Het spoor bijster

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
okidoki
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 nov 2023, 20:32

Re: Het spoor bijster

Bericht door okidoki »

Hi Kiek,

In overleg met de dokter heb ik 12 januari verhoogd met 6,25mcg naar 93,75mcg totaal.

Afgelopen woensdag wezen bloedprikken en zit nu op:
TSH: 0.91
FT4: 15.6 (geloof ik, ik ontvang nog op papier de uitslagen)

De dokter vind dit (uiteraard) een mooie uitslag.

Zou ik volgens mijn setpoint nu niet iets te snel zijn?

Ik heb nu in ieder geval waardes waarvan ik 100% zeker weet nuchter te zijn, en zijn geprikt tussen 7:00 en 8:00.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Het spoor bijster

Bericht door Kiek »

Hallo Okidoki,

Ja, aan set point is vrijwel niets gewijzigd. TSH nu 2/100 hoger: van 1.05 naar 1.07 mU/l. De FT4 is 8/100 hoger: van 14.75 naar 14.83 pmol/l.
Jouw waarden maken de curve een beetje scherper dan gemiddeld.
Dat wil zeggen dat je vlot reageert op veranderingen van de FT4.
Mensen met een vlakkere curve lijken minder gevoelig voor wijzigingen.

Je laatste waarden zijn een tikkeltje aan de hogere kant.
Je hebt dus nu 24 uur lichte hyperwaarden.
En een paar uur na slikken van de levothyroxine heb je een energie-boostje.
Maar als je je best voelt, dan laat je het gewoon zo.
En bij klachten weet je dat je een grein kunt zakken.
Als je bijvoorbeeld last hebt van ritmestoornissen dan heb je een argument om iets lager te zitten. Of misschien is je familie behept met zwakke botten. Dan is het vast beter om een tikje minder te slikken.

Ik rommel ook altijd zo'n beetje rondom set point.
Dit houvast bevalt me prima.

Dag,
Kiek
Bijlagen
OkidokiMaart2024.jpg
OkidokiMaart2024.jpg (39.44 KiB) 411 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
okidoki
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 nov 2023, 20:32

Re: Het spoor bijster

Bericht door okidoki »

Hi Kiek,

Dankjewel! Ik heb mn waardes gecontroleerd en inderdaad kloppen ze.

Mag ik vragen wat mijn setpoint doet als de waarde 0.11/18.4 achterwegen word gehouden?

Heeft het bijvoorbeeld zin om de kwart tablet om de dag te slikken en zo mijn TSH ietsjes te verhogen?

Gr, Okidoki
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Het spoor bijster

Bericht door Kiek »

Het wegpoetsen van de 18.4-0.11 heeft tot gevolg dat het FT4-set point een fractie daalt van 14.83 naar 14.76 pmol/l en de TSH van 1.07 naar 0.86 mU/l. Grofweg verandert er dus niet veel.
Maar je nuchtere ochtendwaarden van de FT4 moeten niet meer bedragen dan je set point.
Na het prikken slik je een hoopje LT4. Dat wordt na een uur of 3 gevolgd door een flinke verhoging van je FT4. Dat kan soms best wel 1.5 of 2 pmol/l schelen met je nuchtere ochtendwaarden. Dus altijd zonder levothyroxine prikken.

Als je het curveplaatje bekijkt dan zouden je waarden zich op de curve idealiter allemaal op een hoopje vlak boven het oranje sterretje bevinden. Die ene groene van 15.6 daar rechts onderaan betekent dus een beetje teveel T4.

Je vraagt een truuk om die TSH omhoog te jassen.
Maar de behandeling gaat over de FT4. Daarom slik je T4.
En geen TSH.

De TSH, het stuur van de schildklierhormonen, is een stofje met een relatief korte halfwaardetijd (ca. 1 uur) dat laat zien dat op dat ene moment van prikken ergens een overmaat of een gebrek is aan FT4. Dat is 24 uur per dag actief. Misschien moeten je benen wat minder voorzien worden met T4, of heeft een of andere klier juist meer behoefte aan T4-rust in de tent.

De TSH kan relatief snel wijzigen om in een lijf met een gezonde schildklier te proberen een situatie in evenwicht te houden.
De FT4 daarentegen heeft een enorm lange halfwaardetijd van maar liefst 7 dagen. Je zou er niet aan moeten denken om net zo'n snelle halfwaardetijd te hebben als de TSH voor je FT4. Totale chaos! Om de 5 minuten een pilletje TSH.....

Dit is een belangrijk en mooi onderwerp om meer begrip te krijgen over de samenwerking van de schildklierhormonen.
Waarom zijn er zulke enorme verschillen in halfwaardetijden van de schildklierhormonen?
Om over je hele lijf voor elk orgaan en voor elk weefsel gemiddeld de juiste hoeveelheid te krijgen.
Denk aan de economie.
Daarover zou meer gepubliceerd moeten worden.
Ten bate van al die mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine.
Bijlagen
OkidokiApril zonder 0.11-18.4.jpg
OkidokiApril zonder 0.11-18.4.jpg (38.2 KiB) 296 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie