Voorstellen Lenny85

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Vandaag weer bloed geprikt:

21-8: tsh 13,0, ft4 12,4 (daarna 112ug)
4-10: tsh 5,6, ft4 17,0 (daarna 125ug)
15-11: tsh 2,5, ft4 19,0 (daarna 131ug)
3-1: tsh 4,2, ft4 17,4 (daarna 137ug)
21-2: tsh 1,9, ft4 19,3
Nuchter geprikt, rond 7uur. Referentie tsh 0,4-4, ft4 10-24. Daarnaast 30mg strumazol.

Het ziet er beter uit zo. Ik voel me nog niet helemaal zo als het hoort (moe, moeite met concentreren, onthouden, logisch nadenken enzo). Zou ik nog een beetje op moeten hogen, oftewel zit mijn setpoint wat hoger? Ik merk in de tweede en derde week na ophogen dat het wat beter lijkt te gaan, maar daarna lijkt het telkens weer weg te zakken.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Kiek »

Hallo Lenny,

Van je waarden heb ik de laatste 4 waarden in de app laten zitten.
De oudere waarden heb ik eruit gegooid.
Die zitten niet meer op dezelfde lijn van je huidige curve omdat ze nog de verhouding van een hyper volgen (=hogere T3 -> lagere FT4 dan gewoonlijk).
Mijn app doet het alleen rechttoe-rechtan, zonder poespas.
En daarom is het best die ouden eruit te gooien.

Je laatste 4 waarden lijken door je pillen vrijwel genormaliseerd.
In je laatste rijtje waarden zie je dan ook een hogere FT4.
Hieronder het resultaat van je 4 laatste lab:
Setpoint
FT4 19.76 pmol/l
TSH 1.63 mU/l.

Ga je naar het lab in de vroege ochtend?
Heb je dan al je pillen geslikt?
Dat zijn ook factoren die je waarden beïnvloeden.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Lenny85Feb2024.jpg
Lenny85Feb2024.jpg (38.62 KiB) 851 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Dank, prachtig lijntje zo! Neig ik toch om de dosering zo even te houden want het zit er nu wel heel dicht bij, maar vraag ik wel aan de arts of ik over een week of 6 weer mag prikken om te zien of het stabiel blijft.

Ja, altijd om 7 uur (of net een paar minuten later) en nuchter. Gewoonlijk neem ik om half 7 de pillen in (met uitzondering van de ochtend waarop ik ga prikken), dus zit er ook net iets meer dan 24 uur tussen prikken en de laatste medicatie. Ook weer op een woensdag gaan prikken, nog meer een stabiele situatie dacht ik zo :D
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Kiek »

Dit is dus het resultaat van de situatie na 24 levothyroxineloze uren.
Dat zit je vrijwel op je set point.
Dit betekent dat iedere keer na inname van je levothyroxine je waarden van FT4 gedurende een paar uur een paar punten hoger zijn dan set point.
Een minihyper als het ware.
Sommige mensen vinden dat wel prettig, en anderen willen het liever wat rustiger hebben.
Zo kun je zelf beoordelen of het zinvol is om iets te wijzigen of niet.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Vanmorgen heb ik weer geprikt (nuchter, rond 7 uur, iets meer dan 24 uur na de laatste levothyroxine): tsh 0,28 en ft4 23,0. Zucht.. Ondanks zelfde dosis (137ug) na de vorige keer prikken, nu toch overgedoseerd. Maar weer een klein stapje terug.

Van de arts mocht ik ook TSI laten prikken, die duurt nog even tot de uitslag er is, maar ik ben wel heel benieuwd hoe het er daar mee voor staat. Wellicht is een stoppoging een optie :D
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Kiek »

'k Hoop dat je snel een evenwicht vindt met de blokker en de levothyroxine.
Hieronder de curve:
FT4 staat op 19.9 pmol/l met een TSH van 1.44 mU/l.
Dag!
Kiek
Bijlagen
LennyApril 2024.jpg
LennyApril 2024.jpg (39.79 KiB) 547 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Dankjewel Kiek!

En goed nieuws mijn antistoffen (TSI) zijn < 1.1 :D Stoppen met de medicijnen is dan dus een mogelijkheid.

Gisteren toen ik de arts sprak was de uitslag er nog niet. Omdat mijn waardes van de schildklier niet goed stonden wilde hij nog wel 6 weken door gaan met de medicijnen.

Staat er ergens uitgelegd hoe het proces van stoppen in zijn werk gaat? Maakt het bijvoorbeeld uit dat mijn waardes momenteel niet tussen de referentiewaarden liggen en ik niet stabiel ben? Ik twijfel om de arts nu al te bellen of die 6 weken af te wachten (ik moet de afspraak toch al verzetten omdat ik dan op vakantie ben).
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Kiek »

Een poosje geleden schreef je: Bovengrens van ft4 in het lab is trouwens 24, dus ik zit met mijn waarde nog ruim er onder.

Het gaat hier niet over referentiewaarden, die voor de hele wereldbevolking gelden, maar om jouw referentie.
Met je opgegeven waarden ligt je set point in de buurt van de 20/1.44. Dat is je referentie.

Waarom stop je niet gewoon met de blokker, én de levothyroxine, vanwege je lage antistoffen?
In mijn ideale wereld, dus als dit mezelf zou overkomen, dan zou ik met beide stoppen.
Met de blokker en met de levothyroxine.
En ik zou na 24 uur pilloze periode m'n TSH/FT4 (desnoods met de FT3 erbij) laten prikken.
Als deze redelijk op peil is, dat komt er 24 uur schildklierziektepilloze periode bij, waarna eveneens lab.
Als ook die goed is, dan laat je na een week prikken.

Je hoeft dus helemaal niet die de van hogerhand zonder argumenten opgelegde 6 weken te wachten op het verdict.
Dit is een spannende periode.
Daar mag ook rekening mee gehouden worden.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Dank!

Tja, arts van de oude stempel.. ik weet niet of ik een andere optie heb dan geduld hebben en duimen dat het goed verloopt :roll:

Een tijdje geleden wist ik nog niet wat mijn referentie was. Nu weet ik dat ik er momenteel duidelijk boven zit. Met een schildklier die de neiging heeft te snel te werken, leek me dat niet zo'n goed startpunt, maar dat vroeg ik me dus af. En ook, voel ik me nog wel redelijk tegen de tijd dat ik op vakantie ga als ik nu zou stoppen.

Zojuist de arts gemaild, wachtende op zijn reactie...
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Arts geeft groen licht op stoppen met de medicatie. En zoals verwacht geeft hij aan dat eerder prikken 'uitslagen oplevert die nog niet zoveel zeggen'. Dus dat wordt op gevoel en aan de bel trekken als ik me slechter ga voelen... Spannend wel!
Plaats reactie