Verandering setpoint? en klachten: hoe te duiden.

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam, maar stel je wel even voor in je eerste bericht.

DRINGEND VERZOEK: REGISTREER JE SLECHTS EEN KEER. BEHEERDERS ZIJN NIET FULLTIME AANWEZIG.

Tip: lees eerst de spelregels.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid. Het forum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie
Maartje7
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Verandering setpoint? en klachten: hoe te duiden.

Bericht door Maartje7 »

Dag!
ik ben weer terug vanwege allerlei klachten en ik niet kan duiden of dit schildklier gerelateerd is of toch overbelasting (heb een heel inrensief jaar achter de rug)
Slik inmiddels bijna 20 jaar thyrax.
Heb de eerste jaren denk ik vaak wat hoog gezeten met de dosering (TSH onder de 0,5 omdat ik me daar lekker bij voelde. Laatste jaren is dat niet meer zo.

Afgelopen maanden was ik heel moe. Had ook wat onregelmatige hartslag en dacht zelf eigenlijk dat ik te hoog zat met Thyrax.
Toen ik ivm oteoporose voor lab moest, werd mijn TSH/FT4 ook geprikt:
17-1-23 TSH 6,7 fT4 15,9

Ik ben toen met 0,0125 om hoog gegaan naar 0,1 Thyrax,
Toen ik ik echt door de hoefjes: heel moe, 'raar hoofd', slechte concentratie, een week heel veel extra systolen, verhoogde bloeddruk.Ben halve dagen gaan werken.
Dat doe ik nog steeds. Inmiddels zijn mijn waardes
27-2- 24 TSH 0,91 FT4 19,7 (4 1/2 week na ophoging) NIet nuchter: doe ik normaal wel
15-3 -24 TSH 1,2 FT4 19,7

Klachten zijn wel wat minder (geen extra systolen meer/ bloeddruk nog wel wat verhoogd, maar beter. Maar nog wel vaak een 'raar' hoofd, mn in de ochtend, moe en veel hoofdpijn.
Wat is nu wat? Zijn waardes voor mij ok en zit er toch een overbelasting? Of zit ik voor mijn doen aan de hoge kant en moet ik fine-tunen?

Daarbij: ik moet/wil stoppen met de Fesmoston continue die ik 6 jaar geleden ben gaan slikken om overgangsklachten te dempen tijdens een burnout. Destijds had dat invloed op mijn waardes. Ik aarzel nu wat te doen: ni ik toch aan het bijstellen ben ook gelijk de femoston eraf? of juist wachten tot ik me weer beter voel en dan de femoston

Kiek heeft ooit mijn setpunt berekend op TSH 0,9 en Ft4 op 15,5.
Heb net eens teruggekeken in mijn labuitslagen van de laatste jaren (als er langer tussen zit was reden van prikken vaak: klachten) Ik kan er zelf niet zoń lijn in ontdekken.

Vraag is nu: van welk setpoint kan ik uitgaan?
Wat zou het advies zijn mbt stoppen Femoston?
Wie weet raad?
Dank vast!
Maartje

voorafgaande waarden
17-3-23 TSH 2,9 FT4 17,8
23-12-23 TSH 4,2 FT$ 18,5
4-11-22 TSH 0,13 Ft4 20,2
10-5-22 TSH 4,2 FT4 18
17-12-23 TSH 0,52 FT4 18
18-8-21 TSH 0,03 FT4 18,6
16-2-21 TSH 0,46 FT4 16.9
17-9-20 TSH 3,7 FT4 15,6
12-3-20 TSH 2,4 FT4 18,6
2-8-19 TSH 1,6 FT4 14,9
1-3-19 TSH 0,78 FT4 19
1-10-18 TSH 1,3 FT4 17,3
31-7-18 TSH 1,9 FT4 15,8
19-6-18 TSH 5,3 FT4 13,1 (na start Femoston continue)
7-3-18 TSH 0,83 FT4 15,4
29-12-17 TSH 028 FT4 17,1
20-10-17 TSH 0,12 FT418,9 (aanvang burnout)
Maartje7
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Re: Verandering setpoint? en klachten: hoe te duiden.

Bericht door Maartje7 »

Excuus! verkeerd gepost .... Had dit bij Setpoint willen posten.
Hopelijk kan beheerder het nog verplaatsen
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verandering setpoint? en klachten: hoe te duiden.

Bericht door Kiek »

Hallo Maartje,

Je hele reeks waarden zwabberen van hot naar her....

Je FT4 van ca. 18 heeft bijbehorende TSH's van 0.03 tot 2.4 mU/l.
Dat is onnatuurlijk.
Zorg dat je je bloed a l t i j d minstens 24 uur na laatste levothyroxine laat prikken.
In hetzelfde lab.
In de vroege ochtend.
Pas dan is de dynamiek van de pil levothyroxine eruit, en de FT4 met de TSH tot rust gekomen.

Ik heb je waarden in de app gezet, waarop ik nu een wolk stipjes (lab) zie met met links bovenaan nog een stipje.
Dat is echt niets waard.

Alles weggehaald, en alleen je laatste waarden erin: 15.9/6.7.
Je 2 waarden met een FT4 van 19.7 met TSH's van 0.9 en van 1.2 heeft geen relatie meer met je oudere waarden.
Deze 3 waarden geven een set point van ca. 19 pmol/l met ca. 1.5 mU/l.
Dat is een hemelsbreed verschil met de 15.5 pmol/l van toen.

Maar de verhoudingen (is de achterliggende schildklierhuishouding) verschillen ook al met je oudere waarden, en dat is raar.
Alsof je uit een meervoud van mensen bestaat...:)
Heb je intussen misschien een ander lab?

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Maartje7
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Re: Verandering setpoint? en klachten: hoe te duiden.

Bericht door Maartje7 »

Ha Kiek,
dank voor je reactie!
Ik reageer wat traag, dacht dat mijn bericht was verwijderd/verplaatst.
Gelukkig toch gevonden.

Mbt je vragen:
Nee ik heb geen ander lab (tenminste: als het ziekenhuis niet is gewisseld van lab).
Ik prik altijd nuchter (dus minimaal 24 uur na laatste inname), behalve de ene keer begin dit jaar.
Verder ben ik niet veranderd met andere 'medicatie': ik slik al een paar jaar Femoston continu (vandaar dat ik daar mee wil gaan stoppen).
Enige is dat ik een calciumpreparaat slik: maar dat doe ik altijd 's avonds, omdat dit invloed heeft op de opname van de Thyrax

Afijn, ik heb nav je vragen geen lampje wat gaat branden wat het gezwabber kan verklaren.
Heb jij nog suggesties?
Ik heb volgende week een afspraak bij de huisarts die wel open staat voor 'fine-tunen' omdat ik klachten blijf houden. Maar weet zelf niet welke kant op wijs is.

Dank voor het meedenken!
Marlies
Maartje7
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Re: Verandering setpoint? en klachten: hoe te duiden.

Bericht door Maartje7 »

PS Kiek :
ik begin er nu toch over te denken om de huisarts voor te stellen met de Femoston te stoppen. Het plan was te wachten tot ik stabiel ben en me goed voel. Maar ik zit nu deels in de ziekte wet en krijg ruimte van het werk. Wellicht toch slim om 'door te pakken'
Want wachten tot ik stabiel ben, dan de Femoston stoppen (waardoor ik ook weer dosis Thyrax moet aanpassen)en mogelijk weer uit evenwicht raken trekt me ook helemaal niet.
Benieuwd naar jouw kijk daarop
Marlies
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verandering setpoint? en klachten: hoe te duiden.

Bericht door Kiek »

Ik reageer wat traag, dacht dat mijn bericht was verwijderd/verplaatst.
Gelukkig toch gevonden.

Gelukkig! Je berichtje heb je zelf op deze plaats gezet.
Beetje onzichtbaar.

Ik kan je verder geen schildklierraad geven.
Maar buiten het schildklieronderwerp, en altijd nieuwsgierig:
Schakel je anno 2024 je huisarts in om de Femoston te stoppen?
Is dat niet een persoonlijke overweging, die je met je kennis en kunde kunt beredeneren?
Van zo'n 30 jaar geleden meen ik me te herinneren dat vrouwen daartoe zelf besloten.
Zonder ruggespraak.
Dus gewoon doen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Maartje7
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Re: Verandering setpoint? en klachten: hoe te duiden.

Bericht door Maartje7 »

Haha, ja dat klinkt wel heel afhankelijk he?
Omdat eea zo door elkaar loopt had HA met endocrinoloog overlegd. Deze had geadviseerd femoston pas te stoppen als energie terug is. Klonk op dat moment logisch.
Wil niet zonder ruggespraak dan nu op eigen houtje toch stoppen. Om mogelijk vervolgens weer bij HA aan te kloppen omdat ik me (nog steeds) niet goed voel en niet volledig kan werken. Mss beetje te voorzichtig, maar is ook wel mijn manier van samenwerken met huisarts.

En dank weer Kiek!, marlies
Plaats reactie