Schildklierwaarden Peter

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Peter2

Schildklierwaarden Peter

Bericht door Peter2 »

Hallo,
sinds begin van de zomer heb ik ook de pech om Hasmimoto te hebben. Vooral mijn conditite had/heeft hier erg onder te lijden. Daarnaast ook nog tal van andere klachten.

Ben en man van 40. rond de 85kg
Nu ben krijg ik sinds begin juli euthyrox, maar ben nog niet helemaal tevreden over het instellen.

TSH: 110.09 FT4 <6.4
TSH: 11.5 FT4 17
TSH: 1.6 FT4 18.7
TSH: 0.18 FT4 16.5

alle waarden rond 8/8.30 geprikt bij hetzelfde lab.

Ben begonnen met 125microgram. Nu zit ik op 112. Voor mijn gevoel zat ik continu in een stijgende lijn betreffende de klachten, maar nu het gevoel dat ik sinds een week of 2 meer vermoeid raak. Kan de dosering te hoog zijn?

graag advies over setpunt en dosering. Alvast bedankt

groeten Peter
Kiek

Re: Schildklierwaarden Peter

Bericht door Kiek »

Welkom, Peter,

Je schrijft dat je een hypothyreoidie hebt.
Dat is te zien aan je te hoge TSH. De bijbehorende FT4 van < 6.4 mU/l zegt verder niets.
Het set point gaat over de verhoudingen van FT4 met TSH.
Als dat weergegeven wordt met een <, dan hoort de TSH niet bij de FT4.
De verhoudingen van de volgende waarden kloppen ook al niet met elkaar.
Het lijken willekeurige cijfers te zijn, gevist uit een potpourri van waarden.

Wat zegt je huisarts over deze waarden?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Peter2

Bericht door Peter2 »

Bedankt voor je reactie.

voor mij komen de waarden ook wat rommelig over. maar het zijn echt de waarden die in de uitslagen staan.

kan sporten invloed op de uitslag hebben? bij de laatste meting had ik de avond voor het prikken gesport.

De laatste meeting heb ik nog niet met de huisarts besproken. De huisarts probeert vooral de waarden in het goede gebied te krijgen. gelukkig wordt er wel naar mijn klachten geluisterd voor het bijsturen van dosering.

Over 6 weken weer opnieuw prikken, hopelijk komt er dan een logischere waarde uit. dan zal ik het delen.

groeten Peter.
Peter2

Bericht door Peter2 »

Goedeavond,

mijn vorige waarden waren nogal rommelig, sommige meetingen waaren ook wat kort op elkaar. waardoor ik denk dat ze niet betrouwbaar zijn.
Blijkt ook wel omdat Kiek geen setpoint kon bepalen.

Inmiddels heb ik nieuwe waarden, allemaal sochtends vroeg voor inname medicatie geprikt.

25-9-2024 TSH 0,18 FT4 16,5
11-11-2024 TSH 3,21 FT4 13.4
30-12-2024 TSH 2 FT4 14,1

voor me gevoel zit ik inmiddels in de buurt van de juiste waarde. in de periode tussen 11-11 en 30-12 heb ik me een aantal weken weer echt goed gevoeld. Echter de laatste weken is het weer wat minder. Ik denk dat ik een fractie hogere dosering nodig heb. ik slik nu om en om 100/112 microgram.

kan op basis van deze getallen wel een setpoint berekend worden?

alvast bedankt, groeten Peter
Kiek

Bericht door Kiek »

mijn vorige waarden waren nogal rommelig, sommige meetingen waaren ook wat kort op elkaar. waardoor ik denk dat ze niet betrouwbaar zijn.

Kort op elkaar maakt niets uit.
Ze lijken eerder op willekeurige momenten van willekeurige mensen.

Je laatste 3 waarden tesamen geven een uitzonderlijk/abnormale scherpe curve.
Dat is ook al apart. Pas als je de 16.5/0.18 schrapt, dan is de vorm van je curve acceptabel.

Schildklierhormonen hebben een 24-uurs regeling (zoals dag en nacht).
Ook als je afhankelijk zou zijn van levothyroxine heb je een (artificiële) 24-uurs regeling.
Verder hebben overige stoffen/medicatie die je gebruikt invloed op je waarden.
En gebruik van andersoortige schildklierhormonen heeft veel invloed op standaard waarden.
Misschien hou je je niet aan een dagelijks vast stramien.

Zorg dat je wel steeds dezelfde prikomstandigheden opzoekt: op de prikdag géén medicatie/levothyroxine - op hetzelfde tijdstip 's ochtends in de vroegte. In hetzelfde lab.

Nog een lesje op deze vroege ochtend:
TSH: 11.5 FT4 17
TSH: 1.6 FT4 18.7
De combinatie van deze twee waarden is niet te maken in hetzelfde lab bij dezelfde persoon, en kan in normale omstandigheden niet gemaakt worden bij een doodnormale hypothyreoïdie.

Proberen is best leuk.
Maar vraag er dan naar.
En kijk hoe waarden in je lichaam tot stand komen.
Wat is de achterliggende "machinerie".
Waarom is het nutteloos te prikken na het slikken.

Kijk eerst naar iedere uitslag in relatie tot de vorige uitslag(en).
Die antwoorden zijn belangrijker dan zomaar een set point proberen te berekenen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Peter2

Bericht door Peter2 »

Beste Kiek,

bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord.

Graag wil ik nog het een en ander toelichten. Mijn ritueel is bijvoorbeeld zeer gestructureerd.

iedere ochtend tussen 6 / 6.30 pilletje daarna opstaan etc. 20minuten wandelen met de hond en ca 1u na inname medicijn pas aan het ontbijt.
Verder gebruik ik geen andere medicijnen. zelfs geen aspirientje etc. afgelopen half jaar nooit noemenswaardig hier vanaf geweken.
Ik gebruik ook geen alcohol, rook niet etc.

Prikken doe ik altijd op dezelfde locatie tussen 8u en 8.30 geheel nuchter.
De enige variabele die er is, is de hoeveelheid lichaamsbeweging/sport de dag voor het prikken.

voor mijn gevoel reageer ik zeer sterk in minimale aanpassingen in dosering. dat komt misschien wel overeen met de zeer scherpe curve die je benoemd?

kleine toelichting op de waarden op chronologische volgorde, misschien dat dat enig inzicht geeft.

TSH/Ft4
TSH 110.09 FT4 <6.4
waarde tijdens diagnose Hashimoto
direct gestart met 125 microgram

TSH 11.5 FT4 17
check na 4 weken of medicijnen aanslaan (wel medicatie ingenomen net VOOR het prikken)

TSH 1.6 FT4 18.7
na 6 weken gebruik 125 microgram. voelde me zeer hyperig met overige overdoseringsklachten (wel medicatie ingenomen net VOOR het prikken)
besloten te verlagen naar 112 microgram

TSH 0.18 FT4 16.5
na 6 weken met 112 microgram. voelde me zeer hyperig.
besloten te verlagen naar 100 microgram

TSH 3.21 FT4 13.4
na 6 weken op 100 microgram. voelde me sloom.
besloten eerst 2 weken 112microgram in te nemen. en daarna afwisselend 100/112

Na een week voelde ik me al zeer goed, en dat heeft 4 weken aangehouden.

TSH 2 FT4 14.1
situatie nu naar ruim 6 weken 100/112 af te wisselen. Voel me sloom en eind van de dag erg moe.

volgens mij kan ik wel concluderen dat de juiste dosering ergens tussen de 100 en 112 ligt. ben je het hier mee eens?
komende periode probeer ik 2x112 met 1x100 af te wisselen.

"De combinatie van deze twee waarden is niet te maken in hetzelfde lab bij dezelfde persoon, en kan in normale omstandigheden niet gemaakt worden bij een doodnormale hypothyreoïdie."
praktijk is dat het wel hetzelde lab, zelfde persoon en zelfde tijd is. echter bij 1.6/18.7 wel medicatie ingenomen voor prikken.

Wat bedoel je met de opmerking "proberen is leuk. Maar vraag er dan naar" ? Ok heb geen idee waar je hier op doelt.

alvast bedankt.

Peter
Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Peter,

Fijn dat je uitgebreid reageert op m'n kritische kommentaar.
Nu begrijp ik beter hoe je eerste serie tot stand is gekomen.

Met je 1ste waarden [TSH 110.09 FT4 <6.4] kan ik in principe niets betekenen in het kader van een set point.
Het laat een overduidelijke hypothyreoïdie zien. Je TSH te hoog, en je FT4 te laag.
Maar hoe laag? Hoe speelt jouw achterliggende schildkliereconomie met je beschikbare hoeveelheid FT4?
In welke verhouding? Deze verhouding is aangeboren. Het antwoord op deze vragen is belangrijk. Het zou een voorbode moeten zijn voor de te verwachten eindwaarden. Er valt echter niets uit te maken uit een kleiner dan teken [<].

TSH 11.5 FT4 17
TSH 1.6 FT4 18.7
Tweemaal een FT4 in min of meer hetzelfde gebied, met tweemaal TSH's die relatief mijlenver uit elkaar liggen.
Dit klopt niet. Bij een mens met een ongecompliceerde hypothyreoïdie zou je nu al een structuur kunnen aflezen.
Je schrijft dat je de levothyroxine een uur voor lab innam. (Het is belangrijk onderwerp, daarom herhaling.)
Dat is een ongelukkig tijdstip, want het prikmoment geeft dan een ongewenste dynamiek door de geslikte T4-pil die ca. een uur of 5 kan duren. Niets precisie, en geen kijk op de achterliggende normale dynamiek.

TSH 0.18 FT4 16.5
TSH 3.21 FT4 13.4

Wat moet je met een FT4 van 16.5 en een TSH van 0.18, waar je eerst bij een FT4 van 17 een TSH had van 11.5 mU/l?
Wat is de betekenis van die FT4 17 en de andere FT4 18? Ik heb niets om te vergelijken. Want je ene TSH is 0.18 en de ander TSH 11.5 mU/l bij FT4 die niet veel verschillen. Dit is bijzonder.

Hoe zou ik deze waarden tot stand kunnen brengen?
Zou er een hypothyreoïdie kunnen bestaan met gelijktijdig een nodusje dat zich overmoedig toont door zo nu en dan zomaar T3 af te scheiden?
Dan krijg je ook aan aantal losgeslagen waarden.

Hiermee kan ik geen set point fabriceren.
Eerst wat waarden die een betrouwbare uitslag leveren.
In de vroege ochtend, ruim 24 uur na laatste levothyroxine.
Geprikt en gemeten in hetzelfde lab.

Sterkte en een hartelijke groet,
Kiek
Peter2

Bericht door Peter2 »

Hallo Kiek,

bedankt weer voor de uitgebreide reactie.
voorlopig kunnen we nog geen conclusies trekken dus. Ik zal tzt met de internist overleggen wat die van de tegenstrijdige waarden vindt.
Er staan in ieder geval nog wel wat aanvullende onderzoekjes op de agenda.
hopelijk komen er in de toekomst resultaten die meer inzicht geven. tot dan.

voorlopig focus ik me op de klachten. ik heb nu al het idee dat de klachten iets afnemen. duimen maar dat dat zo doorzet.

groeten Peter
laura
Contacteer:

Bericht door laura »

Kiek schreef: 10 jan 2025, 11:53 Eerst wat waarden die een betrouwbare uitslag leveren.
In de vroege ochtend, ruim 24 uur na laatste levothyroxine.
Geprikt en gemeten in hetzelfde lab.
Kiek
Hallo Peter,
Een tip: richt je op deze alinea van Kiek.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie