Hoe snel resultaat na radioactieve jodium behandeling

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Kiek

Re: Hoe snel resultaat na radioactieve jodium behandeling

Bericht door Kiek »

Ik las hier ergens op het forum dat je ook bij snelle daling klachten kunt hebben.

Mmmm, mooi onderwerp.
Je bedoelt de situatie dat iemand teveel levothyroxine gebruikt, en lab toont een te hoge FT4 met onderdrukte TSH. Dat geeft klachten.
Dan gebruik je de eigenschappen van T4 op een handige manier.
De halfwaardetijd is een basiseigenschap van de stof thyroxine.
(Levo-)thyroxine (T4) kan niet sneller dalen dan met de helft van de aanwezige voorraad in 7 dagen.
Dat is de betekenis van een "halfwaardetijd van een week".
Teveel T4 is slecht. Daar is geen discussie over.
Sla een paar dagen over (=de praktisch snelst mogelijke daling) en vervolg met een lagere dosis.
Binnen een week is je overmaat foetsie.
Dit is geen vrije val.
Het is de enige manier om snel en effectief een hoeveelheid rap te corrigeren, in plaats van een verlaging met 12.50 of - zich durfals noemend - zelfs met 25 µg.
En nee, dat dendert niet omlaag (dat kan niet): het gaat volgens de halfwaardetijd heerlijk bedaard.

Stel je hebt geen schildklierweefsel meer, dan is gemiddeld na 6 weken alle T4 uit je lijf verdwenen.
Wil je die hoeveelheid halveren, dan stop je een week met de levothyroxine, en vervolg met halvering of haal 25% van de oorspronkelijke dosis af.

Men kan dus veel kreatiever en voordeliger met de levothyroxine omgaan.
De halfwaardetijd is daarbij het belangrijkste hulpmiddel.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Momo

Bericht door Momo »

Dag Kiek,

Dank voor je uitgebreide informatie.
Wat weet jij er ontzettend veel van! Werk jij in de medische wereld? Zo klinkt het wel.
Wat waardevol jou op dit forum te hebben!

Maar het is niet wat ik bedoelde met mijn vraag over snel daling.
Ik heb 3 weken geleden een radioactieve jodium behandeling gehad (ivm Graves) en sindsdien is mijn
FT4 gedaald van 36 naar 27 en nu 19.

Intussen weten we dat de hartoverslagen kwamen door de Propranolol. Had zelf dat idee al en gisteren belde de internist ook met deze ingeving.
Ik was zelf al begonnen met afbouwen gelukkig en nu 2 dagen niet geslikt en de hartoverslagen zijn verdwenen! Zo blij!

Groetjes Momo
Kiek

Bericht door Kiek »

Oh nee, Momo, ik werk niet in de medische wereld.
Tientallen jaren geleden heb ik daar wel gewerkt.
Sinds ik een hypothyreoïdie heb, spring ik in het rond om andere mensen te vertellen wat ik meemaak.
Ik probeer nieuwe onderzoeken bij te houden.
Toevallig ken ik iemand in de buurt die ook graag leest en vertelt.
Altijd handig.
Je ervaringen met hartoverslagen en Propranolol is zo'n belangrijke toevoeging.
Leerzaam dat je dit meldt.
Dankje wel!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie