Advies

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Saszies
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2020, 09:09

Advies

Bericht door Saszies »

Willen jullie met mij meedenken.
Een week voor de kerst had ik een positieve corona test. Hoewel ik er niet zo ziek van was bleef ik extreem moe, koud, onrust en paniekaanvallen. Bij de huisarts heb ik bloed laten prikken en daaruit kwam naar voren dat de TSH wat afwijkend was (4,3 en referentie was 4,1) mijn Ft4 was goed (15).
Omdat ik in verwachting ben (nu 8 weken) heeft de internist (ivm diabetes) een anti tpo test gedaan (306 en referentie was <35). Mijn TSH was gestegen naar 4,8 en mijn ft4 hetzelfde.
Toch begonnen met Thyrofix 50 mg. Zowel fysiek als mentaal ging het na inname slecht. Ik werd er erg ziek van. Klachten verdwenen nadat ik gestopt was (4dagen). Overgestapt op een half tabletje Thyrax 0,0025. Ook hier krijg ik een heftige reactie op (vooral heel down en huilerig). Omdat mijn schildklier waarden altijd goed waren vraag ik me af of ik hier mee door moet gaan. Van mijn internist mag ik stoppen in de hoop dat mijn schildklier het weer oppakt. Kan de afwijkende waarde met de daarbij behorende klachten ook van corona komen?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies

Bericht door Kiek »

Welkom, Saszies!

Eigenlijk wil je weten of de combinatie van je FT4 van 15 met je TSH van 4.2 normaal is.
Nee, dit is geen normale combinatie.
Deze verhouding FT4/TSH is abnormaal.
Hoe laat ga je naar het lab? Schildklierwaarden staan nooit stil, en zijn 24 uur per dag in beweging.

Als je achterliggende schildklierhuishouding normaal/doorsnee zou reageren (dus onafhankelijk van de oorzaak van het tekort), dan zou je een FT4 van ca. 17.2 pmol/l nodig hebben met een TSH van ca. 1.5 mU/l.

Dat je je wat vervelend voelt kan door je zwangerschap zijn.
Want zo'n dosis van een beetje levothyroxine doet niks, helpt niet. Bij niemand. Net als een placebo.

Je doet er goed aan om je T4 van 15 wél op te krikken naar minstens 17 pmol/l.
Dat kan niet met een beetje levothyroxine. Dat zorgt slechts voor rommelige schildklierwaarden zonder structuur. Dat voel je niet eens.
Iedere ochtend dat jij je beetje pilletje van 25 of 50 µg levothyroxine inneemt, heeft je hypofyse dat binnen een paar uur gefikst, en zakt vervolgens weer naar af. Het gaat erom dat je 24 uur per etmaal voldoende schildklierhormoon in je lijf hebt. Niet een kwartiertje, en niet teveel en niet te weinig.
Een uur na het slikken kom je misschien net in de richting van juiste waarden, en vervolgens zakken je waarden weer terug.
Jij hebt behoefte aan hogere en stabielere waarden.

Ga morgen naar je arts en vraag minstens 75 µg, een beetje afhankelijk van je basisgewicht.
Slik dat iedere ochtend als je wakker wordt, en laat je FT4/TSH na 6 weken prikken nadat je in die vroege ochtend je dosis n i e t inneemt. Ga dus nuchter naar hetzelfde lab. En neem je dosis mee, om na het prikken te slikken.

Hieronder tref je je curve, gebaseerd op je waarden van FT4 15 met TSH 4.2.
Ik ga uit van een normale doorsnee werking van de achterliggende schildklierhuishouding.
Je normale streefwaarden vindt je bij het oranje sterretje.

Zorg goed voor jezelf!
Kiek
Bijlagen
SasziesFeb2024.jpg
SasziesFeb2024.jpg (39.44 KiB) 569 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Saszies
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2020, 09:09

Re: Advies

Bericht door Saszies »

Dankjewel Kiek,

Toch heb ik nog wat vragen (ik ben nieuw in deze wereld).
Wat maakt dat mijn verhoudingen abnormaal zijn? Van de arts krijg ik te horen dat het wat afwijkend is.
Zijn mijn andere waarden (tsh 3.90 ft4 14.3 en tsh 3.40 en ft4 13. 6 dan ook niet goed? Het valt namelijk wel binnen de referentie waarden.
De afwijkende waarden (van mijn vorige bericht) zijn rond 9uur geprikt (niet nuchter). Heb ik dan, gezien de anti tpo, toch hasimoto?

Ik merk dat ik na 1 inname meteen ziek wordt (draaierig, spierzwakte, angst, paniek, depri, woede/kort lontje, algeheel ziek gevoel) dit was bij 50mg echt niet meer vol te houden naast mijn zwangerschap. Klachten waren binnen 2 dagen weg. Ik merk dat ik het lastig vind om door te zetten omdat ik naast mijn zwangerschap ook voor mijn zoontje moet zorgen (werken lukt niet op dit moment). Ook omdat ik niet weet hoelang deze klachten gaan duren.

Een aantal jaar geleden heb ik een zware burnout gehad. Ondanks dat ik alles weer kon bleef ik snel overprikkeld. Veel in het hoofd malen, soms wat angst/paniek, vermoeidheid, last van armen en benen. Kan dit van de schildklier komen?
Ook lijkt sporten averechts te werken. De ene keer is het helpend en ontspannen en de andere keer gaf het juist onrust.

Excuus voor alle vragen maar alles is nieuw.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies

Bericht door Kiek »

Alle normaalwaarden van een lab gelden voor alle gebruikers/patiënten van dat lab.
Alle normaalwaarden gelden niet voor een individu.

Ieder mens heeft binnen de normaalwaarden een heel klein eigen gebiedje van wat normaal is.
Zo is je schildklierhuishouding voor je geboorte gegroeid/ingesteld/aangepast aan je lichaam.
Daar hebben jouw achterliggende schildklierhuishouding met hun organen mee te maken.
Die hebben niets te maken met de hele serie van de normaalwaarden van het lab.
Die normaalwaarden gelden dus voor alle gebruikers van dat lab.
Ieder mens heeft binnen de normaalwaarden een normaalgebiedje dat past bij die ene persoon.
Net zoals een vingerafdruk.

De FT4 en de TSH hebben bij een mens een bepaalde verhouding.
Daarmee worden de normaalwaarden van een individu gevonden.
Jij hebt me 2 waarden gegeven. Daarmee heb ik de relatie gevonden, en de normaalwaarden ervan. Het is moeilijker om die relatie te vinden bij mensen met waarden binnen de normaalwaarden. Maar ik kan wel een richting vinden, en het zoekgebied kleiner maken.

De definitie van Hashimoto is zéér breed.
Ik bedoel daarmee dat iedere afwijking richting hypo, subklinisch of niet, anno 2024 als Hashimoto bestempeld wordt. Meneer Hashimoto beschreef ruim een eeuw geleden een ziekte van de schildklier met een pijnloze vergrote struma. Later werd bij een Hashimoto meer de nadruk gelegd op de autoimmuniteit. En een tekort aan hormoon. Eigenlijk is het een soort massanaam voor het meest voorkomend hormoontekort.
Zolang de hypothyreoïdie niet het gevolg is van een operatie of bestraling of andere ingreep, wordt het dus een Hashimoto genoemd.
Misschien vind je ergens een betere definitie.

Het lijkt dat mensen soms psychisch van de rails glijden.
Het is jou ook overkomen. Dat is ellendig.
Waardoor het komt weet ik niet.
Ik heb nog niet gehoord van bijvoorbeeld een allergie voor T4. Dit is een lichaamseigenstof,
die onontbeerlijk is voor het leven. En ook voor het behoud en de groei van je hersenen.
Dus als je een tekort hebt moet je zorgen dat je dat tekort dagelijks herstelt door de T4-pillen te slikken.
Je hebt thyroxine (T4) nodig om te zorgen dat dat spulletje in iedere cel van je lichaam op een door de cel zelf gevraagd moment een ander schildklierspulletje (T3) aan kan maken.
Deze T3 mag niet opgedrongen worden door T3-pillen. Dit gebeurt wel bij mensen die bijvoorbeeld thyreoïdum gebruiken.

Nu je je zo rot voelt is het nog belangrijker om een evenwichtig hormoonhuishouding te vinden. Ga er zorgvuldig mee om. Dat is noodzakelijk en goed voor jou, goed voor je zwangerschap en goed voor je zoon en je naasten.

Ik heb (nog) niet gehoord dat een dosis levothyroxine veranderd is als gevolg van corona.
Je behandelaar heeft je levothyroxine voorgeschreven.
Je wordt ook behandeld voor diabetes.
Daarom begrijp niet waarom diezelfde behandelaar je nu geen levothyroxine meer voorschrijft.
Tijdens je zwangerschap is het nog belangrijker om alles goed op het juiste niveau te hebben.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie