Ik snap er niks meer van (bloedonderzoek)

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Lilo92
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2023, 13:12

Ik snap er niks meer van (bloedonderzoek)

Bericht door Lilo92 »

Hallo,
Ik snap er niks meer van. Ik zal weer even bij het begin beginnen, in maart heb ik mijn halve schildklier laten verwijderen. Voor de operatie stond mijn TSH altijd tussen de 1,3 en 1,4 en mijn t4 tussen de 16,4 en 17,2. Was nooit lager of hoger dan dat. Nu voel
Ik mij sinds eind september al slecht. Uiteindelijk eind okt naar de huisarts voor een bloedtest. Daar was de TSH 3,8 en ft4 14.5. Begin januari nog eens bij de huisarts laten prikken toen was mijn TSH 3,6 en ft4 14.1. Allebei die keren zijn geprikt nuchter in de ochtend. Nu heb ik 6 feb een afspraak bij mijn internist daar voor moest ik nog eens in het ziekenhuis bloed laten prikken, alleen die hadden geen tijd in de ochtend dus ik ben uiteindelijk maandag om 11:40 geprikt. Daar kreeg ik net de resultaten van TSH 2.67 en ft4 13.4. Ik snap er nu dus niks meer van.

Ik voel mij beroerd, ongelooflijk moe, stemmingswisselingen, vergeet alles, huilen om niks, depri. Maar ik weet nu niet meer of dat nu door die schildklier komt of dat ik gewoon gek aan het worden ben. Ik weet ook niet of ik die bloedresultaten van bij de huisarts dan nog mee moet nemen omdat die in de ochtend zijn geprikt. Als ik mij niet slecht voel door mijn schildklier weet ik ook niet waarom ik mij dan wel slecht voel want verder gaat alles wel prima eigenlijk. Help !
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap er niks meer van (bloedonderzoek)

Bericht door Kiek »

Hallo Lilo,

Het is niet zo apart dat je in de maanden na je operatie ruim voldoende presteert, en nu lijkt je FT4 een beetje te dalen.

Misschien een lab dat in het najaar nieuw apparatuur heeft aangeschaft.
Of een verschillend priktijdstip.

Met de door jou opgegeven waarden lijk je een gemiddelde FT4 nodig te hebben van ca.16 pmol/l met een TSH van ruim 1.5 mU/l.
Misschien scoor je in de vroege ochtend waarden FT4 als 14-plus met een ruime 3.5 aan TSH. In de loop van de dag zou je dan toch wel een 16 kunnen scoren met een TSH van ca. 1.5.

Wat ik wil zeggen: je waarden stijgen en dalen over 24 uur.
Soms wel met een verschil van 4 pmol/l. En zelfs nog hoger.
Dat is helemaal afhankelijk van de individuele werking van je schildkliermachinerie.

Je kunt je eigen schildklierdynamiek in beeld brengen door de volgende keer weer op een ander tijdstip bloed af te nemen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Lilo92Jan2024.jpg
Lilo92Jan2024.jpg (39.6 KiB) 835 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lilo92
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2023, 13:12

Re: Ik snap er niks meer van (bloedonderzoek)

Bericht door Lilo92 »

Hallo kiek,

Bedankt voor je duidelijke bericht terug !

Dus eigenlijk zou ik mij niet slecht voelen vanwege mijn schildklier? Zou ik nu best een keer aan het eind van de dag laten prikken dan? Voor mijn operatie is er wel altijd op verschillende tijden geprikt en dan was hij eigenlijk altijd een beetje het zelfde. Maar dat hoeft dus niks te betekenen? Sorry hoor zullen vast hele domme vragen zijn, maar ik weet er zo weinig van weet alleen dat ik mij niet goed voel en weet niet waarom.

Ik heb dus volgende week een afspraak bij de internist (een keer per jaar moet ik op controle zolang ik mij goed voel). Moet ik zeggen dan dat ik mij niet goed voel, of niet omdat het dan toch niet door de schildklier komt en dan lijk ik weer zo’n zeur.

Groetjes lilo
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap er niks meer van (bloedonderzoek)

Bericht door Kiek »

Het lijkt me niet niks als je halve schildklier om een of andere reden eruit is gehaald.
Daarvan zul je vast wel wat merken.
Je hele hormoonsysteem moet zich re-setten.

Schildklierhormonen blijven niet de hele dag en nacht op dezelfde lijn, op hetzelfde niveau staan.
Je hebt verschillende behoeften aan energie gedurende 24 uur. Daarop anticipeert je schildklierhuishouding.
Bij de een is dat heel rustig (schildklierhormonen stromen) als een kabbelend beekje, de ander doet het met hoge golven over 24 uur.
En alles daartussenin.
Daarom is het zo belangrijk om a l t i jd op dezelfde tijd van de dag, het minst beïnvloed door wat voor activiteiten dan ook, je bloed te laten prikken.

Hieronder een plaatje uit een artikel van Russell 2008 met voorbeelden van ritme/dynamiek van schildklierhormonen over 24 uur.
Misschien geeft dat meer begrip voor de dynamiek van je FT4/TSH.

Dag,
Kiek
Bijlagen
Ritme2008Russell.jpg
Ritme2008Russell.jpg (77.05 KiB) 780 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mollie
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2018, 08:08

Re: Ik snap er niks meer van (bloedonderzoek)

Bericht door Mollie »

Met een TSH boven de 3 voel ik me net zo als jij beschrijft. Moe, moe en nog eens moe, geen fut om ook maar iets te doen. Depressief. Maar het meest frustrerend, ik kan niet meer nadenken, vergeet alles, kan niet op woorden komen, niet concentreren, verdraag geen geluid enz. Ik functioneer dan gewoon niet. Misschien is dat bij jou ook zo?
Plaats reactie