Dag Marjoleta,
Sinds ik begin januari de diagnose ‘spierreuma’ kreeg (mijn CRP-waarde (ontstekingswaarde) was 190(!) waar het minder moet zijn dan 4, heeft de arts mij eerst 30 mg Prednisolon voorgeschreven, dat ik al snel naar 15 mg moest afbouwen, volgens protocol de startdosis
Maar goed, het helpt fantastisch! Binnen twee dagen was ik, die letterlijk niets meer kon, weer redelijk zelfredzaam. Ik zou het dus wél gebruiken. En later langzaam afbouwen.
Want spierreuma kan weer overgaan! Soms moet je nog doorgaan met een mini-onderhoudsdosis. Maar dat hoeft niet zo te zijn.
Mijn suikerwaardes worden geregeld getest want die kunnen hoger worden. Dus wat gliclacide erbij + na drie maanden gebruik één keer per week een tablet tegen botafbraak. Maar dat zijn bekende bijwerkingen die ook in de bijsluiter staan.
Ik gebruik 125 mcg levothyroxine en merk niets van wisselwerking, dus ik zou daar niet bang voor zijn.
En wat al die bijwerkingen op LAREB betreft: die gelden lang niet voor iedereen. Ervaar het eerst zelf.
Een bemoedigende groet,
Anna
hartkloppingen
Re: hartkloppingen
Goedemorgen Ann,
Heel hartelijk bedankt voor je reactie, fijn het uitgebreide bericht!!
Dat geeft mij weer moed, want opstaan , wassen en aankleden wat een hel.
Ik doe dan oefeningen., om wat minder pijn te voelen het zijn vooral de schouders, heupen en handen.
Mvg.
Marjolet
Heel hartelijk bedankt voor je reactie, fijn het uitgebreide bericht!!
Dat geeft mij weer moed, want opstaan , wassen en aankleden wat een hel.
Ik doe dan oefeningen., om wat minder pijn te voelen het zijn vooral de schouders, heupen en handen.
Mvg.
Marjolet
Goedemorgen Kiek,
Dank voor je reactie, ik heb geen idee van hoe en wat het kwam binnen een week opzetten na een rontgenfoto waren er 3 scheurtjes te zien
in de schouderpees, grove verkalking en verdikking van de weke delen.
Nu dan de rechterschouder het zelfde verhaal, plus een schaambeen ontsteking???( foto van de heupen )ik heb geen zware werkzaamheden ben aan het genieten van mijn pensioen!!
We gaan het nu maar bekijken wat te doen.
Mvg.
Marjoleta
Dank voor je reactie, ik heb geen idee van hoe en wat het kwam binnen een week opzetten na een rontgenfoto waren er 3 scheurtjes te zien
in de schouderpees, grove verkalking en verdikking van de weke delen.
Nu dan de rechterschouder het zelfde verhaal, plus een schaambeen ontsteking???( foto van de heupen )ik heb geen zware werkzaamheden ben aan het genieten van mijn pensioen!!
We gaan het nu maar bekijken wat te doen.
Mvg.
Marjoleta
Goedemorgen Anna,
Bij de Reumatoloog geweest, diagnose inderdaad spierreuma, gebruik nu 10mg Prednison , moet jij ook je ogen laten controleren?
Ik vind het medicijn voor de botontkalking ook weer moeilijk.
Mijn waarden betreffende de schildklier waren behoorlijk door elkaar maar de Endo. wil dit afwachten omdat ik gestart ben met de Prednison.
Wat laat jij nu allemaal controleren?? De Reumatoloog heeft aangegeven 2 jaar lang Prednison gebruiken.
Mvg.
Marjoleta
Bij de Reumatoloog geweest, diagnose inderdaad spierreuma, gebruik nu 10mg Prednison , moet jij ook je ogen laten controleren?
Ik vind het medicijn voor de botontkalking ook weer moeilijk.
Mijn waarden betreffende de schildklier waren behoorlijk door elkaar maar de Endo. wil dit afwachten omdat ik gestart ben met de Prednison.
Wat laat jij nu allemaal controleren?? De Reumatoloog heeft aangegeven 2 jaar lang Prednison gebruiken.
Mvg.
Marjoleta
Hallo Marjoleta,
Spierreuma blijkt een grillige aandoening. Mijn hypothyreodie is even naar de achtergrond verdwenen. Die is nooit problematisch geweest trouwens, alleen in mijn Gravesperiode.
Voor het eerst zag het lab ook een reumacomponent in mijn bloed en zei de reumatologe "daar houden wij niet van. Wat moet er nu behandeld worden?". Ik krijg nu, naast de prednisolon, 1 x per week ook MTX voorgeschreven. Met twee dagen erna, vrijdag en zaterdag, foliumzuur.
Maar je vraag of ik mijn ogen moet laten controleren: dat schijnt wel een aandachtspunt te zijn. Dubbelzien of andere veranderingen wel meteen melden!
Het kalktablet na enige tijd prednisolongebruik is protocol eens per week. Prednisolon veroorzaakt botontkalking. Dat het zorgvuldig met veel water in een keer doorgeslikt moet worden om de slokdarm te ontzien klinkt erger dan het is. Ook het glucosegehalte wordt geregeld gecheckt. Dat kan ook verhogen en omdat ik al diabeet ben is dat extra belangrijk. Ach, een tabletje meer of minder. Ik bekijk het allemaal vrij laconiek. Klagen af en toe is prettig en goed maar ik wil geen patiënt zijn. Dat sommige dingen nu niet gaan zoals fietsen, wandelen enz. is jammer, maar tomorrow is another day.
Een hartelijke groet van Anna
(Oja, voor buiten en in de supermarkt gebruik ik een stok. Er zijn hele hippe te koop en na veel aarzeling heb ik het aangedurfd. En de mensen zijn ineens véél aardiger. En hulpvaardig.)
Spierreuma blijkt een grillige aandoening. Mijn hypothyreodie is even naar de achtergrond verdwenen. Die is nooit problematisch geweest trouwens, alleen in mijn Gravesperiode.
Voor het eerst zag het lab ook een reumacomponent in mijn bloed en zei de reumatologe "daar houden wij niet van. Wat moet er nu behandeld worden?". Ik krijg nu, naast de prednisolon, 1 x per week ook MTX voorgeschreven. Met twee dagen erna, vrijdag en zaterdag, foliumzuur.
Maar je vraag of ik mijn ogen moet laten controleren: dat schijnt wel een aandachtspunt te zijn. Dubbelzien of andere veranderingen wel meteen melden!
Het kalktablet na enige tijd prednisolongebruik is protocol eens per week. Prednisolon veroorzaakt botontkalking. Dat het zorgvuldig met veel water in een keer doorgeslikt moet worden om de slokdarm te ontzien klinkt erger dan het is. Ook het glucosegehalte wordt geregeld gecheckt. Dat kan ook verhogen en omdat ik al diabeet ben is dat extra belangrijk. Ach, een tabletje meer of minder. Ik bekijk het allemaal vrij laconiek. Klagen af en toe is prettig en goed maar ik wil geen patiënt zijn. Dat sommige dingen nu niet gaan zoals fietsen, wandelen enz. is jammer, maar tomorrow is another day.
Een hartelijke groet van Anna
(Oja, voor buiten en in de supermarkt gebruik ik een stok. Er zijn hele hippe te koop en na veel aarzeling heb ik het aangedurfd. En de mensen zijn ineens véél aardiger. En hulpvaardig.)
Goedemorgen Anna,
Hartelijk dank voor je duidelijke reactie!!
Ik zeg ook vaak....maar ik ben er nog, dus maar weer een tabletje erbij.
Mvg.
Marjoleta
Hartelijk dank voor je duidelijke reactie!!
Ik zeg ook vaak....maar ik ben er nog, dus maar weer een tabletje erbij.
Mvg.
Marjoleta