Postpartum thyreoiditis

lottemarie

Re: Postpartum thyreoiditis

Bericht door lottemarie »

Dank voor de reactie wederom! Ik begin me steeds beter te voelen :)

Ik heb besloten niet eerder te gaan prikken en het even aan te kijken. Even geen onrust en de focus op wat anders leggen is voor nu even goed. Zodra ik heb geprikt (26-9) geef ik weer een update. Ben benieuwd hoe het er dan voor staat!
lottemarie

Hoi Kiek,

Het zat me toch niet helemaal lekker en heb vandaag bloed laten prikken (bijna 4 weken zonder levothyroxine).

De bloeduitslagen zijn als volgt:
TSH 2.6
FT4 11

Wanneer je naar mijn setpoint kijkt nog wel te traag dus. Heb jij tips/adviezen? Ik ga overmorgen weer naar de huisarts.

Groet,
Lotte
Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo LotteMarie,

Dat is een waarde (11-2.6) met veel invloed.
Je FT4-set point zakte iets naar 12-2.2.

Bij zulke waarden zou ik niet bijslikken.
Het is natuurlijk fantastisch om te weten dat je zonder schildklierpillen, dus onafhankelijk!, de wereld rond kunt zeilen.
Maar check over een paar weken.
Laat dan wel in de vroege ochtend prikken.

Succes!
Kiek
Bijlagen
LottemarieSeptember2024.jpg
LottemarieSeptember2024.jpg (39.9 KiB) 283 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lottemarie

Hoi Kiek,

Dat is ook mijn idee erbij. Ik heb het zelf ook het gevoel dat ik er nog net niet helemaal ben. Maar laten we hopen dat mijn schildklier nog iets verder weet te herstellen de komende weken :)

Over hoe veel tijd zou je weer gaan prikken? De huisarts dacht aan vier weken. Ik merk dat zij nog een beetje sceptisch is. En in de vroege ochtend lijkt me een goed plan. Ik neem aan dat dit belangrijk is om (toekomstige) waarden goed te kunnen vergelijken?

Groet,
Lotte
Kiek

Bericht door Kiek »

Ja, inderdaad vergelijken, zelfde tijd, dacht ik ook.
Maar dat is niet helemaal juist.
Want je FT4-TSH-waarden mét levothyroxine hebben een ander ritme dan zónder beïnvloeding van levothyroxine.
Zónder levothyroxine en een goede schildklierwerking stijgt tegen ca. middernacht je TSH tot de hoogste hoogten in 24 uur, waarna je FT4 door die TSH-stimulans ook in hoogte volgt. Totdat vanaf ca. 01.00 à 02.00 uur voor de hele boel (FT4 en TSH) traag de daling aanvangt om ca. 12.00 uur 's middags min of meer het laagste niveau bereikt te hebben. Daarna wiebelt het in de middag/avond een beetje voort tot rondom middernacht het schildklierfeest van de stijgende TSH weer begint.

Kortom, zonder levothyroxine heb je met een ander schildklierritme te maken dan mét levothyroxine.
Je zou dan kunnen proberen om ca. 12 uur 's middags te prikken. Misschien pak je het laagste FT4-niveau mee.
Maar het blijft toch wat in de hoek van een gok.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie