Toxisch multinodulair struma

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Dien

Toxisch multinodulair struma

Bericht door Dien »

Hoi allemaal, mijn naam is Dian en ik wil heel graag mijn verhaal kwijt.
Ongeveer 2 maanden geleden is bij mij een toxisch multinodulair struma ontdekt.
Omdat de waardes volgens de arts niet heel erg afwijkend waren, is er vanwege allerlei vage klachten toch een proefbehandeling van 3 keer per week 10mg strumazol gestart.
Mijn klachten zijn: hartritmestoornissen (pac's en pvc's, onschuldig en 1 keer per jaar ga ik naar de cardioloog), moe, heel gauw warm en nog steeds opvliegers (ik ben 68 jaar)
en meer vage klachten.
Nu is het altijd lastig om er achter te komen of de klachten, of één van de klachten , van de schildklier komen of dat ze een andere oorzaak hebben.
Vit b12 was goed en vit d was 65.
Maar volgens de schildklierverpleegkundige konden mijn klachten niet van de schildklier komen, maar toch is er een proefbehandeling gestart.
De TSH was 0.044 de FT4 was 19 en de FT3 6.2
Parathormoon was 3.9
Over 3 weken worden de waardes weer gecheckt.
Ik word hier een beetje onzeker van, juist omdat er gezegd werd dat mijn klachten niet van de schildklier/toxisch nodussen komen.
Dankjewel alvast 😊
Kiek

Re: Toxisch multinodulair struma

Bericht door Kiek »

TSH was 0.044 de FT4 was 19 en de FT3 6.2

Welkom Dian,

Je verhaal is belangrijk. Het leert het forum over de verschillende vormen van een hyperthyreoïdie.
Je schrijft dat je een toxisch multinodulair struma hebt, waarvoor je voorlopig Strumazol gebruikt.
Je FT3 lijkt niet zo heel erg hoog, maar dat hangt ook af van het lab waar jij je bloed laat prikken. Veel referentiewaarden verschillen per lab.

Je TSH (stimulator van je schildklier) is laag. Dat wil meestal zeggen dat je teveel T3 of T4-hormoon produceert. Je TSH-fabriek wil je schildklierhuishouding niet extra stimuleren.
Je overgangsklachten en je klachten van de overmaat aan schildklierhormoon zullen elkaar vast overlappen.
Het lijkt erop dat de verpleegkundige haar dag niet had.
En nu hopen dat de Strumazol je klachten snel kan verlichten.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dien

Bericht door Dien »

Dankjewel Kiek voor je reactie, heel fijn.
Het kan dus wel kloppen dat ik klachten ervaar bij deze waardes?
Ja inderdaad, misschien had ze haar dag niet, maar het feit dat ze zo stellig zei dat mijn klachten niet van deze waardes konden komen, maakte mij heel onzeker en alsof ik me aanstel.
Nogmaals, dankjewel
Kiek

Bericht door Kiek »

Je te lage TSH toont aan dat je teveel schildklierhormoon in je lijf hebt.
Voor de grootste groep mensen is dat erg onplezierig.
Als ik jouw combinatie van waarden zou hebben, dan zou ik chronisch tegen de muur en het plafond springen door de aanwezigheid van zo'n overmaat aan schildklierhormoon. En vervolgens weer doodmoe. Mijn lichaam is niet ingesteld op zulke hoeveelheden. Akelig dus!

Na een poosje zullen je waarden zich wel voegen naar je behandeling met Strumazol.
Dan zul je je vast wat rustiger voelen.
Hopelijk word je weer vlot gecheckt in het lab.

Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dien

Bericht door Dien »

Nogmaals dankjewel en een fijn weekend !!!
Dien

Bericht door Dien »

Hallo Kiek.

Vandaag heb ik weer bloed moeten laten prikken en de uitslag was als volgt:

TSH 0.011
FT4 21

FT3 is niet geprikt

10 juni 2024 :
TSH 0.044
FT4 19
FT3 6.2

4 juni 2024:
TSH 0.06
FT4 20

Ik slik vanaf 30 juli 3 keer per week 10 mg strumazol.
Mijn klachten wisselen heel erg en weet niet of dit door de toxisch multinodulair struma komt.
En ik had eerlijk gezegd verwacht/ gehoopt dat het iets zou verbeteren door de medicatie.
Alvast dankjewel voor je reactie.

Groetjes Dian
Kiek

Bericht door Kiek »

Brrr, wat een waarden!
Nog steeds flink hyper: zelfs een hogere FT4....en je TSH (de stimulator van je schildklierwerken) wíl helemaal niet stimuleren, want nog kleiner dan die van je vorige waarden.
Gaan ze je struma onderzoeken?
Dien

Bericht door Dien »

Hoi Kiek, dankjewel voor je berichtje,

Ongeveer een week geleden is er een echo gemaakt, om te kijken of de schildklier tegen de slokdarm en/of luchtpijp drukte.
Dit ivm soms heesheid en als ik slik, lijkt het of ik ergens over heen moet slikken.
Dit was niet het geval , alleen de nodussen zagen ze waarvan de grootste 17 × 12 mm (dat is niet erg groot) en een cyste. Dus de heesheid en globes gevoel komt niet door de kleine struma.
Het onderzoek met jodium ( de naam is me even ontschoten, maar je weet ongetwijfeld wat ik bedoel) heb ik ook gehad en daar was een klein toxisch multinodulair struma op te zien.
Ik vind het alleen zo gek dat de waardes zakken ondanks de strumazol.
En nu las ik ook ergens dat de afwijkende waardes bij een toxisch multinodulair struma zich ook weer kunnen herstellen. Dat het dus tijdelijk kan zijn.
En wat ik al eerder zei, de schildklierverpleegkundige vond dit geen verontrustende waardes.
Donderdag word ik weer door haar gebeld en ben benieuwd hoe nu verder.

Gr.

Dian
Kiek

Bericht door Kiek »

Hoi Dian,

Dit onderwerp met een toxisch struma komt niet vaak op het forum voor.
En daarom belangrijk.
Zoals je opmerkt, je TSH's verlagen bij iedere labsessie weer een klein beetje met 0.06- 0.04 en 0.01.
Je FT4's blijven ongeveer op hetzelfde niveau met 20-19-21.
Vanuit mijn perspectief zou ik me flink beroerd voelen met zulke waarden.

Je bedoelt waarschijnlijk een scintigram waarmee ze je schildklier op de plaat hebben gezet?
Ik kijk vast ergens overheen, maar ik heb geen idee wat men beoogt met de Strumazol 3 x pw.

Het is vervelend genoeg wat je allemaal overkomt met zo'n nodus.
Ik voel me te onzeker over dit onderwerp, en ga m'n collega- schildkliercompanen verzoeken om meer inzicht en informatie over dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Dien

Bericht door Dien »

Hoi Kiek,

Dat is heel erg fijn dat je dat wilt doen.

Dankjewel voor al je moeite !!!!

Groetjes,

Dian
Plaats reactie