Setpoint bepalen Vincent
Setpoint bepalen Vincent
Hallo Kiek,
Zou je voor mij een setpoint willen bepalen?
In 2005 heb ik een subklinische hypothyreoïdie gehad (dood moe) heb me daarna nooit meer het zelfde gevoeld. Krijg nu weer erg veel last van mijn pezen en spieren.
Huisarts wil nog geen medicatie geven dus alle waarden hier zijn schoon geprikt.
Ik heb de volgende waarden voor je:
23-08-2024
TSH 5.7 (0.35-5.0)
FT4 15.9 (11.0-21.0)
03-03-2020
TSH 4.7 (0.3- 5.6)
FT4 13.9 (7.0-16.0)
18-01-2006
TSH 6.63 (0.15-5.00)
FT4 17.4 (9.0-20.0)
09-09-2005
TSH 5.32 (0.15-5.00)
FT4 17.5 (9.0-20.0)
26-08-2005
TSH 5.36 (0.15-5.00)
FT4 16.3 (9.0-20.0)
01-08-2005
TSH 7.53 (0.15-5.00)
FT4 18.5 (9.0-20.0)
Groetjes Vincent
Zou je voor mij een setpoint willen bepalen?
In 2005 heb ik een subklinische hypothyreoïdie gehad (dood moe) heb me daarna nooit meer het zelfde gevoeld. Krijg nu weer erg veel last van mijn pezen en spieren.
Huisarts wil nog geen medicatie geven dus alle waarden hier zijn schoon geprikt.
Ik heb de volgende waarden voor je:
23-08-2024
TSH 5.7 (0.35-5.0)
FT4 15.9 (11.0-21.0)
03-03-2020
TSH 4.7 (0.3- 5.6)
FT4 13.9 (7.0-16.0)
18-01-2006
TSH 6.63 (0.15-5.00)
FT4 17.4 (9.0-20.0)
09-09-2005
TSH 5.32 (0.15-5.00)
FT4 17.5 (9.0-20.0)
26-08-2005
TSH 5.36 (0.15-5.00)
FT4 16.3 (9.0-20.0)
01-08-2005
TSH 7.53 (0.15-5.00)
FT4 18.5 (9.0-20.0)
Groetjes Vincent
Re: Setpoint bepalen Vincent
Welkom, Vincent,
Als jij een hogere FT4 hebt, dan is jouw TSH ook hoger.
En je lagere FT4 zorgt voor een lagere TSH.
In de normale schildklierwereld is het andersom:
bij een tekort aan FT4 zal de TSH (stimulator) verhogen,
en bij een overmaat aan FT4 zal de TSH verlagen.
Misschien is er bij jou sprake van bepaalde medicatie (dat niets met de schildklier te maken heeft)? Wel een knappe tour, zou ik zeggen.
Dit maakte ik nog niet eerder mee.
En ik kan er dus ook niets mee.
Wat vindt je huisarts hiervan?
Met vriendelijke groet,
Kiek
Misschien is er bij jou sprake van bepaalde medicatie (dat niets met de schildklier te maken heeft)? Wel een knappe tour, zou ik zeggen.
Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ik kreeg zojuist het bericht
dat je aanvraag foute software op het forum achterlaat.
Wat betekent dit?
dat je aanvraag foute software op het forum achterlaat.
Wat betekent dit?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik met een copy/paste actie een link mee heb gekopieerd. Ik had perongeluk ook twee keer het zelfde geplaatst en er eentje proberen te verwijderen.
Sorry Kiek
Gelukkig.... 'k maakte me grote zorgen.
Dag Kiek,Kiek schreef: ↑30 sep 2024, 17:56 Welkom, Vincent,
Met vriendelijke groet,
Kiek
Ik gebruik geen medicatie die dit kan veroorzaken. Slik nu alleen 2x per dag ibuprofen 400 tegen de pijn aan pezen / spieren. Voel me niet goed. Ga morgen naar de huisarts, had gehoopt dat u een setpoint kon berekenen en dat ik dat kon overleggen met de huisarts.
Chronische pijn aan je spieren hoor je natuurlijk niet te hebben.
Aan je schildklierwaarden valt op dat je TSH steeds iets te hoog is.
Maar dat lijkt weer niet gerelateerd aan je FT4.
Je TSH lijkt wat dat betreft z'n eigen gang te gaan.
Is je TSH-fabriek (=hypofyse) misschien wat overwerkt? Kortom, werkt die misschien een klein beetje anders?
Ik leer graag, en ik ben nieuwsgierig.
Met vriendelijke groet,
Kiek
Aan je schildklierwaarden valt op dat je TSH steeds iets te hoog is.
Maar dat lijkt weer niet gerelateerd aan je FT4.
Je TSH lijkt wat dat betreft z'n eigen gang te gaan.
Is je TSH-fabriek (=hypofyse) misschien wat overwerkt? Kortom, werkt die misschien een klein beetje anders?
Ik leer graag, en ik ben nieuwsgierig.
Met vriendelijke groet,
Kiek
Zal ik bij de huisarts voorstellen om de TSH langzaam proberen te verlagen en de reactie van de FT4 te monitoren of moet ik dat overlaten aan een endocrinoloog?
Nu pas zie ik dat je waarden zich verspreiden gedurende (zowat) tientallen jaren....
Ze hebben allemaal andere referenties.
Je kunt ze niet vergelijken met een ander 'setje'.
De teneur is wel dezelfde: je FT4/TSH heeft moeite zich staande te houden.
Je laatste FT4/TSH [15.9/5.7] heb ik gebruikt. En de rest weggezet.
Bij ieder setpoint hoort ook een specifieke vorm van de curve.
Maar met één punt valt geen curve zichtbaar te maken.
Ik reconstrueer dan een supergemiddelde vorm van de curve met een spooksetje waarden. Misschien heb jij toevallig een scherpe vorm of een flauwe curve (geeft de achterliggende samenwerking weer van je schildklierhuishouding), ik ga nu uit van een gemiddelde vorm.
Daarmee krijg je met 15.9/5.7 een setpoint van ca. 19 pmol/l/1.5 mU/l.
Dat wil zeggen dat je ook met dit probeersel een serieus te laag FT4 hebt.
Een verschil van ruim 3 pmol/l. Dat is veel. Teveel.
Je lijkt niet voor niets een chronisch te hoge protesterende TSH te produceren.
Je huisarts kent jouw situatie. En heeft weet van bijbehorende medicatie die mogelijk invloed heeft. Kortom, misschien is een reden waarom je geen levothyroxine voorgeschreven krijgt. Of waarom deze waarden zich zo presenteren.
Of misschien heb jij geen zin in pillentoestanden.
Heb je ooit schildklierhormonen gebruikt?
Of andere hormonen?
Als je je schildklierwaarden wilt verbeteren, en er is verder niets aan de hand, dan doe je dat het beste met levothyroxine.
Met vriendelijke groet,
Kiek
Ze hebben allemaal andere referenties.
Je kunt ze niet vergelijken met een ander 'setje'.
De teneur is wel dezelfde: je FT4/TSH heeft moeite zich staande te houden.
Je laatste FT4/TSH [15.9/5.7] heb ik gebruikt. En de rest weggezet.
Bij ieder setpoint hoort ook een specifieke vorm van de curve.
Maar met één punt valt geen curve zichtbaar te maken.
Ik reconstrueer dan een supergemiddelde vorm van de curve met een spooksetje waarden. Misschien heb jij toevallig een scherpe vorm of een flauwe curve (geeft de achterliggende samenwerking weer van je schildklierhuishouding), ik ga nu uit van een gemiddelde vorm.
Daarmee krijg je met 15.9/5.7 een setpoint van ca. 19 pmol/l/1.5 mU/l.
Dat wil zeggen dat je ook met dit probeersel een serieus te laag FT4 hebt.
Een verschil van ruim 3 pmol/l. Dat is veel. Teveel.
Je lijkt niet voor niets een chronisch te hoge protesterende TSH te produceren.
Je huisarts kent jouw situatie. En heeft weet van bijbehorende medicatie die mogelijk invloed heeft. Kortom, misschien is een reden waarom je geen levothyroxine voorgeschreven krijgt. Of waarom deze waarden zich zo presenteren.
Of misschien heb jij geen zin in pillentoestanden.
Heb je ooit schildklierhormonen gebruikt?
Of andere hormonen?
Als je je schildklierwaarden wilt verbeteren, en er is verder niets aan de hand, dan doe je dat het beste met levothyroxine.
Met vriendelijke groet,
Kiek
Bedankt voor je reactie Kiek.
Huisarts ziet niet de behoefte om bij een TSH van 5.7 medicatie voor te schrijven. Het is maar zeven tiende boven de norm, bij een TSH van 15 wordt het een ander verhaal zegt mijn huisarts. Ook een proef met schildklier
medicatie zag hij niet zitten. Er is een kans dat wanneer ik na de proef moet stoppen met medicatie de schildklier lui is geworden en het niet meer gaat doen. En dan zit ik voor de rest van mijn leven aan de medicatie aldus mijn huisarts. Ik ga nu voor een second opinion.
Gebruik geen andere medicatie en heb nooit schildklier medicatie gebruikt.
Huisarts ziet niet de behoefte om bij een TSH van 5.7 medicatie voor te schrijven. Het is maar zeven tiende boven de norm, bij een TSH van 15 wordt het een ander verhaal zegt mijn huisarts. Ook een proef met schildklier
medicatie zag hij niet zitten. Er is een kans dat wanneer ik na de proef moet stoppen met medicatie de schildklier lui is geworden en het niet meer gaat doen. En dan zit ik voor de rest van mijn leven aan de medicatie aldus mijn huisarts. Ik ga nu voor een second opinion.
Gebruik geen andere medicatie en heb nooit schildklier medicatie gebruikt.