1e meting verhoogde TSH waarde

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Janjanssen

1e meting verhoogde TSH waarde

Bericht door Janjanssen »

Ivm onderstaande klachten ben ik 4 weken geleden naar de huisarts gegaan, die heeft besloten dat ik bloed moet prikken.

De reden van het huisarts bezoek zijn de volgende klachten:
- branderig gevoel in benen, met name bovenbenen. (Alsof er spierspray op de huid is gespoten)
- spier fasciculaties 90% in benen , 10% in rest van lichaam
- in mindere mate vermoeide benen/ voeten

De klachten zitten dus vooral in de benen. Het rare is dat ik na mijn bezoek op vakantie ben gegaan en 13 dagen in korte broek heb gelopen. De klachten waren in die periode eigenlijk zo goed als weg.

Bij terugkomst en weer werken (in lange spijkerbroek) en klachten zijn weer terug.
Na wat speurwerk zie ik dat die bepaalde klachten misschien wel samenvallen met de schildklier https://www.optimalcare.nl/pijnklachte ... -rotterdam

Mijn bloedwaarde (geprikt rond 17:30)
TSH: 7,9
FT4: 13

Advies van huisarts na uitslag bloed: geen zorgwekkende waarde, over 3 maanden opnieuw prikken.

Wat denken jullie?

P.s. ik ben 37 jaar
Kiek

Re: 1e meting verhoogde TSH waarde

Bericht door Kiek »

Hallo Jan, welkom!

Met deze waarden heb je volgens de criteria van de artsen een subklinische hypothyreoïdie.
Misschien geeft dat minimaal spierpijn, niet om over naar huis te schrijven.
Als je een gemiddelde werking zou hebben van je schildklierhuishouding, dan zouden je normaalwaarden in de buurt liggen van de FT4 16.5 pmol/l met een TSH van 1.5 mU/l.

Het beste is om ze wederom een keer te checken op een ander moment van de dag, voordat je beslist of er verdere aktie nodig is van jouw kant.

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS:
Het onderwerp is je TSH.
Daarvoor is je toevoeging van een of ander particulier instituut niet noodzakelijk.
Dus met spierpijn ga je vooral niet naar dit instituut.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Janjanssen

De toevoeging van de link was meer ter info waar wordt beschreven dat mijn klachten kunnen voortkomen uit schildklier problemen.

Is de 3 maanden die mijn huisarts voorstelt inderdaad nodig om het weer te checken? Of zou dat nu ook al kunnen?

Is die 7,9 ook echt niet zorgwekkend zoals mijn huisarts zegt?

De klachten die blijven bestaan dus ik wil zelf eigenlijk sneller oplossing hebben.
Als die 3 maanden echt nodig zijn dan is het zo.
Kiek

Bericht door Kiek »

Misschien heb je een lichte ontsteking gehad.
Dat gebeurt vaker.
Dan heb je kans dat het over gaat.
Misschien is het iets structureels, een licht aflopende, maar nog redelijke schildkliercapaciteit <- voor jou toch te mager.

Je situatie wordt door de arts beoordeeld naar de hoogte van de TSH, want je FT4 valt binnen referentie.
Maar diezelfde TSH is niet de reden dat je last hebt van je spieren.
Dat is een tekort aan FT4.
De TSH dient om je schildklier te stimuleren tot meer arbeid (zodat je FT4 verhoogt).
Je voelt geen TSH. Je voelt het tekort aan FT4.
Blijkbaar is je schildklierweefsel in deze periode om wat voor reden dan ook niet in staat aan de eis van de nu nog vriendelijke vraag van je TSH (thyroid stimulating hormone) te voldoen. Als die eis sterker wordt - je TSH stijgt/ FT4 daalt - dan wordt het tijd om je schildkliersysteem wel over te nemen.

Het is lastig van te voren te bepalen op welk moment je dat doet. Je wilt veel liever dat de schildklier na een lichte inzinking weer zelf aan het werk gaat.
Want het gaat niet over een beetje tekort compenseren door een beetje levothyroxine.
Zo werkt het niet.
Bij een pietsie mini tekort moet de volledige schildkliercapaciteit, ook het gezonde deel, overgenomen worden.
Bij schildklieren is het alles of niets. Dankzij hun fenomenale feedbackwerking.

Drie maanden is misschien wel erg lang wachten.
Als je klachten erger worden (want je FT4 daalt door), dan zou je toch wat eerder aan de bel kunnen hangen?

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Janjanssen

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Eigenlijk ben ik dus op de verkeerde weg te achterhalen waar de klachten van komen. (Als ik je goed begrijp)

De klachten worden niet erger maar ook niet beter (behalve in het lekker warme Spanje, waar ik elke dag een lange broek aan had)

De zoektocht in een verband tussen verhoogde tsh waarde en mijn klachten is dus voorlopig niet nodig. De klachten komen daar niet vandaan?
Janjanssen

Ik bedoel natuurlijk elke dag een korte broek, dit verminderd mijn klachten. Helaas is dat op werk niet mogelijk.
Kiek

Bericht door Kiek »

De zoektocht in een verband tussen verhoogde tsh waarde en mijn klachten is dus voorlopig niet nodig. De klachten komen daar niet vandaan?
Het gaat niet om je sensaties of wat dan ook.
Het gaat over de consequenties om al dan niet een behandeling te starten.
Ik herken inderdaad geen huidsensaties als hypoklacht.
Ik herken wel je iets te hoge TSH.

Het is voorstelbaar dat je huisarts een poosje wacht om te zien of het vanzelf overgaat.
Heb je weleens schildklierhormoon gebruikt?
Janjanssen

Nee nog nooit. Wel heeft mijn moeder medicijnen daarvoor(mocht er iets van erfelijkheid mogelijk zijn)

Uiteraard wil ik zo lang mogelijk van de medicijnen afblijven en pas gebruiken als het echt nodig is.
Dus misschien moet ik inderdaad nog een tijd wachten met bloed prikken en de klachten afwachten.

Dit was ook wat de huisarts zei: wacht de klachten af, alleen bij verhoging of nieuwe klachten weer melden. Anders over 3 maanden weer bloed prikken.
Klierigkliertje73

Bericht door Klierigkliertje73 »

Hallo Jan,

Mijn klachten begonnen ook bij mijn benen; ik had heel zere, zware benen. Naast extreme vermoeidheid.

Toen eindelijk bekend werd dat ik een trage schildklierwerking had en de medicijnen gingen werken, bleef ik last houden van zware ledematen. De huisarts dacht dat het vanzelf beter zou worden. Google vertelde me iets over een vitamine D-tekort. En ja hoor, dat had ik! Gelukkig is een vitamine D-tekort goed te behandelen.

Er bestaat dacht ik ook een verband tussen een trage schildklier en een vitamine D-tekort. Ik ken een aantal mensen die van beiden last hebben.

Ik zou het even meenemen als je bloed gaat prikken!

Het klinkt trouwens niet gek dat je in Spanje minder last had: vitamine D wordt aangemaakt als de zon op je huid valt!
Janjanssen

Vitamine D is de 1e keer geprikt:

Vitamine D (250H)
Waarde: 72
Normale waarde: hoger dan 50

Dus dat lijkt het niet te zijn, bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie