Teva versus euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Sunshine5
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2021, 14:04

Teva versus euthyrox

Bericht door Sunshine5 »

Goedenavond,
Ik gebruik al sinds ik ben gestart (ruim 3 jaar) met levothyroxine die van Teva. Nu ga ik van 125 ug naar 112 ug om te kijken of ik mij daar beter bij voel. De apotheek wil mij euthyrox geven. Ze zeggen dat het niet uitmaakt om een ander merk te nemen als je toch van dosis wisselt. Ik ben het hier niet mee eens. Ik heb gelezen dat de tabletten van de verschillende merken 10% af mogen wijken qua hoeveelheid die erin zit. Er zou dus zomaar 123 ug levothyroxine in kunnen zitten. Dan kom ik dus bijna op mijn huidige dosis van 125 uit en zou ik zomaar weer 8 weken voor niks bezig zijn. Voor mij voelt dit als appel en peren vergelijken. Hoe zien jullie dit?
Groetjes Femke
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Teva versus euthyrox

Bericht door elizabeth27 »

Het staat op de lijst van medicatie die je niet moet/mag wisselen. Dus inderdaad je poot stijf houden.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Teva versus euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Femke,

In het algemeen kun je stellen dat wisselen van merk altijd een zekere mate van onzekerheid met zich meebrengt. Altijd. De dosis alleen al kan dus theoretisch plus of min tien procent schelen.
In het ernstigste geval zou een 100 µg-dosis 90 µg kunnen worden of maximaal 110 µg. En alles daartussen.

Je schijft: Ze zeggen dat het niet uitmaakt om een ander merk te nemen als je toch van dosis wisselt.

Niet alleen de dosis kan verschillen (100 µg is waarschijnlijk geen 100 µg) ook de hulpstoffen verschillen.
Hoe weet jij van te voren of er een hulpstofje inzit waarop jouw lijf anders reageert op de opname van die levothyroxine? Misschien gaat dat prima, of misschien juist niet. Jij bent niet gemiddeld. Dat is niemand.
Het maakt dus wel degelijk uit of je van merk wisselt of van dosis.
Daarbij is de ellendige onzekerheid de belangrijkste factor.

Een wissel van dosis van hetzelfde merk (dus inhoud en hulpstoffen) kan je in één klap terugdraaien.
Van een vreemd merk is het maar afwachten. Het is geen aspirientje!
Het is een heel persoonlijk specifiek medicament.
Dát moet die apotheekmevrouw weten!

Wordt de productie van Teva mogelijk gestopt?
Dan is een wissel noodzakelijk.
Of is het gewoon lamlendigheid van die apotheek?
Op deze grond is een wissel niet nodig.
Informeer eens bij een andere apotheek in de buurt naar hun voorraad Teva.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Fiene
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 okt 2023, 14:22

Re: Teva versus euthyrox

Bericht door Fiene »

Hoi,

Mijn ervaringen is dat de apotheek mij juist bij elke herhaal medicatie om te beginnen Teva wil geven omdat de andere niet leverbaar is. Elke keer dit bovenstaande verhaal uitleggen. En elke keer moet er dan weer besteld worden en krijg ik mijn eigen “merk”. Ondanks dat ik het er altijd bij zeg met bestellen dat ik geen merk mag wisselen. Geen signaal dus van levering problemen Teva. De apotheek heeft denk ik ingekocht met het idee dat fabrikant niet uitmaakt omdat hier om “merkloze” medicatie gaat. Mijn tip is om een voorraad op te bouwen en te bestellen ruim voordat je nodig hebt, om levertijd te overbruggen als de apotheek toch de verkeerde besteld heeft. Succes!
Sunshine5
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2021, 14:04

Re: Teva versus euthyrox

Bericht door Sunshine5 »

Dank voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat het klopt wat ik in mijn hoofd heb.
Het eerste wat ze zeiden was dat de zorgverzekering euthyrox vergoed en levo van teva niet. Toen ik zei dat ik dat nagevraagd heb bij de zorgverzekering en ze het wel vergoeden veranderde het argument in dat 112ug van Teva niet bestaat (wat volgens mij niet klopt). Toen heb ik aangegeven dat ik dan 88ug teva wil combineren met 25 ug teva omdat ik er zeker van was dat deze bestaan. Uiteindelijk heb ik dit nu gekregen. Wel was het erg vervelend omdat de medewerkers zeer geïrriteerd waren en het complete onzin vonden. Maar goed ik heb voor mezelf gekozen en jammer dan wat ze ervan vinden.
Plaats reactie