Hartproblemen na verlaging schildkliermedicatie (na stoppen IVF medicatie)

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Duijf
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2024, 17:54

Hartproblemen na verlaging schildkliermedicatie (na stoppen IVF medicatie)

Bericht door Duijf »

Dag allen,
Ik heb een prangende vraag omtrent mijn schildklier en hartoverslagen. Eerst even situatie schets:

In juni is een te trage schildklier vastgesteld (TSH 18,6, ft4 -10), dit is boven water gehaald na uitblijven van een zwangerschap en vele 'vage' klachten (weinig levenslust, intens moe, haaruitval). Eind augustus ben ik begonnen met een IVF traject waarbij veel hormonen worden gebruikt die invloed kunnen hebben op de werking van de schildklier. Na opstart levothyroxine goed ingesteld geraakt en gehele traject bleven mijn waarden goed. (TSH /FT4 werd regelmatig geprikt en zat tussen de 0,8 en 1,7, FT4 tussen 15 en 18). Ik gebruikte 125 mcg levothyroxine. Ik heb het gehele traject hormonen gebruikt.

Klachten wisselden tijdens mijn traject, ik heb vooral last gehad van heel slecht slapen (vroeg ontwaken, veel dromen), dit voelde alsof ik soms te hoog in levothyroxine zat. Maar slecht slapen kan ook komen door de hormonen natuurlijk...Helaas is het eerste IVF traject niet gelukt, maar voordeel was dat ik eind december even mocht stoppen met de hormonen. Eind februari begint IVF poging 2.

Na het stoppen van de hormonen schoot mijn TSH omlaag: 0,06 en FT4 omhoog: 21,7. Een logische stap was dan ook om van 125 naar 112,5 levothyroxine te gaan na overleg met HA. Je zou verwachten dat de klachten dan juist dienen verminderen. Na een aantal dagen begonnen de hartproblemen: mijn hart slaat de hele dag en vooral nacht over, blijft hangen en bonst uit mijn borst tijdens zo'n episode, ik slaap hierdoor enorm slecht. Ik voel me hierdoor erg paniekerig en bang en uitgeput. Na regelmatig meten van mijn hart met een hartslagmeter (met een medische app) is ook te zien dat mijn hart vaak heel onregelmatig klopt. De metingen geven aan: frequente extrasystolen. Als mijn hart normaal klopt, dan zit mijn hartslag tussen de 60 en 75, dat is dus niet een verhoogde hartslag. Ik kan de symptomen heel slecht beoordelen: slecht en onrustig slapen icm hartproblemen past bij een te snelle schildklier? Hartoverslaan heb ik af en toe gehad bij het correct instellen van de schildklier in juni-augustus, maar nooit zo heftig als dit. Ik heb het ook soms gevoeld als ik te hoog in medicatie leek te zitten. Dan nam ik af en toe een minimale dosis lager en verdween het.

Ik heb direct aan de bel getrokken bij de HA, en zij gaf aan dat ik 1 week een stapje omhoog moest en week erna weer zakken: naar 118,75 en week erop naar 112,5. Na gisteren 125 ingenomen te hebben (als onderdeel van wisseldosis) had ik de hele dag enorm veel last van hartoverslagen en een gejaagd gevoel. Vandaag heb ik 100 in genomen om te zien of het iets kalmeert. Helaas ook vandaag hartoverslagen.

Ik kan nu niet inschatten of dit hart overslaan komt door de verlaging (en dus te weinig medicatie) of doordat ik nog teveel schildklierhormoon in mijn bloed heb? Ik ben nu pas 1 week verlaagd van 125 naar 112,5, dat is best korte tijd gezien de lange halfwaardetijd? Waarom zo'n heftige reactie, kent iemand dit? Volgende week weer een afspraak bij de huisarts om de situatie te bespreken, eventueel doorverwijzing.

Wat is jullie advies, en herkennen jullie dit? Ik wil hier echt heel graag vanaf. Rationeel gezien zou het goed zijn om nog even op 112,5 te blijven lijkt me zodat er stabiele bloedwaarden zijn over een paar weken, maar de klachten zijn dusdanig vervelend dat het mijn welzijn negatief beïnvloedt.

Groeten,
Duijf.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartproblemen na verlaging schildkliermedicatie (na stoppen IVF medicatie)

Bericht door Kiek »

Hoi Duijf, welkom!

Je hebt even moeten wachten op antwoord.
Een aandachtsmisser mijnerzijds. Sorry!

Om te weten te komen waar jouw evenwichtspunt, het set point van je schildklierhormonen, zich ongeveer bevindt, heb ik een curve gemaakt van je 2 waarden: FT4/TSH - 10 pmol/l - 18.6 mU/l met 21.70 pmol/l - 0.06 mU/l.

Uit deze waarden blijkt dat je achterliggende schildklierhuishouding zich richt op een FT4 van ruim 15 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Deze waarden zijn dus het doel van je hypothalamus/hypofyse.
Deze waarde - dit stel - vertegenwoordigt toevallig ook het ideale gemiddelde van een populatie.
Andere samenstellingen komen gemiddeld minder vaak voor.

Als je je dus het beste voelt rondom de 15 pmol/l als FT4 met een TSH van ca. 1.5 mU/l, dan is iedere hogere FT4 te hoog, en zal dat bij jou samengaan met hartkloppingen.

Een levothyroxine-verlaging van 12.5 µg is wel erg mager om je 21.7 naar ca. 15 pmol/l te sjorren. Dan ben over een paar maanden nog bezig.....

Hou in gedachten dat het altijd het best is om bij verlaging 1,2 of 3 dagen niets in te nemen (dagen afhankelijk van de gewenste hoeveelheid FT4).
En bij verhoging dus 1, 2 of 3 dagen een dubbele dosis in te nemen.
Dat is vele malen sneller en effectiever dan de traditionele wijze waarop de dosering op orde wordt gebracht.

Ga desnoods maandag weer naar het lab voor je TSH en FT4, en pas je levothyroxine daarop aan.
Gaat je hart nog tekeer?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
DuijfJan2024.jpg
DuijfJan2024.jpg (38.79 KiB) 836 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Duijf
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2024, 17:54

Re: Hartproblemen na verlaging schildkliermedicatie (na stoppen IVF medicatie)

Bericht door Duijf »

Hoi Kiek,

dankjewel voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb vandaag (na 4 weken) mijn bloed laten prikken en dit is de uitslag:
TSH: 0,2 (referentie is 0,27)
FT4: 17.2 (bovengrens 19)

Is dit een gekke combinatie?

Mijn hartkloppingen zijn na gebruik van bètablokkers gestabiliseerd en het leek daarna wat beter te gaan.
Nu merk ik dat ik afgelopen week wel weer heel slecht slaap, niet gek met een TSH van 0,2 lijkt me.

Afgelopen weken ben ik actief begonnen met het slikken van Q10 en B12 (bovenop de vaste multi, magnesium, vit D en visolie), zou dit invloed hebben op de positieve werking van mijn schildklier?

Wat is wijs? Ik begin over 3 weken aan een nieuwe IVF poging, ik wil niet te laag ingesteld beginnen aan het traject (gynaecoloog gaf namelijk aan dat een TSH van boven 2 echt niet wenselijk is)

Groetjes, Duijf
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartproblemen na verlaging schildkliermedicatie (na stoppen IVF medicatie)

Bericht door Kiek »

Hallo Duijf,

Je hebt nog steeds een hypercombinatie.
Als deze waarden geprikt zijn 24 uur na laatste levothyroxinepil, dan heb je momenteel 24 op 24 uur hyperwaarden. Dat is niet gezond.
Want na het prikken ga je pas je dosis innemen. Je FT4 komt dan een paar uur later flink hoger, en je TSH daalt.
Met je laatste waarden geeft de app een setpoint aan van FT4 14.85 pmol/l met een TSH van 1.3 mU/l.
Zorg dat je dus wel iets van je levothyroxine afhaalt.
Dat is beter voor je lijf en leden.

Als je gezond eet, dan denk ik niet dat extra toevoegingen een positieve uitwerking hebben op je schildklierwerking.
Je hebt met een autoimmuunziekte wel meer kans op een andere autoimmuunziekte.
Maar waarom zou je b.v. B12 gebruiken als je normale waarden hebt?

Hieronder een plaatje van je 3 waarden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

En alle succes over 2 weken!
Kiek
Bijlagen
DuijfFeb2024.jpg
DuijfFeb2024.jpg (38.37 KiB) 728 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Duijf
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2024, 17:54

Re: Hartproblemen na verlaging schildkliermedicatie (na stoppen IVF medicatie)

Bericht door Duijf »

Dag Kiek,

dankjewel voor je antwoord. Ja, ik heb mijn bloed 'nuchter' laten prikken en daarna pas mijn levothyroxine genomen.
Ik zal voorstellen aan dokter om wat in dosis te gaan zakken, naar 100 levo of 106,25 levo (wisseldosis 100 en 112,5).

Wat ik zo gek vind is dat ik een half jaar geleden een dosis 125 levo nodig had om in het 'groen' te komen, nu lijk ik minder nodig te hebben. Waar zou dat door komen?

Ik zal mijn B12 en vit D eens laten prikken, om te zien of er eigenlijk een tekort is. Ik neem het nu omdat ik geen vlees eet en ik in traject ga.

Dank je wel, duim maar mee!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartproblemen na verlaging schildkliermedicatie (na stoppen IVF medicatie)

Bericht door Kiek »

Sla bij een overmaat een dag levothyroxine over.
Doe dat altijd de eerste dag van een structurele verlaging -> een dosis overslaan.
Dan ben je sneller op niveau.

Verder is het beter om iedere dag dezelfde dosis in te nemen.
En niet te wisselen.

Neem desnoods een 100 µg met een halve van 25 µg. Dan zit je ook op 112.50 µg.
Als blijkt dat je na lab nog steeds te hoog zit, ga dan over naar 100 µg.
Deze wisseling gaat vooral over een praktische uitvoering ervan.

Een verstoring van een dosis levothyroxine zie je vaker bij het starten of staken van overige medicatie.
Je hebt het afgelopen jaar veel andere hormonen geslikt vanwege de IVF.
Misschien is dat bij jou ook de reden van je huidige hyper?

Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie