wie herkent grillig verloop Hashimoto ??

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gesloten
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

wie herkent grillig verloop Hashimoto ??

Bericht door Kiky »

Onderstaande kwam ik ergens tegen, ik ben erg benieuwd wie dit bij zichzelf herkent:

" De ziekte van Hashimoto kent een grillig verloop. Periodes van relatief weinig klachten of stabiele klachten worden afgewisseld met perioden van meer klachten of zelfs nieuwe klachten. Tijdens zo'n opleving van Hashimoto , ook wel een flare-up genoemd, zorgt een geactiveerd immuunsysteem voor een acute ontsteking van de schildklier, waardoor klachten tijdelijk verergeren. Welke klachten dit zijn verschilt van persoon tot persoon'.

Graag jullie reacties!

Groet Kiky
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: wie herkent grillig verloop Hashimoto ??

Bericht door Kiek »

Wat een flauwe kul!

Mensen met een gezond lijf en leden, voelen zich ook weleens minder goed.
Flare-up, zeg!
Ik heb weleens last van het puntje van m'n neus.
Vast een 'flare-up'.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: wie herkent grillig verloop Hashimoto ??

Bericht door *anna* »

Ik niet, Kiky. Ik herken geen grillig Hashimotoverloop.
Ik heb ook nog nooit gehoord van opvlammingen in het verloop. Jouw citaat lijkt passender bij Graves, als er nog geen behandeling is ingezet...

Niet iedereen met een trage schildklierwerking heeft trouwens Hashimoto, al wordt het vaak wel zo genoemd. Ik heb Graves gehad, een ontstoken, overactieve schildklier met veel klachten en een onvoorspelbaar verloop. Door een radioactieve behandeling is Graves - godzijdank- uitgeblust en sindsdien doet het schildkliersysteem niets meer. Mijn (jonge) huisarts heeft Hashimoto in mijn electronische dossier gezet... Geeft verder niet, of je door de hond of de kat gebeten wordt, de behandeling is hetzefde: levothyroxine.
Groet, Anna
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: wie herkent grillig verloop Hashimoto ??

Bericht door Kiky »

Het was een serieuze vraag, en ik stel hem op het forum in de hoop wat ervaringen van anderen te horen.
Jammer dat het weggezet wordt als flauwekul en er een beetje lachwekkend over gedaan wordt.

Dank je wel Anna voor je serieuze reactie. Ik heb Hashimoto en snap gewoon niet waarom mijn klachten zo wisselend zijn. En dan heb ik het wel over iets meer klachten dan alleen "je wel eens niet goed voelen".

Zoiets als restklachten schijnt ook flauwekul te zijn, dus vandaar dat ik dacht in dit citaat ( in mijn eerste bericht) een verklaring te vinden.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: wie herkent grillig verloop Hashimoto ??

Bericht door Kiek »

Het is puur toeval dat je vraag [flare up en schildklier] direct gelinkt is aan een of andere stichting die met holistische tovenarij te maken heeft. Met doorverwijzingen naar een holistische kliniek in Haarlem.
Een paar jaar geleden hadden we ook zoiets met een holistische gynaecologische kliniek in het zuiden van het land. Ik las dat daar de Inspectie tussen is gekomen. In diezelfde periode (aan de Inspectie gelinkt?) is het bedrijf failliet gegaan.

Je kunt eindeloos putten uit de ideeën die je fantasie je voorspiegelt.
Het gaat er altijd om wat je echte werkelijkheid is.
En daar kom je alleen achter door metingen uit te voeren die er bijpassen volgens de reguliere diagnostiek.
Gelukkig staat het lab centraal.

Ik zal Laura vragen dit onderwerp af te sluiten.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: wie herkent grillig verloop Hashimoto ??

Bericht door *anna* »

Kiky,
Als ik op de site kijk van HAPPY HASHIMOTO (een wonderlijke naam trouwens in dit verband) waar jouw citaat te vinden is, zie ik veel schildklierinfo uit de alternatieve hoek.
Zaken als een lekkende darm, leefstijl, flare ups... ik zou daar zelf ver van blijven. Zoek betrouwbare bronnen waar geen geld/donaties/verwijzingen mee annex zijn.
Een bemoedigende groet, Anna
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: wie herkent grillig verloop Hashimoto ??

Bericht door Kiky »

Aha! Dank je wel Anna, daar heb ik wat aan.
Dacht juist dat dat een heel betrouwbare website was.
Dacht ook dat ik niet mocht benoemen van welke website het kwam trouwens.

Waarom moet aan Laura gevraagd worden dit onderwerp af te sluiten? Heb ik iets
verkeerds er op gezet???
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: wie herkent grillig verloop Hashimoto ??

Bericht door Kiek »

Beste Kiky,

Dit forum is er om de zin en de onzin van schildklierbehandelingen uit elkaar te houden, om zo goed mogelijk inzicht te krijgen.
Het streven is om met gebruik van de bestaande kennis en gezond verstand je eigen schildklierhuishouding zo goed mogelijk te begrijpen.
Zo kun je weloverwogen beslissingen nemen over de manier waarop je met je schildklierhuishouding omgaat.

Dit voorkomt ook dat je terecht komt in de dwaalwegen van het alternatieve circuit.
Deze alternatieve holistische etc. beweging richt zich op het presenteren van een eigen ontworpen fysiologische werkelijkheid, gericht op commercieel gewin.

Dit forum is verder niet bedoeld om de kennis van de schildklierhuishouding te verdedigen tegenover de onzin die vanuit het alternatieve circuit wordt geprojecteerd.

Nog een prettige dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiky
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: wie herkent grillig verloop Hashimoto ??

Bericht door Kiky »

O.k, dank je wel voor de hulp om het kaf van het koren te scheiden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: wie herkent grillig verloop Hashimoto ??

Bericht door laura »

Die onderwerp wordt gesloten.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gesloten