Graves sporten spierpijn

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Marlene
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2023, 18:36

Graves sporten spierpijn

Bericht door Marlene »

Hoi

Ik heb sinds juni 2023 Graves. Ik ben een poos bezig geweest met instellen op medicatie. De waarden eind maart waren goed, tsh is voor het eerst te meten. Voel me ook veel beter dus ben gestart met sporten bij de fysio. Nu merk ik steeds dat ik heftige spierpijn heb na het sporten wat echt wel 3 dagen aanhoud. Gedurende de voorgaande periode heb ik nooit spierpijn klachten gehad. Komt de spierpijn toch door graves? Of train ik toch te intensief en ben ik niets meer gewent? Komt iemand dit bekend voor?

Groet!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graves sporten spierpijn

Bericht door Kiek »

Halo Marlene,

Gelukkig is je TSH weer tevoorschijn gekomen.
Mensen met een gezonde schildklierhuishouding hebben hun leven lang een redelijk stabiele schildklierhormoonproductie.
Jij -je hoofd, lijf en weefsels- hebt dit laatste jaar wel erg veel voor je kiezen gekregen.

Schildklieroverproductie en daarna -onderproductie gaan je spieren niet ongeschonden voorbij.
Je spieren en alle andere cellen moeten zich eerst aanpassen aan krankzinnige hoeveelheden van het spul waar ze niet om gevraagd hebben, en vervolgens zich weer voegen naar andere veranderingen van het niveau.
Dat voel je wel degelijk.
Hoewel geen Graves achtergrond, voel ik zelfs m'n spieren met een beetje teveel of een beetje te weinig levothyroxine.
Laat staan als je zoiets als Graves moet doormaken...

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marlene
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2023, 18:36

Re: Graves sporten spierpijn

Bericht door Marlene »

Bedankt voor je reactie!

Het is dus wel echt passend bij schildklier problemen. Vond het al raar dat de spierpijn zo heftig was en lang aanhield. Ik gebuik overigens geen levothyroxine maar alleen PTU. Maar dat zal waarschijnlijk niet veel verschil maken wat betreft de heftige spier reactie.

Groet!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graves sporten spierpijn

Bericht door Kiek »

Bij Graves kan je schildklier flink tekeer gaan.
Ik denk/dacht/denk/dacht dat de chronische wijzigingen van overmatige hoeveelheden voelbaar kunnen zijn in je spieren.

Zoekend in PubMed blijkt de literatuur daar niet zo van overtuigd te zijn.
Meestal wordt muscle weakness genoemd.
Eén van de artikelen geeft echter een idee over snelle wijzigingen en pijnlijke spieren (myopathy) en Graves-behandeling.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5627834/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7220250/
en anderen.

Spierpijn bij hyperthyreoïdie blijkt niet zo vaak voorkomend en logisch als ik veronderstelde, maar bestaat toch wel degelijk.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie