Setpoint en cytomel

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Htp59
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2020, 20:25

Setpoint en cytomel

Bericht door Htp59 »

Sinds 2014 slik ik al levothyroxine, eerst Thyrax en gedwongen Teva, maar toen daarvan zoveel klachten dat ik later op Tirosint ben overgestapt. Toch blijft het lastig, een huisarts die er niet veel over weet (misschien een aanname van mij). Vind het vreemd dat ik al wéér wil prikken omdat ik me niet goed voel. Momenteel is de dosis 88 mcg, sinds 3 jaar B12-injecties en toen was mijn dosis 125 mcg. Nu heb ik nog zoveel restklachten, zal menigeen bekend voorkomen.
Ben nog steeds moe, zo moe dat ik ‘s avonds denk hoe kom ik die trap op naar boven. Mijn slapen is slecht, alle onderzoeken in het ziek huis gehad en geen oorzaken gevonden en spierpijn.
Het onderzoek vanuit het Erasmus ben ik voor afgewezen, reden is goed uitgelegd. Maar ik had daar mijn hoop daar wel op gevestigd. Dus veel vragen. Zou ik opschieten met het bijslikken van cytomel? Is het weten van je setpoint een houvast? Mijn mismoedige gedachten? Wat kan me nog helpen?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint en cytomel

Bericht door Kiek »

Beste HTP,

Je vraagt of je op zou schieten met het slikken van Cytomel.
Waarom zou de evolutie hebben gekozen voor de productie van een beetje T3 in de schildklier?
Het is slechts 20% van de totale FT3-pool die normaal in de weefsels uit T4 wordt gemaakt (ref. Pilo).
De enige reden/functie die je dan kunt bedenken van deze hoeveelheid T3 is de snelle neerwaartse regeling, als er per ongeluk iets teveel T4 wordt geproduceerd op enig moment. T4 is immers een zeer traag dalend hormoon, terwijl T3 flinterdun razensnel daalt. Deze reactie is te zien aan de FT4-waarden, na het slikken van b.v. thyreoïdum of Cytomel.

De T3 geproduceerd in de schildklier is dus een werktuig om het teveel aan T4 naar beneden te kunnen compenseren.
De evolutie heeft zo in de schildklier voor een werkzame productieverhouding van T4/T3 gezorgd.
Dat heeft dus niets te maken met de omzetting van T4 naar T3 in de perifere weefsels.
Het is uitsluitend bedoeld om de HP de juiste beslissingen te kunnen laten nemen.
Je kunt je dus voorstellen dat Cytomel in deze zin geen algemene functie heeft. Integendeel.
De FT3-pool in je lichaam is dus een reflectie van datgene wat er aan omzettingen in de weefsels van T4 naar T3 heeft plaatsgevonden.[/u]
Je T3-slikken is niet verbonden aan je T4-dosis. Dat kan ook niet.

Als je deze T3-functie in een gezonde schildklier bekijkt, is dat in verhouding van de T4 zó weinig dat men zich af kan vragen of je met externe Cytomel daar iets aan kunt toevoegen. Nee, dus.
Als functie zit je er altijd naast. Altijd te vroeg, of te laat.
Daarnaast gooit het je normale schildklierhuishouding overhoop, omdat er ongevraagd een dopje T3 aan je weefsels wordt opgedrongen. Dit is absoluut niet de bedoeling van deze kunstmatige en willekeurige toevoeging.
Je lichaam zal zich daartegen verzetten, door minder FT4 beschikbaar te stellen.

Dit wil zeggen dat er FT4 wordt verdrongen door ongewenst opgedrongen T3.
Door verstoring van Cytomel gebeurt de omzetting niet meer op de gevraagde plaats, op het juiste moment, met de juiste hoeveelheden.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie