Wazig en dubbel zien bij behandelde hypothreoidie

Over de ziekte en behandelingen. Tips en ervaringen zijn welkom!
Plaats reactie
Babette

Wazig en dubbel zien bij behandelde hypothreoidie

Bericht door Babette »

Goedemorgen,

Sins 27 jaar heb ik hypothyreoidie.
In de loop van de jaren is de dosis afgebouwd van 187 mcg naar 100 mcg en recent naar 75 mcg.

Ik heb sinds een jaar dagelijkse hoofdpijn , vooral bij drukverhoging.
Mri geen afwijkingen.

Ook sinds een jaar last van wazig en dubbel zien. Niet altijd aanwezig .
Naar optometrist geweest voor uitgebreid onderzoek; geen afwijkingen. Alleen een wat verhoogde oogdruk maar gecorrigeerd met hoornvlies dikte was deze normaal.

Recent bloeduitslag ( extra geprikt ivm soms hartkloppingen) TSH 0,8 en FT4 22
Normaal zit ik met FT4 rond 16 en TSH op 1-1,5
Hierop de dosis 3 welen geleden verlaagd naar 75 mcg

Mijn vraag is:

Kunnen mijn oogklachten veroorzaakt worden door de schildklier of moeten er dan nog andere aanwijzingen zijn.

Groetjes,
Babet
Kiek

Re: Wazig en dubbel zien bij behandelde hypothreoidie

Bericht door Kiek »

Hallo Babette,

Wat mij opviel aan één oog van een van mijn hypo-familieleden - 10 jaar na start van de hypothyreoïdie- was het afwisselend lichte scheelkijken (ja, dubbelzien, zegt ie zojuist).

Hij had ook het idee dat er zandkorrels in z'n oog zaten.
Uiteindelijk bleek dat oog uitpuilend- met de bekende antistoffen erbij- en werd ie in het AMC geopereerd.

Herken je iets?

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS: Als je de dosis nog eens verlaagt, sla dan een dag over. Of desnoods twee. Zo kom je sneller bij je verlaagde wenspositie aan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Babette

Bericht door Babette »

Hallo Kiek,

Dankjewel voor je reactie.
Ik heb geen gevoelige ogen en ook niet het idee dat ze uitpuilen.

Kunnen de lichte hyperwaarden oogklachten veroorzaken? Wanneer zou ik dan verbetering kunnen verwachten? Ik heb nog steeds dat ik wat sneller buiten adem ben en sporten lukt niet goed.

Wat betreft het afbouwen; ik volgde idd jouw tip op; had 4 dagen niks genomen en toen 25 mcg eraf; misschien wat veel maar ik ga liever zo laag mogelijk zitten; kan altijd weer wat bij als het nodig is.
Kiek

Bericht door Kiek »

Ja, snel verlagen is veel beter dan wachten op het resultaat van de halfwaardetijd.
En zo simpel! Mijn dosis hou ik ook zo laag mogelijk.

Een te hoge dosis veroorzaakt volgens mij geen oogklachten.
Men beschouwt de oogziekte als onderdeel van de ziekte van Graves.
Een soort ontstekingsreactie van het weefsel in de oogkas, waardoor oog/ogen uitpuilen.
Misschien door anti-rTSH antistoffen?
Graves met roken lijkt ook een aantrekkelijke combi om de kans op oogziekte te vergroten.
Maar als een overdosering zonder Graves een trigger zou zijn, dan zouden onze behandelaars dat wel weten, vermoed ik.

Want, de in grootte toenemende groep mensen met een gezonde schildklierfunctie die vanwege modeverschijnselen flink wat T4 en T3 slikken, waaruit abnormale hyperwaarden, zouden dan gevaar lopen deze oogziekte te ontwikkelen.
'k Heb er nog niet over gelezen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Babette

Bericht door Babette »

Ok, duidelijk.

Nog een laatste vraagje omdat jij ook streeft naar de laagst mogelijke dosis; hoe kun je zien dat je niet onder de therapeutische dosis duikt ? Welke TSH en FT4 reacties zie je dan?
Kiek

Bericht door Kiek »

Bij mij is dat 15-0.8.
Dat is mijn set point.
Ik wil geen hogere FT4, evenmin een lagere TSH.
Plaats reactie