Hallo, ik ben een vrouw van 35 jaar. Ik heb al langere tijd last van extreme vermoeidheid en ook somberheid. Ik kan hier zelf geen duidelijke aanleiding voor bedenken en het past ook niet bij me. Deze week heb ik mijn tsh waarden laten prikken: TSH 4.1, Vrij T4 19, Vrij T3 5.07. Deze waarden vallen binnen de normaalwaarden. Mijn huisarts ziet dan ook geen reden voor een behandeling. Gevoelsmatig zou ik graag willen starten met medicatie, om te kijken of dit iets uithaalt. Ik heb te weinig kennis om te bepalen of dit met mijn waarden reeel is. Misschien knoop ik nu onterecht twee dingen (vermoeidheid en schildklier) aan elkaar in het vinden van een oplossing. Heeft iemand misschien ervaring of een tip vanuit vergelijkbare waarden?
Ter achtergond: de aanleiding voor mij om de schildklierwaarden te laten prikken is omdat ik tijdens mijn afgelopen zwangerschap van 19 maanden geleden een lage dosis thyrax heb geslikt i.v.m. een verhoogde tsh waarde. Ook had ik toen Tpo antistoffen. Ik ben met de medicatie gestopt na de bevalling. Ik woonde toen in het buitenland en was onder behandeling van een andere arts.
Erg bedankt voor de moeite van het lezen en meedenken!
Wel/geen aanleiding behandeling
Re: Wel/geen aanleiding behandeling
Welkom SanneMarie,
Bij jou lijkt het belangrijk om te zien hoe de hoeveelheden van je waarden op elkaar reageren.
De verhouding van je TSH met de FT4 is ongewoon.
Maar je FT4 is hoog-normaal in combinatie met je hoog-normale TSH.
Dit betekent dat voor jouw schildklierhuishouding een gemiddeld hoge FT4 nodig is, om je weefsels voldoende omzettingen naar T3 te kunnen laten maken.
De score van je omzettingen wordt weergegeven als een FT3 van 5.07 pmol/l.
Dit is nu eenmaal jouw FT3-instelling waar de hypothalamus dagelijks op rekent.
Ondanks de ongewone verhoudingen toont deze waarde jouw optimale instelling.
Ik veronderstel dat je waarden in het verleden ook zulke verhoudingen lieten zien?
Met vriendelijke groet,
Kiek
Bij jou lijkt het belangrijk om te zien hoe de hoeveelheden van je waarden op elkaar reageren.
De verhouding van je TSH met de FT4 is ongewoon.
Maar je FT4 is hoog-normaal in combinatie met je hoog-normale TSH.
Dit betekent dat voor jouw schildklierhuishouding een gemiddeld hoge FT4 nodig is, om je weefsels voldoende omzettingen naar T3 te kunnen laten maken.
De score van je omzettingen wordt weergegeven als een FT3 van 5.07 pmol/l.
Dit is nu eenmaal jouw FT3-instelling waar de hypothalamus dagelijks op rekent.
Ondanks de ongewone verhoudingen toont deze waarde jouw optimale instelling.
Ik veronderstel dat je waarden in het verleden ook zulke verhoudingen lieten zien?
Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
-
Hoi Kiek, bedankt voor je snelle reactie! Super fijn. Mijn waarden waren een half jaar geleden als volgt: tsh 3.8 en Vrij T4 15. Helaas heb ik niet meer data om mee te vergelijken. In december 2023 is Hashimoto vastgesteld in het buitenland en met een kleine dosis levothyroxine van 37,5 μg had ik meestal een tsh van rond de 2.
Ik moet me nog meer verdiepen (sorry als mijn topic hier verkeerd staat), maar begrijp ik het goed dat je aangeeft dat mijn waarden een goed werkende schildklier laten zien? En dus medicatie dit niet zal verbeteren?
Veel dank!
Ik moet me nog meer verdiepen (sorry als mijn topic hier verkeerd staat), maar begrijp ik het goed dat je aangeeft dat mijn waarden een goed werkende schildklier laten zien? En dus medicatie dit niet zal verbeteren?
Veel dank!
Je hebt een interessant probleem.
De eigenschappen van je weefsel van de achterliggende schildkliermachinerie en de hypofyse en hypothalamus veranderen tijdens je leven vrijwel niet.
Aan het eind wordt het misschien allemaal wat slapper, maar je ziet de verhoudingen ook dan nog als specifiek geldend voor jou.
Nu weer terug naar je uitslag FT4 19 pmol/l met een TSH van 4.10.
Als dit voor jou normale waarden zouden zijn, dan zou je met diezelfde achterliggende eigenschappen die je 19/4.10 oplevert, een FT4 van 15 pmol/l hebben bij een TSH van 15 mU/l.
En géén TSH van 3.8 mU/l.
Een van beide is niet juist.
Je hebt het hier dus over het achterliggend mechanisme/reactie van jouw fysiologie.
Je weefsel kan door een doorsnee hypothyreoïdie aangedaan zijn, maar de TSH-reactie van je hypofyse op de waargenomen FT4- schildklierhormonen verandert niet.
De plaats van de tekening kan wél verschuiven als er veranderingen zijn van de FT3, zoals bij een ontsteking, of Graves.
Bij een overmaat aan T3 zal de FT4 dalen.
Dat is een veiligheidsmaatregel.
Dag,
Kiek
De eigenschappen van je weefsel van de achterliggende schildkliermachinerie en de hypofyse en hypothalamus veranderen tijdens je leven vrijwel niet.
Aan het eind wordt het misschien allemaal wat slapper, maar je ziet de verhoudingen ook dan nog als specifiek geldend voor jou.
Nu weer terug naar je uitslag FT4 19 pmol/l met een TSH van 4.10.
Als dit voor jou normale waarden zouden zijn, dan zou je met diezelfde achterliggende eigenschappen die je 19/4.10 oplevert, een FT4 van 15 pmol/l hebben bij een TSH van 15 mU/l.
En géén TSH van 3.8 mU/l.
Een van beide is niet juist.
Je hebt het hier dus over het achterliggend mechanisme/reactie van jouw fysiologie.
Je weefsel kan door een doorsnee hypothyreoïdie aangedaan zijn, maar de TSH-reactie van je hypofyse op de waargenomen FT4- schildklierhormonen verandert niet.
De plaats van de tekening kan wél verschuiven als er veranderingen zijn van de FT3, zoals bij een ontsteking, of Graves.
Bij een overmaat aan T3 zal de FT4 dalen.
Dat is een veiligheidsmaatregel.
Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).