Graag setpoint bepalen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Miek
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 dec 2015, 18:02

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Miek »

Zou ik iets moeten ophogen Kiek, wat denk jij?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Beste Miek,

Al enkele jaren probeer ik op jouw verzoek een curve te produceren van je waarden.
Ongeveer een jaar geleden viste ik er [14.7/2.1] uit, om daarmee iets te doen.
Met een verzonnen hulpwaarde kwam ik op een set point van 15.5/1.5.

Je verhaal heb ik weer eens doorgelezen.
Het lijkt dat veranderingen van je doseringen eigenlijk niet doen wat men zou verwachten.
Het is alsof het bloedwaarden zijn zonder pil-beïnvloeding van buitenaf.
Je waarden passen beter bij een persoon met een gewone schildklierwerking, met een normale feedbackwerking.
Vermoed je dat je een subklinische hypothyreoïdie hebt overgehouden aan je Graves-avontuur?

Mensen met een gezonde schildklierwerking hebben een gesloten productiewijze, een gesloten kring, rondom waarden die niet uitbundig veel variëren.
De ene klier geeft de boodschap door aan de volgende klier, die op haar/zijn beurt weer doorgeeft aan de klier die volgt wat er moet gebeuren met de productie. Zo draait het in het rond.

Mensen met een slechte/geen schildklierwerking hebben een open productiewijze, want er is geen sprake van samenwerking tussen schildklier en hypofyse. Deze feedback ontbreekt.
Van buitenaf wordt de dagelijkse hoeveelheid T4 toegediend.

Hier is alleen nog de hypothalamus en hypofyse aktief.
De schildklier is er tussenuit gevallen.
Het lab meet het resultaat van de binnengekomen levothyroxine.
En er wordt handmatig ingegrepen met de inname van een (eventuele) dosis (-wijziging).

Bij mensen met een normaal werkende feedback is geen gewone curve te vinden.
Net zoals bij jou.
Hiervan uitgaand is het mogelijk een goed idee om eens zes weken te stoppen met de levothyroxine.
En dan te prikken.
Wat denk jij?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miek
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 dec 2015, 18:02

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Miek »

Beste Kiek,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie.
Ik ben erover aan het nadenken.. een stop van zes weken durf ik niet aan..
Is er nog een andere mogelijkheid?
Misschien heeft het ermee te maken, dat ik nog een priegeltje Cytomel neem? (1.25mg) En daarnaast 93 Euthyrox.
Ik heb geprobeerd van de Cytomel af te komen, maar dat lukte niet.
Ik heb niet een sub klinische hypothyreoïdie, maar een hypothyreoïdie.
Zou misschien mijn TSH lager moeten liggen, dus dat ik meer moet innemen? Dat is wat ikzelf denk. Een TSH richting de 1.. ?
Of gewoon de dosering zo houden.. het setpoint van 15.5/1.5 zit immers dichtbij mijn huidige bloedwaarden.
Ik kan ook opnieuw proberen de Euthyrox naar 100 te brengen, en de Cytomel te laten staan. Ik heb dan wel veel spier- en vermoeidheidsklachten.
Ik weet het niet zo goed.. Wat denk jij Kiek?

Hartelijke groet, Miek
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Als je net begint met schildklierinstelling, dan weet je niet wat de uitkomsten zijn van de volgende dosiswijziging.
Maar die kan wel helpen om de dan volgende dosiswijziging doelgerichter vast te stellen.
Zoiets als : aldoende leert men.
En als je je prima voelt, dan moet je niets wijzigen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie