Ik ben zó moe!

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Jes71
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2024, 17:32

Ik ben zó moe!

Bericht door Jes71 »

Hallo,
Ik ben nieuw hier.
Ivm buikklachten en allerlei vage klachten ben ik in december 2016 bij een internist terecht gekomen.
Gelukkig geen darmproblemen maar na bloedonderzoek bleek dat mijn schildklier helemaal niets meer deed.
Na een zoektocht uiteindelijk goed ingesteld met medicatie. Ter controle regelmatig bloed geprikt.

Dinsdag is er opnieuw bloed geprikt nu zag ik bij mijn uitslagen dat de waardes afwijken;
FT4 13 is volgens mij goed.
TSH 7.32 is te hoog.
Dit verklaart wel waarom ik me de laatste tijd niet goed voel en vreselijk moe ben.
Ik zit in de gehandicaptenzorg en doe een opleiding maar merk dat ik zo moe ben halverwege de dag al.
Komt dit bekend voor?

Mijn medicatie is aangepast naar 4 tabl. 0,0025 mg Thyrax en ik moet over 6 weken weer bloedprikken.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Jes71
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik ben zó moe!

Bericht door Kiek »

Hallo Jes,

Je streefwaarden zullen waarschijnlijk uitkomen op een FT4 van ca. 16.5 pmol/l met een TSH van ruim 1 mU/l.
Heb je je alweer laten prikken?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jes71
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2024, 17:32

Re: Ik ben zó moe!

Bericht door Jes71 »

Hoi!
Bedankt voor het berekenen.
Ik moet bijna prikken maar zit nu thuis met klachten als pijn op de borst, tussen schouderbladen, misselijk ed. Ben heel erg moe en kortademig.
Ik krijg maandag de uitslag van een scan van m’n hart en kransslagaders.

Maar ik moet dus binnenkort wel gaan prikken.
Ik zal m’n waardes laten weten.

Groetjes,
Jes
Jes71
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2024, 17:32

Re: Ik ben zó moe!

Bericht door Jes71 »

Goedemorgen,
Ik heb een vraag;
Mijn huisarts heeft nooit aangegeven dat ik nuchter moet prikken.
Dat heb ik dus nog nooit gedaan. Nu lees ik regelmatig dat je wel nuchter moet prikken.

Het lijkt me nu niet verstandig om dat nu ( morgen) wel te gaan doen. Dit omdat de vergelijking met de vorige keer niet echt betrouwbaar is denk?
Alvast bedankt voor de hulp.
Gr. Jes
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik ben zó moe!

Bericht door Kiek »

Een gezonde schildklier heeft een flinke 24-uurs ritmiek van TSH en FT4.
Je TSH en FT4 staan nooit stil.

Een slecht werkende schildklier heeft een slikritmiek: vóór inname levothyroxine (=T4) 's ochtends de laagste FT4 met de hoogste TSH.
Die staan dus door kunstmatige toevoer ook nooit stil. 't Is wel eenmaal daags.
Dat is wat anders dan een gezonde schildklier die zich immer aanpast aan de situatie...

Zodra je de levothyroxine 's ochtends inneemt beginnen je schildklierwaarden snel te veranderen.
Na ca. 3 uur na slikken toont het lab de hoogste FT4 met de laagste TSH.
Soms duurt het 4 uur. En soms korter dan 3 uur voordat je de piek bereikt hebt.
De hoogte ervan is zo individueel als het maar kan.

Je hebt niks aan waarden midden in die dynamiek.
Je hebt wel wat aan een vergelijkbare situatie door 24 uur na het slikken je lab te laten doen.
In de vroege ochtend.
Altijd in hetzelfde lab.
Neem je dosis mee, en slik het pas na het prikken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jes71
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2024, 17:32

Re: Ik ben zó moe!

Bericht door Jes71 »

Dankjewel voir je uitleg!
Ik ga morgenochtend 9.15 prikken.
Jes71
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2024, 17:32

Re: Ik ben zó moe!

Bericht door Jes71 »

Nuchter!😁
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik ben zó moe!

Bericht door Kiek »

Jaja, dat ook nog erbij!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jes71
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2024, 17:32

Re: Ik ben zó moe!

Bericht door Jes71 »

Hoi hoi,
Vanmorgen nuchter geprikt;
T4 13.6
TSH 3.08
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik ben zó moe!

Bericht door Kiek »

Hallo Jes,

Het draait om de reactie van je TSH (schildklierstimulerend hormoon) op de hoeveelheid FT4 (schildklierprodukt). Te lage FT4-productie geeft een hogere TSH, teveel productie geeft een lagere TSH.
Daarop is je hypofyse ( =de TSH-fabriek) ingesteld.
De verhouding van deze TSH met je FT4 is voor je geboorte ingesteld, en danst mee met je dagelijkse activiteiten.
Je waarden staan nooit stil. Ze bewegen 24 op 24 uur. De mate van beweging is ook individueel bepaald.

Slechts in geval van gewijzigde bindingseiwitten (zoals tijdens zwangerschappen), inname van pillen T3/thyreoïdum en andere buitenissige stoffen, ernstige ziekten waarvoor b.v. opname op de IC nodig is, waardoor beïnvloeding van de hypothalamus (= opperhoofd/evenwichtskunstenaar van deze verhouding), kan deze TSH/FT4-relatie kraken.
Ik ga ervan uit dat dit bij jou niet van toepassing is.

Mensen met een gezonde schildklier vertonen in het algemeen de hoogste FT4-waarden in de nacht, in reactie op een stijging van de TSH in de late avond/vroege nacht. Dit is een gezonde algemene dynamiek.
's Ochtends vroeg tref je dan een iets lagere FT4 dan je in de vroege nacht had. De TSH is ook al gedaald.
Maar vaak (ruim voor 09.00 uur) is de TSH nog wel een tikje hoger dan in de loop van de dag.

Nu heb jij op het juiste uur met de juiste voorzorgsmaatregelen een TSH van 3.08 met een FT4 van 13.6.
Deze unieke relatie geeft je een set point van FT4 ca. 15 pmol/l met een TSH van ca. 1.4 mU/l.
Het setpoint is de gemiddelde hoeveelheid over 24 uur.

Je waarden verschillen niet veel met je gemiddelde set point.
Ik weet niet waarom je een uitslag had met een TSH van 7.32 mU/l.
Je hebt wel een uiterst vermoeiende baan, denk ik. Je werkt, en je moet ook nog in de boeken duiken.
Zorg dat je genoeg uren slaapt, en probeer een keiharde regelmaat in je leven te bouwen.
Misschien helpt dat al.
En hou eens per jaar je schildklier in de gaten.

Sterkte!
Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie