Zwanger worden en Hashimoto

Plaats reactie
Sarah-91

Zwanger worden en Hashimoto

Bericht door Sarah-91 »

Enkele jaren geleden heb ik de diagnose Hashimoto gekregen. Ik ben met 50 mcg levothyroxine begonnen nadat mijn TSH op 30 zat en FT4 op 10,5. Daarna namen mijn klachten af en daalde de TSH. In 2023 is mijn dosis verlaagd naar 37,5 mcg vanwege hyperthyreoïdie.

In december ben ik zwanger geworden. In overleg met de huisarts heb ik begin januari de dosis verhoogd naar 50 mcg. Helaas is de zwangerschap rond week 6 beëindigd in een miskraam.

Bij de bloedafname van 21 januari bleek mijn TSH 0,05 te zijn met een FT4 van 49,7. Vervolgens in overleg met de huisarts 2 dosissen overgeslagen en daarna de dosis weer terug verlaagd naar 37,5 mcg. Afgelopen vrijdag was mijn TSH nog steeds 0,05 met een FT4 van 37,5. Maandag ga ik de huisarts bellen om te vragen wat hij adviseert, aangezien ik ook nog steeds klachten ervaar.

In het begin van mijn zwangerschap was de TSH 7 en de FT4 18. Nu lees ik op schildklier.nl dit:
De NHG standaard noemt: tussen de 1 tot 2 mE/l. Uitgangspunt is de instelling van de zwangere te handhaven rond haar persoonlijk goede TSH-waarde.
Mijn TSH is eigenlijk bij vrijwel elke bloedafname boven de 4 geweest, afgezien van de momenten dat deze plots ver onder de 1 zat. De FT4 zit dan wel binnen de norm.

Ik was dan ook benieuwd of dit kwaad kan en of mijn persoonlijke TSH hoger ligt dan gemiddeld. En of iemand de lage TSH na dosisverhoging herkent en wat je dan doet. Sla je dan dosissen over of verlaag je de dosis gewoon?
Kiek

Re: Zwanger worden en Hashimoto

Bericht door Kiek »

Welkom, Sarah,

Het is een verdrietige samenloop van omstandigheden dat je een miskraam had.
Zorgvuldige instelling van de levothyroxine is tijdens een zwangerschap belangrijk. Tijdens een zwangerschap passen de schildklierwaarden van vrouwen met een gezonde schildklierhuishouding zich aan de duur van een zwangerschap aan. Mensen met een hypothyreoïdie passen zelf hun dosis aan, in overleg met hun behandelaar.

Je citeert de stichting:
De NHG standaard noemt: tussen de 1 tot 2 mE/l. Uitgangspunt is de instelling van de zwangere te handhaven rond haar persoonlijk goede TSH-waarde.

Je zou zo'n uitspraak voor de stichting anno 2025 al buitengewoon revolutionair kunnen noemen en bemoedigend. Voorheen was het: alles binnen referentie is goed.

Je labwaarden zijn niet te rijmen. En de aanpassing van de levothyroxine evenmin.
Misschien slikte je 's ochtends je levothyroxine, en ging je daarna naar het lab.
Dat is niet de beste volgorde om een helder beeld te krijgen van je schildklierhormonen. En dat is wel belangrijk om zelf de invloed van je hoeveelheid levothyroxine te leren kennen en te beïnvloeden. Zo leer je wat goed voor je is.

Zodra je je pillen levothyroxine slikt, zie je in de eerste uren al snel in je bloed de TSH verlagen en de FT4 verhogen. Deze dynamische toestand wil je niet tegenkomen. Want je hebt er niets aan. Het geeft geen helder totaalbeeld van de hoogte van je FT4/TSH op dat moment.
Daarom: altijd prikken > 24 uur na laatste levothyroxinepil. En op de labdag: altijd in de vroege ochtend naar hetzelfde lab. Je dosis levothyroxinepillen neem je mee in je broekzak en zodra je geprikt bent, slik je ze door.

Je startte ooit met levothyroxine (=T4) omdat je een T4-tekort had.
Op 21 januari had je een FT4 49.7 pmol/l. Wat moet je je rot gevoeld hebben!
En op 31 januari was deze FT4 gedaald naar 37.5 pmol/l. Nog steeds ernstig te hoog. Maar waarom blijf je naast deze hoge T4 nog T4-pillen slikken?
Dat is niet logisch.

Stop er in overleg met je huisarts een week (=7 dagen= belangrijk) mee, en laat dan na 7 dagen (niet 6 en niet 8 dagen, vanwege de halfwaardetijd) je FT4/TSH bepalen. Hopelijk zakt je FT4 naar betere/lagere waarden.
Ik was dan ook benieuwd of dit kwaad kan en of mijn persoonlijke TSH hoger ligt dan gemiddeld. En of iemand de lage TSH na dosisverhoging herkent en wat je dan doet. Sla je dan dosissen over of verlaag je de dosis gewoon?
Het gaat steeds over de hoogte van je FT4. Daarvoor slik je T4 (=levothyroxine) Dat is het centrale punt. Daarom: is je FT4 te hoog, dan stop je een paar dagen met de levothyroxine, en ga je verder met een verlaagde dosis.

Je TSH is een zeer grove richtingduider welke kant je op moet gaan: omhoog met de dosis of omlaag of gelijk blijven.
Maar de mate van onzekerheid is veel te groot als je alleen de TSH laat prikken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sarah-91

Bericht door Sarah-91 »

Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie, Kiek.

Je hebt inderdaad gelijk: het prikken was niet minstens 24 uur na de laatste dosis. Meestal was het prikken zo'n uur na de dosis of iets na 17u (ongeveer 10 uur later). Nadat ik mijn bericht geplaatst ben ik verder gaan lezen op het forum en zag ik inderdaad dat dit noodzakelijk is voor een betrouwbare meting. Maar dat wist ik niet. In het vervolg zal ik er wel op gaan letten. Dus bedankt om mij op dit vlak wat wijzer te maken.

Ondertussen heb ik in overleg met de huisarts besloten om even te stoppen met levothyroxine om de FT4 verder te laten dalen. De vorige keer ging ik van hyperwaarden weer richting hypo waardoor de huisarts terughoudend was met verlagen. Maar ik heb inderdaad wel behoorlijk klachten gehad. Het ergste is gelukkig inmiddels voorbij.

Als ik het goed begrijp is een stabiele FT4 dus belangrijker dan een TSH van rond de 1? Ik begon namelijk te twijfelen doordat op sommige fora ervaringen worden gedeeld dat deze beter onder de 1 zit om zwanger te kunnen worden. Ik ga het ook nog eens bij mijn gynaecoloog navragen, want eigenlijk hebben we daar nog niet veel over gesproken. Ze weet uiteraard dat ik onder behandeling ben, maar details over de opvolging moeten we nog bespreken.
Kiek

Bericht door Kiek »

Eigenlijk veronderstel ik dat je huisarts of de verloskundige weet dat je de hoeveelheid levothyroxine moet aanpassen naar gelang de situatie van een steeds vorderende zwangerschap.

Tijdens een normale zwangerschap van vrouwen met een goed werkende schildklier is de TSH min of meer constant, ondanks de chronisch veranderende condities van een voortschrijdende zwangerschap, zoals de stijging van de hCG, en de wisselende TBG's.
De hCG stijgt de eerste 3 maanden. De hCG is een hulpstimulator voor een gezonde schildklier om de bindingseffecten van de toenemende TBG niet uit de hand te laten lopen.
Van vrouwen met een gezonde schildklier daalt de FT3 geleidelijk (nooit met pillen T3 een zwangerschap verpesten), om na 3 maanden weer terug te keren naar de oorspronkelijke waarden. Dit laat ook zien dat dit een voorwaarde is om in die periode de FT4 te laten stijgen. De TSH blijft daarbij min of meer hetzelfde.

Zwangere vrouwen zonder schildklierfunctie moeten dus zelf om de zoveel tijd hun hoeveelheid levothyroxine aanpassen.
In het begin wat meer levothyroxine, waarbij de TSH een belangrijk controlepunt wordt.
Zo schommel je eens in de zoveel tijd mee aan de hand van de labuitslagen.
Liever een keer teveel controle dan te weinig.

"....dat deze beter onder de 1 zit om zwanger te kunnen worden."

Dan wordt een grote groep vrouwen vergeten die bij een TSH van <1 mU/l gaan hyperen.
Dit is niet best voor een zwangerschap, noch als goede voorbereiding erop.

Het hangt af van de hoeveelheid levothyroxine die jij nodig hebt.
En dat kan flink verschillen van de levothyroxine-behoefte van een andere vrouw.
Dat geldt eveneens voor de individuele FT4-richtwaarde, met bijpassende TSH.

Veel succes, Sarah!
Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sarah-91

Bericht door Sarah-91 »

Merci voor de nuttige informatie! Dat stelt mij wat gerust. Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen en of het snel weer gaat lukken. Maar ik ben nu alvast wat beter voorbereid. Ik denk dat nuchter prikken zonder dosis ook zeker gaat helpen om mijn ideale waarden beter te bepalen.
Plaats reactie