Cytomel hebt ingenomen. En niet eerder.

Je vraagt naar mijn kennis en kunde. Ik wil simpelweg alles weten over de schildklier. Ik ben geen arts. Gelukkig heeft mijn eerste internist me vlak na mijn hypodiagnose, ruim 25 jaar geleden, een boek aangeraden om m'n schildklierkwaal te leren begrijpen: Basic & Clinical Endocrinology van Greenspan. Ik ben hem hiervoor nog steeds dankbaar. Ik was zeer gemotiveerd om al die nieuwe termen snel te leren. Ook kocht ik Schildklierziekten van Wiersinga & Co, -> zeer toegankelijk. Ik heb veel geëxperimenteerd met levothyroxine, en later ook met liothyronine. Alle lab deed ik trouwens met experimenten (1 dag zonder, 2 dgn zonder, 3 dgn znder, 1 week zonder T4, ook met dubbele doses etc. etc.) Zolang ik er maar iets van leerde.
En ik heb er veel van geleerd.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
WimRobb
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2017, 17:59

Re: Dalende TSH - toename klachten Hashimoto?

Bericht door WimRobb »

Avond Kiek,

Wow dank voor je zeer uitgebreide reactie inclusief boek referenties.
Verhaal is helder.

Over 2 weken op bezoek bij de Endocrinoloog .... ben zeer benieuwd wat er uitkomt.

Nogmaals dank en groet

Wim
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Dalende TSH - toename klachten Hashimoto?

Bericht door Kiek »

Wim, de belangrijkste boodschap is dat je je eigen hormoonregulatie moet leren kennen.
Wat zijn de eigenschappen van de schildklierhormonen?
Hoe en waarom werken ze in je lichaam?

Dat kan alleen door je labwaarden te leren begrijpen.
Dan leer je ze door en door kennen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie