Niet goed ingesteld geen vooruitgang hardlopen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Bastian
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2024, 11:22

Niet goed ingesteld geen vooruitgang hardlopen

Bericht door Bastian »

Hoi mijn naam is Bas 10 jaar geleden een keer mijn bloed laten onderzoeken waar uit
kwam dat TSH waarde rond 6 zat en mij nog eens moest laten checken.
Geen onderzoek meer laten doen ik voelde me prima.
Vorig jaar Januari 2023 meer gaan hardlopen 3x per week waarbij mijn conditie
eerst omhoog schoot en daarna steeds minder werd ondanks door trainen. Na een tijdje kreeg ik ook steeds meer last van hartoverslagen.
Hierdoor in juli een afspraak bij de dokter gemaakt een 24uurs holter gekregen om mijn hartslag te checken dit was verder oké.
Ook mijn bloedwaardes laten checken met in mijn achterhoofd dat mijn TSh verhoogd was

24 Juli 2023 TSH-8,74 mIU/l FT4 12,4 pmol/l

Hier Thyrofix voor gekregen meteen gestart met 125mg na 2dagen hoofdpijn hartklopingen en zweten was in het weekend dus zelf een halve pil gaan nemen dit ging een stuk beter. Na 6 weken een halve pil te hebben geslikt mijn bloed weer laten prikken.

04 september 2023 TSH-1,89 mIU/l FT4 18,2 pmol/l

Arts zij dat dit prima was dus door gegaan met 62mg Thyrofix.
Nog een keer laten prikken in oktober omdat ik het gevoel had teveel te slikken.

13 Oktober 2023 TSH-3,42 mIU/l FT4 16,3 pmol/l

Dit is de laatste keer dat het onderzocht is, op 4 sept en 13 oktober heb ik bij beide keren mijn thyrofix in de ochtend ingenomen dus niet nuchter 24 uur er tussen.

Ik denk dat ik nog helemaal niet goed ingesteld sta?
Met hardloop training zie ik ook geen vooruitgang hoe hard ik ook train :(
Van arts helaas weinig tot geen info gekregen aleen maar het is goed zo?

Vriendelijke groet Bas
Bastian
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2024, 11:22

Re: Niet goed ingesteld geen vooruitgang hardlopen

Bericht door Bastian »

Aankomende vrijdag ga ik weer bloed laten prikken ik zal dit nuchter doen, dus geen Thyrofix nemen in de ochtend.
Laat de uitkomst weten.

Groet Bas
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Niet goed ingesteld geen vooruitgang hardlopen

Bericht door Kiek »

Hallo Bas,

Je komend lab wacht ik af: 24 uur na laatste levothyroxine.
Dat is een tijd met de minste dynamiek in je lijf.
Zo zijn je labwaarden en je hypo beter te beoordelen.

Inderdaad, met 62 µg raak je nooit goed ingesteld.
Dat is veel te laag om de werking van je feedback te omzeilen.
Je pillen levothyroxine moeten de regie overnemen door de dosis te bepalen.
Je lijf heeft meer nodig dan die 62 µg per dag.

Zolang je slechts 'bijgevoederd' wordt, zolang is de behandeling waardeloos.
Je feedback reageert onmiddellijk op de ingekomen 62 µg, waarna de TSH daalt, zodat je schildklier n i e t meer geactiveerd wordt.
Die daalt net zoveel als de hoeveelheid van 62 µg waard is. En na een paar uur zonder stimulans van je schildklier is de 62 µg op en stijgt de TSH weer.

Pas als je je totale dagelijks verbruikte normale hoeveelheid slikt, dan reageert je TSH ook weer (min of meer, want gemanipuleerd) normaal. Die blijft op het gewenste niveau, tevreden met de hoeveelheid.
'k Ben benieuwd naar je waarden van deze week!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bastian
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2024, 11:22

Re: Niet goed ingesteld geen vooruitgang hardlopen

Bericht door Bastian »

Hoi Kiek

Heb de nieuwe waardes binnen nuchter geprikt dus 24 uur na laatste Thyrofix.

23 februari 2024 TSH 4,25 mIU/l - FT4 14,1 pmol/l

Het is volgens mij zo wel duidelijk dat ik een hogere dosis nodig heb.
zou je hier eventueel mijn setpoint uit kunnen bepalen?

Vriendelijke groet Bas
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Niet goed ingesteld geen vooruitgang hardlopen

Bericht door Kiek »

Hallo Bastian,

Bijgaand je waarden gevat in een curvelijn.
Je set point is ca. 16.6 pmol/l met 2.7 mU/l.

Je curvelijn is tamelijk flauw.
Die buigt niet zo veel.
Dat komt door de verhoudingen van je FT4 met de bijbehorende TSH.
Je TSH's zijn verhoudingsgewijs nogal hoog bij de wat lagere FT4's.
Dit heb je vermoedelijk je hele leven al gehad.
Het is een gevolg van de (aangeboren) werking van je hypothalamus- hypofyse- schildklier.

Ik heb het tegenovergestelde, een beetje te scherpe bocht, waardoor direct reagerend op veranderingen van doses levothyroxine.

Vraag maar snel een verhoging van je dosis.
Dat heb je hard nodig.
Minstens naar 100 µg.
En laat je dan na een week weer prikken. Altijd hetzelfde stramien-> 's ochtends 24 uur na laatste levothyroxine in hetzelfde lab.
Je hebt vemoedelijk nog meer nodig.
Neem als norm:
meisjes gemiddeld 100 µg, jongens gemiddeld ca. 135 µg.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
BastianFeb2024.jpg
BastianFeb2024.jpg (39.15 KiB) 741 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bastian
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2024, 11:22

Re: Niet goed ingesteld geen vooruitgang hardlopen

Bericht door Bastian »

Hoi Kiek

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Als het een aangeboren werking is is het dan ook belangrijk om Levothyroxine te slikken aangezien mijn lichaam al 50 jaar niet anders gewend is?

Ik ga contact met arts opnemen om te verhogen, de arts zat eigenlijk niet verkeerd met de 125mg wat ze eerste instantie voorgeschreven had, maar dit was gewoon te heftig om direct mee te beginnen. :?

Wat ik nog niet gemeld had is dat ik vanaf mijn 30ste Vitiligo heb, ik heb gelezen dat dit ook gevolgen kan hebben voor je schildklier?

Vriendelijke Groet
Bas
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Niet goed ingesteld geen vooruitgang hardlopen

Bericht door Kiek »

Hallo Bastian,

Met aangeboren bedoel ik hier de opbouw en wijze van werken van je achterliggende schildklierhuishouding.
Beschouw het als een organisatiebestuur die je schildklier aanstuurt.
Dit organisatiebestuur is voor je geboorte naar behoefte afgesteld en produceert via de schildklier de gevraagde hoeveelheid. Op schildkliergebied is dit het enige waar het lichaam om vraagt. Dat betekent dat de hoeveelheid TSH gewoon voldoende moet zijn. Voor jou.
Iedere bestuur heeft zo z'n eigen doelstelling. Dit is een aangeboren doelstelling, waardoor ieder mens een eigen persoonlijke instelling heeft.
De begrenzing hiervan is te zien aan de schildklierproductie.

De schildklier zelf krijgt opdracht van deze achterliggende machinerie die dus bepaalt of de hoeveelheid schildklierhormoon in je lijf voldoende is of niet om normaal te kunnen draaien.
Bij sommigen is er altijd veel TSH nodig om de schildklier te activeren.
En anderen hebben al aan een fractie ervan genoeg.

Op het forum hebben we opgemerkt dat mensen met een van nature hoge TSH een andere verhouding hebben met de geproduceerde FT4. En andersom geldt dit ook voor mensen met een van nature lage TSH, dat weer een totaal andere verhouding vormt met de FT4.
Mensen met een van nature hoge TSH hebben een relatief flauwe bocht in de curve.
En andersom hebben mensen met een van nature lage TSH een scherpere bocht dan gemiddeld van de curve.
Dit is logisch, alleen zijn de gevolgen van deze verhoudingen nooit opgemerkt, voor zover ik weet.
Zolang artsen in de veronderstelling leven dat alle waarden binnen referentie normaal zijn, zolang valt er nog veel te leren.

Je vraagt of na 50 jaar op deze manier produceren je lichaam zich niet aanpast.
Nee, je bent geboren met een voor jouw lijf natuurlijke productie zoals ie is.
Maar ook daarbij kan na 50 jaar de schildklier zelf mankementen gaan vertonen.
En daar lijkt bij jou nu sprake van.
Jij hebt een hogere FT4 = levothyroxine nodig.

Vitiligo is ook een autoimmuunziekte.
Men meent dat aanwezigheid van een autoimmuunziekte een (familiaire?) grotere bevattelijkheid geeft voor het krijgen van een andere autoimmuunziekte, zoals de meest voorkomende ziekten aan de schildklier (Hashimoto-Graves).

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bastian
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2024, 11:22

Re: Niet goed ingesteld geen vooruitgang hardlopen

Bericht door Bastian »

Hoi Kiek

Bedankt voor je duidelijke uitleg, zo wordt het voor mij ook allemaal een stuk duidelijker.

Groet Bas
Plaats reactie