Ophogen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen

Bericht door Kiek »

Bij avondslikken, omstreeks 23.00 uur, is de TSH omstreeks een uur of 4 in de ochtend het laagst.
Bij ochtendslikken, omstreeks 7 à 8 uur, is de TSH het laagst tussen de middag.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjan1978
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2024, 18:26

Re: Ophogen

Bericht door Marjan1978 »

Sorry, dat ik zoveel vraag, maar ik probeer het te snappen.
Dus bij avondslikken kan het kloppen dat je in de nacht onrustiger bent? Zeker bij goed instellen? Aangezien ik nu 5 weken geleden van een hyper afkom?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen

Bericht door Kiek »

Een voorbeeld:

Ik slik 's ochtends vroeg met een FT4-piek omstreeks 10.00 à 11.00 uur in de ochtend. Vanaf die tijd dalen mijn waarden weer gestaag tot de volgende ochtend.
Jij slikt 's avonds en daarom bereik je (gemiddeld) je FT4-piek midden in de nacht, misschien tussen 3 en 4 uur.
Dan heb je je hoogste FT4 te pakken en je laagste TSH.
Als je nachtelijke FT4 golf hoger piekt dan voor jou gewenst, dan zou dat best onrust kunnen geven.
Dus een eenvoudige schildkliergerelateerde reden voor je onrust zou het avondslikken kunnen zijn.

Mensen met een steile curve, dat is een fellere reactie op wijzigingen van de hoogte van de FT4, zijn mogelijk gebaat om de dosis in twee delen te slikken.
Een halve portie in de ochtend en een halve in de middag.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie