Postnatale schildklierontsteking + kinderwens
Postnatale schildklierontsteking + kinderwens
Hallo allemaal,
Ik heb Hashimoto en sinds ik dat weet heb ik altijd goede waardes gehad.
Mijn zoon is een paar weken na zijn geboorte overleden na een voldragen zwangerschap. Na deze zwangerschap heb ik een schildklierontsteking gehad.
Uitslag in juli (moeten stoppen met medicatie van de huisarts)
TSH: 0.001 (ref 0,27 - 4,3)
T4: 40 (ref 12-22)
Uitslag augustus (iom huisarts begonnen met 37mcg):
TSH: 11
T4: 8.9
—> Doorverwezen naar endocrinoloog
Uitslag september (opgehoogd naar 75mcg)
TSH: 52
T4: 7.5
T3: 3.1 (ref 3.1 - 6,8)
Uitslag half september:
TSH: 25
T4: 12
Uitslag vandaag (opgehoogd naar 88mcg):
TSH: 16
T4: 16
Door deze gebeurtenis is de wens voor een nieuw kindje alleen maar groter geworden. Elke eisprong die ik moet overslaan voelt zo pijnlijk en het heeft veel invloed op hoe ik me voel op dit moment. Het niet vooruit kunnen beheerst mijn dagen/weken enorm naast het verdriet. De arts laat mij elke 2 weken prikken zodat ik me wat rustiger voel, met de kanttekening dat ze niet telkens kan ingrijpen, wat helemaal logisch is natuurlijk.
Ik heb vandaag een belafspraak gehad en de arts heeft mijn medicatie met 13mcg verhoogd. Ik vroeg me af of dit niet een te kleine stap is. Ze is bang dat ik doorsla naar de hyperkant als ze meer ophoogt.. ik slik natuurlijk pas 4 weken 75mcg. Voor mij kan het natuurlijk niet snel genoeg gaan.
Ik weet dat geduld hebben de beste oplossing is maar dat voelt bijna onmogelijk voor mij. Hoe snel kan ik verwachten dat ik binnen de normale grenzen val met mijn TSH?
Ik heb Hashimoto en sinds ik dat weet heb ik altijd goede waardes gehad.
Mijn zoon is een paar weken na zijn geboorte overleden na een voldragen zwangerschap. Na deze zwangerschap heb ik een schildklierontsteking gehad.
Uitslag in juli (moeten stoppen met medicatie van de huisarts)
TSH: 0.001 (ref 0,27 - 4,3)
T4: 40 (ref 12-22)
Uitslag augustus (iom huisarts begonnen met 37mcg):
TSH: 11
T4: 8.9
—> Doorverwezen naar endocrinoloog
Uitslag september (opgehoogd naar 75mcg)
TSH: 52
T4: 7.5
T3: 3.1 (ref 3.1 - 6,8)
Uitslag half september:
TSH: 25
T4: 12
Uitslag vandaag (opgehoogd naar 88mcg):
TSH: 16
T4: 16
Door deze gebeurtenis is de wens voor een nieuw kindje alleen maar groter geworden. Elke eisprong die ik moet overslaan voelt zo pijnlijk en het heeft veel invloed op hoe ik me voel op dit moment. Het niet vooruit kunnen beheerst mijn dagen/weken enorm naast het verdriet. De arts laat mij elke 2 weken prikken zodat ik me wat rustiger voel, met de kanttekening dat ze niet telkens kan ingrijpen, wat helemaal logisch is natuurlijk.
Ik heb vandaag een belafspraak gehad en de arts heeft mijn medicatie met 13mcg verhoogd. Ik vroeg me af of dit niet een te kleine stap is. Ze is bang dat ik doorsla naar de hyperkant als ze meer ophoogt.. ik slik natuurlijk pas 4 weken 75mcg. Voor mij kan het natuurlijk niet snel genoeg gaan.
Ik weet dat geduld hebben de beste oplossing is maar dat voelt bijna onmogelijk voor mij. Hoe snel kan ik verwachten dat ik binnen de normale grenzen val met mijn TSH?
Re: Postnatale schildklierontsteking + kinderwens
Welkom, K2024,
Van harte gecondoleerd. Je hebt een verschrikkelijke periode achter de rug door het verlies van je zoon.
Nu wil je zo snel mogelijk weer zwanger worden.
Dan moet er eerst gezorgd worden dat je waarden helemaal goed zijn.
Je huidige schildklierwaarden lijken iets van een typische reactie door je levothyroxine te hebben.
Heb je een vaste voorbereiding/tijd voor je labbezoek?
Prik je met of zonder levothyroxine van die dag?
Je hebt vast nog wel een rijtje waarden van voor je zwangerschap, om te kunnen vergelijken. Zou je hiervan enkele kunnen doorgeven, uit hetzelfde lab?
Met vriendelijke groet,
Kiek
Van harte gecondoleerd. Je hebt een verschrikkelijke periode achter de rug door het verlies van je zoon.
Nu wil je zo snel mogelijk weer zwanger worden.
Dan moet er eerst gezorgd worden dat je waarden helemaal goed zijn.
Je huidige schildklierwaarden lijken iets van een typische reactie door je levothyroxine te hebben.
Heb je een vaste voorbereiding/tijd voor je labbezoek?
Prik je met of zonder levothyroxine van die dag?
Je hebt vast nog wel een rijtje waarden van voor je zwangerschap, om te kunnen vergelijken. Zou je hiervan enkele kunnen doorgeven, uit hetzelfde lab?
Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hoi Kiek,
Bedankt voor je berichtje. Ze zijn er pas achter gekomen dat ik Hashimoto heb toen ik 4 weken zwanger was. Vanaf dat moment heb ik dus pas uitslagen. Heb je iets aan die waardes?
Ik prik elke keer vroeg in de ochtend zonder dat ik Levothyroxine heb ingenomen.
Vriendelijke groet!
Bedankt voor je berichtje. Ze zijn er pas achter gekomen dat ik Hashimoto heb toen ik 4 weken zwanger was. Vanaf dat moment heb ik dus pas uitslagen. Heb je iets aan die waardes?
Ik prik elke keer vroeg in de ochtend zonder dat ik Levothyroxine heb ingenomen.
Vriendelijke groet!
Laten we proberen om er iets mee te doen.
Geef die waarden maar door.
Geef die waarden maar door.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Heel erg fijn dat je er naar wil kijken, bedankt. Hier zijn mijn uitslagen, zag dat ik hierboven ook niet alles goed had opgeschreven zie ik nu.
Uitslagen bij hetzelfde lab via huisarts. TSH ref: 0.55 - 4.8 / T4 ref: 9.50 - 21.5
28/8
T4: 15.7 TSH: 5.4
28/9
T4: 16.5 TSH: 1.5
26/10
T4: 15.5 TSH: 1.3
23/11
T4: 15.1 TSH: 1.4
4/1
T4: 14.1 TSH: 1.4
2/2
T4: 13.5 TSH: 0.99
7/3
T4: 14 TSH: 0.92
5/4
T4: 14.3 TSH: 1.1
30/4
T4: 14.4 TSH: 1.2
30/5
T4: 16.3 TSH: 0.76
22/7
T4: 39 TSH: 0.010
16/8
T4: 7.9 TSH: 11
30/8
T4: 8.9 TSH: 53
Uitslagen na doorverwijzing endocrinoloog en dus een ander lab. TSH ref: 0.27-4.2 / T4 ref: 12-22
30/8
T4: 7.5 TSH: 48
13/9
T4: 12 TSH: 25
30/9
T4: 16 TSH: 16
Hopelijk kan je hier iets mee. Nogmaals bedankt!!
Uitslagen bij hetzelfde lab via huisarts. TSH ref: 0.55 - 4.8 / T4 ref: 9.50 - 21.5
28/8
T4: 15.7 TSH: 5.4
28/9
T4: 16.5 TSH: 1.5
26/10
T4: 15.5 TSH: 1.3
23/11
T4: 15.1 TSH: 1.4
4/1
T4: 14.1 TSH: 1.4
2/2
T4: 13.5 TSH: 0.99
7/3
T4: 14 TSH: 0.92
5/4
T4: 14.3 TSH: 1.1
30/4
T4: 14.4 TSH: 1.2
30/5
T4: 16.3 TSH: 0.76
22/7
T4: 39 TSH: 0.010
16/8
T4: 7.9 TSH: 11
30/8
T4: 8.9 TSH: 53
Uitslagen na doorverwijzing endocrinoloog en dus een ander lab. TSH ref: 0.27-4.2 / T4 ref: 12-22
30/8
T4: 7.5 TSH: 48
13/9
T4: 12 TSH: 25
30/9
T4: 16 TSH: 16
Hopelijk kan je hier iets mee. Nogmaals bedankt!!
Hallo K2024,
Je eerste reeks gaat goed, zonder problemen.
Maar vanaf augustus loopt je TSH eruit - vanaf 8.9 (schildklier) - 53 (hypofyse).
Het lijkt net alsof je hypofyse (TSH-fabriek) niet goed aan de gang is.
Je hypofyse probeert er ongecontroleerd veel TSH uit te persen. Alsof er op dat moment te weinig remmende receptoren zijn om die hoeveelheid TSH in de hand te houden.
Alsof je véél meer FT4 dan aanvankelijk nodig hebt om de TSH naar beneden te krijgen.
Misschien had je tijdelijk iets in je hypofyse waardoor die een korte periode ongecontroleerd TSH kon aanmaken?
Omdat je toch al een schildklier had die te weinig FT4 produceert, kwam je niet in al te grote hyper-problemen.
Je internist zal veel beter kunnen duiden wat er aan de hand is (geweest).
De verhoudingen van je waarden lijken zich gelukkig nu weer te herstellen.
Herken je dit verhaal uit je bezoeken aan de endocrinoloog?
Met vriendelijke groet,
Kiek
Je eerste reeks gaat goed, zonder problemen.
Maar vanaf augustus loopt je TSH eruit - vanaf 8.9 (schildklier) - 53 (hypofyse).
Het lijkt net alsof je hypofyse (TSH-fabriek) niet goed aan de gang is.
Je hypofyse probeert er ongecontroleerd veel TSH uit te persen. Alsof er op dat moment te weinig remmende receptoren zijn om die hoeveelheid TSH in de hand te houden.
Alsof je véél meer FT4 dan aanvankelijk nodig hebt om de TSH naar beneden te krijgen.
Misschien had je tijdelijk iets in je hypofyse waardoor die een korte periode ongecontroleerd TSH kon aanmaken?
Omdat je toch al een schildklier had die te weinig FT4 produceert, kwam je niet in al te grote hyper-problemen.
Je internist zal veel beter kunnen duiden wat er aan de hand is (geweest).
De verhoudingen van je waarden lijken zich gelukkig nu weer te herstellen.
Herken je dit verhaal uit je bezoeken aan de endocrinoloog?
Met vriendelijke groet,
Kiek
Hoi Kiek,
Mijn endocrinoloog heeft alleen gezegd dat ik een postpartum schildklierontsteking heb gehad, meer niet...
Heb je enig idee hoe snel mijn TSH zich weer kan herstellen gezien ik nu alweer een goede T4 heb? En denk je dat die ophoging van 13mcg hoog genoeg is? Ik ben sinds 4 weken 75mcg aan het slikken (daarvoor 37mcg en dat deed niks) en nu dus sinds gister 88mcg.
Mijn endocrinoloog heeft alleen gezegd dat ik een postpartum schildklierontsteking heb gehad, meer niet...
Heb je enig idee hoe snel mijn TSH zich weer kan herstellen gezien ik nu alweer een goede T4 heb? En denk je dat die ophoging van 13mcg hoog genoeg is? Ik ben sinds 4 weken 75mcg aan het slikken (daarvoor 37mcg en dat deed niks) en nu dus sinds gister 88mcg.
Tot nu toe nog niet kunnen vinden dat een post partum thyreoïditis ook de hypofyse meesleurt in z'n val.
Het is gewoon echt heel bijzonder.
Het gaat er mij om dat de verhoudingen van je TSH abnormaal zijn in relatie tot je hoeveelheid FT4. Die TSH is lijkt hoger dan noodzakelijk voor de hoogte van de FT4. Die TSH gaat best flink tekeer. ( Zonder functie, hoor. Want je hebt toch een hypothyreoïdie.....)
Voor jou is het belangrijk dat je FT4-waarden weer gewoon worden. Die TSH voel je niet. Het gaat om je FT4 en die krijg je binnen door levothyroxine te slikken.
Je hebt nu al weer een poosje een te lage FT4.
Ik zou er wel wat bij doen, maar ik heb geen praktische ervaring met een PostPartumThyreoïditis.
Zorg dat je niet doorschiet.
Doe het voorzichtig aan.
Ondertussen ga ik verder zoeken op PubMed naar een postpartum thyreoïditis en ook postpartum hypophysitis. En ook naar de fysiologie bij Sheehan.
Dit laatste wordt niet vaak genoemd in de beschikbare literatuur.
Jij wilt het naadje van de kous weten.
Ik ook!
Dank voor je komst.
Tot een volgende keer.
Kiek
Het is gewoon echt heel bijzonder.
Het gaat er mij om dat de verhoudingen van je TSH abnormaal zijn in relatie tot je hoeveelheid FT4. Die TSH is lijkt hoger dan noodzakelijk voor de hoogte van de FT4. Die TSH gaat best flink tekeer. ( Zonder functie, hoor. Want je hebt toch een hypothyreoïdie.....)
Voor jou is het belangrijk dat je FT4-waarden weer gewoon worden. Die TSH voel je niet. Het gaat om je FT4 en die krijg je binnen door levothyroxine te slikken.
Je hebt nu al weer een poosje een te lage FT4.
Ik zou er wel wat bij doen, maar ik heb geen praktische ervaring met een PostPartumThyreoïditis.
Zorg dat je niet doorschiet.
Doe het voorzichtig aan.
Ondertussen ga ik verder zoeken op PubMed naar een postpartum thyreoïditis en ook postpartum hypophysitis. En ook naar de fysiologie bij Sheehan.
Dit laatste wordt niet vaak genoemd in de beschikbare literatuur.
Jij wilt het naadje van de kous weten.
Ik ook!
Dank voor je komst.
Tot een volgende keer.
Kiek
Beiden nog nooit van gehoord, ik ga het eens opzoeken. Bedankt kiek!
hallo K2024,
Misschien heb je hier iets aan: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... na-de.html?
Misschien heb je hier iets aan: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... na-de.html?
laura
Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.
Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.
Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.