Voorstellen
Re: Voorstellen
Nou, ik ben bij de internist geweest.
Het was maar goed dat ik mij zelf hier op het forum had ingelezen, de internist was niet erg spraakzaam.
Ik heb dus de ziekte van Graves, hij stelde voor om te beginnen met behandeling met block-and-replace.
Ik vroeg of dat ook anders kon, titreren met alleen de strumazol. Dat mocht gelukkig, maar als ik hier niets had gelezen op het forum over deze methode was het mij dus niet aangeboden.
Ik heb nu strumazol 30 mg, één keer per dag. Over drie weken contact met de internist na bloedprikken.
Ik ben dus ontzettend blij met dit forum!!
Het was maar goed dat ik mij zelf hier op het forum had ingelezen, de internist was niet erg spraakzaam.
Ik heb dus de ziekte van Graves, hij stelde voor om te beginnen met behandeling met block-and-replace.
Ik vroeg of dat ook anders kon, titreren met alleen de strumazol. Dat mocht gelukkig, maar als ik hier niets had gelezen op het forum over deze methode was het mij dus niet aangeboden.
Ik heb nu strumazol 30 mg, één keer per dag. Over drie weken contact met de internist na bloedprikken.
Ik ben dus ontzettend blij met dit forum!!
Fijn dat nu je behandeling bent gestart.
Het is een ingewikkeld onderwerp.
Gelukkig heeft Laura veel onderwerpen bij de lurven genomen en op Schildkliertje geplaatst.
Heb je misschien nog pillen gekregen (beta-blockers) om je hart en bloeddruk wat sneller te 'kalmeren'?
Het is een ingewikkeld onderwerp.
Gelukkig heeft Laura veel onderwerpen bij de lurven genomen en op Schildkliertje geplaatst.
Heb je misschien nog pillen gekregen (beta-blockers) om je hart en bloeddruk wat sneller te 'kalmeren'?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nee, geen andere medicijnen gekregen. De arts dacht dat ik met een week of twee resultaat zou merken. Volgende week heb ik herfstvakantie, dus kan ik fijn even rustig aan doen. De vermoeidheid slaat wel toe.
Ik heb veel last van mijn pezen van mijn bovenarm, daardoor slaap ik slecht. Volgens de internist had dat niets met mijn schildklier te maken, waarbij ik zelf mijn twijfels heb…volgens mij ligt daar wel een link toch?
Ik heb veel last van mijn pezen van mijn bovenarm, daardoor slaap ik slecht. Volgens de internist had dat niets met mijn schildklier te maken, waarbij ik zelf mijn twijfels heb…volgens mij ligt daar wel een link toch?
Volgens mij kunnen je spierklachten wel te maken hebben met je huidige overmaat aan schildklierhormoon.
Maar ja, dokters hebben ervaring..
Heeft je arts nog iets gezegd over je oogklachten in combinatie met je Graves?
Of misschien oogdruppels voorgeschreven?
Maar ja, dokters hebben ervaring..
Heeft je arts nog iets gezegd over je oogklachten in combinatie met je Graves?
Of misschien oogdruppels voorgeschreven?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nee, hij ging daar niet diep op in. Ik gebruik al oogdruppels van de optometrist. Ik wacht maar even hoe het verder gaat wanneer de waardes beter worden.
Volgens mij komen de spierklachten ook echt door de schildklier, mijn armen zijn ook echt dunner geworden afgelopen tijd.
Volgens mij komen de spierklachten ook echt door de schildklier, mijn armen zijn ook echt dunner geworden afgelopen tijd.
Okee, dan het lijkt erop dat spieren fout gemanipuleerd worden bij een tekort of bij een overmaat aan schildklierhormoon, en/of bij spiermisbruik (zoals als puber vroeger na gym).
En ook bij ouderdom denk ik dit nu te ervaren.
Hou je ogen goed in de gaten.
Hieronder een citaat uit een recent artikel op liebertpub.com:
( TED is Thyroid Eye Disease)
1. About 25–50% of patients with Graves’ disease present with clinical signs of TED.
2. Rarely, it occurs in patients who are euthyroid or have autoimmune hypothyroidism.
3. Upper eyelid retraction, proptosis, erythema, and edema of the periorbital tissues and conjunctivae are the most common features of TED.
4. It affects the muscles, fatty tissues, and soft tissues of the eye that can potentially lead to significant visual impairments such as diplopia, ocular hypertension, and optic nerve damage if severe.
5.TED is more common in women, but it tends to be more severe in men.
6. Other risk factors for disease development or worsening include smoking (both current and previous smoking status), older age, and radioactive iodine (RAI) treatment.
Uit: The Epidemiology of Thyroid Eye Disease in Olmsted County, Minnesota, 2005–2020
Author: Kharisa N. Rachmasari e.a.
Oktober 2024 in Thyroid
En ook bij ouderdom denk ik dit nu te ervaren.
Hou je ogen goed in de gaten.
Hieronder een citaat uit een recent artikel op liebertpub.com:
( TED is Thyroid Eye Disease)
1. About 25–50% of patients with Graves’ disease present with clinical signs of TED.
2. Rarely, it occurs in patients who are euthyroid or have autoimmune hypothyroidism.
3. Upper eyelid retraction, proptosis, erythema, and edema of the periorbital tissues and conjunctivae are the most common features of TED.
4. It affects the muscles, fatty tissues, and soft tissues of the eye that can potentially lead to significant visual impairments such as diplopia, ocular hypertension, and optic nerve damage if severe.
5.TED is more common in women, but it tends to be more severe in men.
6. Other risk factors for disease development or worsening include smoking (both current and previous smoking status), older age, and radioactive iodine (RAI) treatment.
Uit: The Epidemiology of Thyroid Eye Disease in Olmsted County, Minnesota, 2005–2020
Author: Kharisa N. Rachmasari e.a.
Oktober 2024 in Thyroid
Ga ik doen, bedankt Kiek voor je reacties!
Heel waardevol om hier kennis op te doen!
Heel waardevol om hier kennis op te doen!
Hier even een update, ik slik nu tien dagen de strumazol (30mg). Ik had gehoopt al iets te kunnen merken, maar mijn klachten zijn nog hetzelfde. Ik weet dat het wel even de tijd nodig heeft, maar voel mij toch wat teleurgesteld.
Hoeveel tijd staat er zo gemiddeld voor, heeft iemand daar ervaring mee? Ik moet over een week bloedprikken, daar ben ik wel erg blij mee, zo snel na de start van de medicatie.
Hoeveel tijd staat er zo gemiddeld voor, heeft iemand daar ervaring mee? Ik moet over een week bloedprikken, daar ben ik wel erg blij mee, zo snel na de start van de medicatie.
Vandaag geprikt,
Tsh <0,01
Ft4 19
Ik voel mij beter, maar nog net niet helemaal oké.
Mijn hartslag is ook nog net iets hoger (78 ipv 60)
Ik heb volgende week pas een afspraak met de internist.
Maar ik wil niet dat de Ft4 teveel gaat zakken…
Ik slik nu 30mg strumazol. Zou het verstandig zijn om dit iets te minderen? Of is dat te vroeg?
Graag jullie advies wat verstandig is, er is hier veel ervaring.
Ben overigens al blij dat ik niet meer zo hyper ben!!
Tsh <0,01
Ft4 19
Ik slik nu 30mg strumazol. Zou het verstandig zijn om dit iets te minderen? Of is dat te vroeg?
Ten eerste, reken er maar op dat je spierklachten door de overmaat aan ft4 komt. De keren dat mijn vorige internist aangaf dat bepaalde klachten niet door mijn schildklier kwamen, maar deze klachten als sneeuw voor de zon verdwenen na aanpassing van medicatie, zijn ontelbaar. Het gebrek aan kennis bij veel artsen die de schildklier behandelen is wat mij betreft shockerend.Emmalie schreef: ↑06 nov 2024, 17:20 Vandaag geprikt,
Tsh <0,01
Ft4 19
Dan je eigenlijke vraag in deze post. In een maand tijd is je ft4 gezakt met ongeveer 10 (van rond de 30 naar 19), als ik het goed gelezen heb. Je tsh is nog onderdrukt, maar je ft4 valt inmiddels binnen de referentiewaarden of op het randje ervan. Voor jouw lichaam nog wat hoog, gezien je onderdrukte tsh.
De tsh wordt meestal wakker als de ft4 naar beneden geforceerd is tot de ondergrens van de referentiewaarden, meestal rond of net onder de 9 a 10. Mogelijk wordt de tsh al iets eerder wakker.
Is het verstandig om de strumazol al wat te minderen? Ja, wat mij betreft wel. Ik zou nu al willen verlagen naar 20mg p/d, of misschien zelfs 15, afhankelijk van hoe hoog mijn antistoffen zijn, om te voorkomen dat ik straks knetterhypo word.
Echter, ik wil niet dat jij ruzie krijgt met je arts omdat je verlaagd hebt omdat iemand op internet dat zei. Dus e.e.a. lijkt me afhankelijk van hoe je daar zelf in staat en wanneer je je arts weer spreekt. Dus of dit nog lang duurt of niet. Probeer voorlopig in ieder geval, als je arts dat toestaat, elke 3 weken te blijven prikken.
Overigens, houd er rekening mee dat waarden vaak wat voor lopen op hoe je je voelt. Mocht je straks goede waarden hebben, maar je nog niet zo voelen; daar gaat vaak wat tijd overheen.
Ik heb heel vaak geprikt waarbij het resultaat niet overeen kwam met hoe ik me voelde. Maar 1 of 2 weken later matchte het opeens allemaal.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.