Klachten ennsetpoint

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Htp59
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2020, 20:25

Klachten ennsetpoint

Bericht door Htp59 »

Hallo, ik slik al bijna een jaar Tirosint 88 mcg, maar op dit moment voel ik me echt niet fijn. Het bekende riedeltje denk ik: extreem moe, nacht zweten, pijnlijk spieren/gewrichten, prikkelende voeten, gewichtstoename, stemming, etc.
Vandaag maar weer eens bloed laten prikken en ik denk dat ik bij moet stellen met Tirosint. Mijn waardes zijn:
9-11-2023 TSH 0,99 (0,25-4,0) en FT4 17,5 (12-22,0)
21-3-2024 TSH 1,9 en FT4 15
Zou je hiermee ook een setpoint kunnen berekenen. Ik heb wel meer TSH waardes, maar FT4 weigerde de huisarts altijd te prikken.
Vast dankjewel.
Groetjes
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten ennsetpoint

Bericht door Kiek »

Hallo htp,

Maak je a l t i j d gebruik van hetzelfde lab?
Laat je je a l t i j d prikken minstens 24 uur na laatste levothyroxinepil?
In de vroege ochtend?

De curvelijn van je 2 waarden is nogal slapjes.
Dit gaat over de verhouding van de FT4 met de TSH.
Je setpoint ligt met deze 2 waarden in de buurt van de 13.6 met 2.7.

Ik ben benieuwd of je altijd dit soort waarden hebt.
De prikcondities zijn het belangrijkst.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Htp59
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2020, 20:25

Re: Klachten ennsetpoint

Bericht door Htp59 »

Hallo,
Er wordt altijd bij hetzelfde lab geprikt. Normaal slik ik ‘s ochtends mijn levothyroxine maar niet wanneer ik bloed laat prikken.
De waardes willen wel schommelen maar deze keer wel hoger. Wat bedoel je met slapjes?
Met vriendelijke groet,
Hieke.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten ennsetpoint

Bericht door Kiek »

Het gaat ook om de tijd.
Minstens 24 uur na de levothyroxine-inname.
In de vroege ochtend in hetzelfde lab.
Dit zijn belangrijke condities.
Zelfs als mensen geen schildklierhormoon gebruiken, dan zijn deze prikcondities in de vroege ochtend ook belangrijk, vanwege het 24-uurs schildklierpatroon.

Hieronder zet ik de curve.
Je ziet dat de curve nu slechts een flauwe kromming vertoont.
Dat gaat vaak samen met een relatief hoog TSH-setpoint: bij jou 2.7 pmol/l, terwijl je FT4 het doet met 13.6.
Misschien zijn de waarden niet zo nauwkeurig gemeten.
Misschien zal een 3de setje deze kromming wat scherper maken, waardoor je TSH set point daalt.

Indien je de prikcondities volgt, dan lijk je iets teveel Tirosint te gebruiken.
Met welke waarden startte je de levothyroxine?

Dag,
Kiek
Bijlagen
Htp59Maart2024.jpg
Htp59Maart2024.jpg (39.47 KiB) 662 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie