Steven met vragen over hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Nee, je TSH voel je niet.
Dat is een stuur.
De hoogte van de FT4 is een betere graadmeter.
Die doet het namelijk.
Dat is het werkzame product om de rest in je lijf te laten werken, zoals de fabricage van de FT3 enzo.
De TSH is slechts een maat voor de schildklier hoeveel er van het werkzame spul gemaakt moet worden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Kiek schreef: 25 mar 2024, 13:16 Nee, je TSH voel je niet.
Dat is een stuur.
De hoogte van de FT4 is een betere graadmeter.
Die doet het namelijk.
Dat is het werkzame product om de rest in je lijf te laten werken, zoals de fabricage van de FT3 enzo.
De TSH is slechts een maat voor de schildklier hoeveel er van het werkzame spul gemaakt moet worden.

Ah! Het blijft bijzonder..... De ene keer voel ik met ophogen niets, dan weer wel, nu met verminderen een en al angst en paniek. Zo verwarrend het verloop dan soms kan zijn....

Hopelijk trekken de vervelende gevoelens snel weg. Bedankt voor de info!
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door elizabeth27 »

Heel herkenbaar van mijn eigen hyperperiodes, strontmisselijk, knopen in mijn maag en heel onrustig/ gespannen. Heel goed dat je gaat verlagen. Zodat alles weer wat rustiger voor jezelf gaat aanvoelen. Angst/paniek ook herkenbaar. Heb altijd heel veel last van verhogen of verlagen.

Deze keer gelukkig weinig klachten ( ben sinds 2 weken aan het verlagen) wat ook wel een keertje fijn is.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Onze eenmaal daagse portie levothyroxine is geen vergelijking met de geleidelijke minutieuze inregeling van een normaal functionerende schildklierhuishouding.
Dokters beweren dat dit door de lange halfwaardetijd van T4 geen voelbare effecten kan opleveren.
Dat geldt vast voor de grootste groep die niets merken. Of niet opmerken.
Maar ik weet zeker dat een klein groepje daar wel last van kan hebben.

Het grote verschil met een gezonde toestand is dat je met het innemen van je dagelijks portie ongevraagd een flinke dreun thyroxine voor je kiezen krijgt op een voor je lijf onverwacht moment.
Na een uur of 3 - 4 is het voelbaar.
Sommige mensen zijn daar gevoeliger voor dan anderen. En zijn op die piekmomenten wat drukker.
Een beetje oplossing kan zijn om je dosis te verdelen in 2 porties: 's ochtends vroeg en rondom middageten.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Kiek schreef: 26 mar 2024, 09:58 Onze eenmaal daagse portie levothyroxine is geen vergelijking met de geleidelijke minutieuze inregeling van een normaal functionerende schildklierhuishouding.
Dokters beweren dat dit door de lange halfwaardetijd van T4 geen voelbare effecten kan opleveren.
Dat geldt vast voor de grootste groep die niets merken. Of niet opmerken.
Maar ik weet zeker dat een klein groepje daar wel last van kan hebben.

Het grote verschil met een gezonde toestand is dat je met het innemen van je dagelijks portie ongevraagd een flinke dreun thyroxine voor je kiezen krijgt op een voor je lijf onverwacht moment.
Na een uur of 3 - 4 is het voelbaar.
Sommige mensen zijn daar gevoeliger voor dan anderen. En zijn op die piekmomenten wat drukker.
Een beetje oplossing kan zijn om je dosis te verdelen in 2 porties: 's ochtends vroeg en rondom middageten.

Is het mogelijk om na 3 weken te prikken om te zien wat de tussenstand is? Iets wat ik nog nooit gedaan heb eigenlijk. Maar het voelt alsof de 112mcg nog steeds mijn hyperklachten in stand houdt.

Eerder, voor de carbamazepine, slikte ik 87,50 met mooie waarden. Nu dus 125 met en nu na het stoppen naar 112,50mcg. Ik had verwacht dat de hyperklachten wel zouden verminderen al..
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Natuurlijk kan je prikken na 3 weken.
Maar dat kan ook al na één week (->daling na 1wk= 50%), of zelfs na dag nummer 1 (=24 uur!). zie je al dat er 10% foetsie is. Zo werkt halfwaardetijd.
De eerste dag is dus een daalder waard.
Het gebruik van de halfwaardetijd heeft gigantische voordelen: snelle instelling, snelle correctie.

Behandelaars 'geloven' hier niet in.
Dat kan niet zo simpel zijn, menen ze. Wereldwijd doen ze immers zoals zij ook gewend zijn.
Ja, het staat inderdaad in de richtlijnen. Maar dit onderwerp wordt blijkbaar door iedereen op dezelfde manier gebruikt. Een onzinnige uitwerking van de behandeling zonder enige kennis.
Terwijl het over een basisschoolsommetje en -logica gaat. Dokters willen er niet aan, want richtlijn. En patiënten zitten niet alleen in onzekerheid. Maar de eventuele correctie duurt weken langer!

Dus jij hebt groot gelijk: want je ziet met eerder prikken de effecten voordat ze eventueel voor jezelf over het randje gaan.
Bij een gemiddelde halfwaardetijd van een week, zie je dus na één week het effect van een theoretisch maximale daling van 50% van de mindering van levothyroxine. Met theoretisch bedoel ik dat de halfwaardetijd een gemiddelde tijd is, terwijl ieder individu een eigen halfwaardetijd bezit in de buurt van die gemiddelde halfwaardetijd.

Na die 1ste week heb je dus nog maar een half budget over.
Na 2 weken heb je er nog maar 25% van over.
En een week later, dus na 3 weken, zal het gedaald kunnen zijn tot 12.50% van je uitgangspositie.
Zo krijg je een idee waar het in het ergste geval terecht kan komen.
Die 6 weken halfwaardetijd is dus een gemiddelde tijd, terwijl het kan variëren van ca. 3 of 4 tot een week of 12 of 13.

Dit is de praktische vertaling van de betekenis van de halfwaardetijd van levothyroxine.
Het is een fantastisch hulpmiddel, zeer patiëntvriendelijk. Want vele malen sneller een dosis te corrigeren waardoor te vinden.
Maar zoals artsen het gebruiken is het waardeloos.
Ze zijn overtuigd van hun niet onderbouwde geloof in de magische periode van "zes weken wachten".
En daar zal weinig aan veranderen.
De '6 weken' heeft z'n oorsprong in de pharmacokinetische opbouw van levothyroxine.
Dit wordt gewoon verward met een gefantaseerd dalingspatroon.
Het patroon van de klok en de klepel.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Waardevolle informatie Kiek. Dat geeft nieuwe inzichten. En jammer dat dit niet doordringt tot de medische wereld.

Woensdag heb ik toevallig nog een afspraak staan bij een internist waar ik dit ga voorleggen. Het voelt alsof ik nog steeds hyper ondanks 3 weken verlagen met 12.5. Ik heb vandaag niets genomen en het lijkt net of dat wat rust geeft. Of dat moet tussen de oren zitten..

Indien er nog steeds hoge waarden uitkomen na 3 weken. Is het dan een “optie” nog verder te verlagen alvast? Gezien de grootste verlaging al geweest zou moeten zijn volgens jouw theorie. Ik denk dat ik liever hypo ben dan hyper. Ben al 2 weken élke dag nerveus. Eet slecht. Slaap slecht. Dit hakt er allemaal wel wat in inmiddels!

Fijne pasen
StevanoH
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Gister tussentijds (3 weken 112,5mcg) geprikt na een gesprek bij de Internist. Uiteraard nuchter, wel een uurtje later dan ik normaal doe.

TSH 2.6 en FT4 21

De laatste dagen lijken de hyperklachten iets te verminderen. Ik heb ook veel gelezen dat deze soms achter lopen op de waarden(?) De knoop op de maag is wat verdwenen. Nog wel wat vermoeid, misschien ook door weinig eten, maar ik denk dat ik het even aan zie de komende weken zonder iets te doen met de dosering. Misschien dat de laatste 3 weken er nog een 10/20% verlaging in zit zoals Kiek vertelde. Dan kan ik over een tijdje een nieuwe balans op maken. Denk dat mijn lichaam sinds begin dit jaar ook wel toe is aan wat stabiliteit na het constante aanpassen na stoppen Carbamazepine gevolgd door verlaging dosis.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

'k Heb nu een sp-plaatje gemaakt van je drie laatste waarden zonder carbamazepine.
Als je ooit weer carbamazepine moet slikken, vraag dan ook de FT3 met FT4/TSH gemeten in een lab dat zo'n moderne meetmachine heeft.
Want vandaag weer in de carbamazepine gedoken.
De teneur lijkt te zijn dat de D1 in de lever afgeschaald wordt.
Dus de FT3 wordt lager door het slikken van een vaste dosis levothyroxine.
Afijn, je voelt je nu hopelijk beter dan toen.

Hieronder een curve met je laatste 3 waarden.
Dag!
Kiek
Bijlagen
StevanohApril2024.jpg
StevanohApril2024.jpg (39.49 KiB) 728 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie